Nie będziesz patrzył bezczynnie.... |
|
01.09.2021. |
W Dewarim czytamy: „Nie będziesz patrzył [bezczynnie] na zabłąkanego byka lub owcę twojego brata, ani nie będziesz udawał, [że ich nie widzisz], lecz przyprowadzisz je z powrotem do twego brata. (…) Tak samo uczynisz z jego osłem, tak samo z jego ubraniem i tak samo z każdą zgubioną własnością twojego brata, którą on zgubił, a ty znalazłeś. Nie będziesz udawał, [że ich nie widzisz]" (22:1, 3)
|
Czytaj całość
|
|
|
09.07.2021. |
Werset
z Dewarim (Księgi Powtórzonego Prawa): "Słuchaj, Jisraelu - Haszem jest
naszym Bogiem, Haszem jest Jedyny" ("Szema Jisrael Adonaj Elohejnu
Adonaj Echad") rozpoczyna modlitę Szema, która traktowana jest jako
wyznanie wiary. Wypowiedzenie tego wersetu oznacza, iż świadomie
potwierdza się jedyność Boga, a także bierze na siebie ol malchut
szamaim czyli "jarzmo Królestwa Niebios".
|
Czytaj całość
|
|
|
25.11.2020. |
Co jest istotą boskości Boga?
odpowiedź:
Istotą boskości Boga są - według tradycji judaizmu - Jego szczególne atrybuty.
|
Czytaj całość
|
|
|
24.11.2020. |
pytanie: Co dokładnie oznacza słowo "koszerny"?
odpowiedź :
„Koszerny” (z hebrajskiego: kaszer) znaczy dosłownie „odpowiedni”, „pasujący”, „właściwy”. Odpowiedni ze względu na przepisy kaszrutu (kaszrusu כַּשְׁרוּת), czyli zbioru zasad dotyczących przede wszystkim żywności, choć nie tylko
|
Czytaj całość
|
|
|
24.11.2020. |
Cała liturgia żydowska, bez względu na nusach, zbudowana jest wokół
rdzenia, którym są Kriat Szma i Szmone Esre. Są to dwie najważniejsze
modlitwy, gdzie każda ma swoją specyfikę i odmienny charakter.
Kriat
Szema traktowane jest jak wyznanie wiary. Odczytanie przez wiernego
pierwszego, najważniejszego wersetu: Szema Jisrael Haszem Elokeinu
Haszem echad - "Słuchaj Jisraelu Haszem jest naszym Bogiem, Haszem jest
jeden"
|
Czytaj całość
|
|
|
07.10.2020. |
Poniższa midraszowa opowieść może nie tylko wyjaśniać kwestię obrzezania, ale także stanowić odpowiedź na pytanie "DLACZEGO ŻYDZI TAK CZĘSTO ZDOBYWAJĄ NAGRODY NOBLA ZA OSIĄGNIĘCIA W MEDYCYNIE, FIZYCE I CHEMII?"
W Midraszu Tanchuma (Tazria 5) czytamy, że pewnego dnia Turnus Rufus (rzymski generał) zadał rabiemu Akiwie takie pytanie: "Czyje dzieła są wspanialsze? Boga czy człowieka?"
|
Czytaj całość
|
|
Najważniejszy Dzień dla Żydów |
|
|
24.07.2020. |
Tisza be-Aw w tym roku przypada 29/30 lipca, lecz poprzedza je trzytygodniowy czas pokuty, kiedy
podobnie jak w czasie omer nie organizuje się zabaw, nie wolno słuchać
muzyki, należy powstrzymać się od jedzenia mięsa i picia wina. Istnieje
też zakaz strzyżenia włosów i bród oraz udzielania ślubów.
|
Czytaj całość
|
|
|
20.07.2020. |
Cedaka [dobroczynność wyrażana datkami pieniężnymi] jest przeznaczona dla biednych, żywych i jest limitowana (nie należy d awać więcej, niż się powinno w stosunku do dochodów [maks. 20%]).
To, co w judaizmie nazywa się gemilut chasadim, nie podlega takim ograniczeniom.
|
Czytaj całość
|
|
Oczekiwania B-ga wobec człowieka |
|
19.07.2020. |
Spis oczekiwań Boga wobec człowieka znajdujemy w Psalmie 15.
Wersety te traktowane są przez Talmud (Makot 24a) jako podsumowanie 613 przykazań Tory.
„Kto godny jest, aby stanąć przed Bogiem? Kto będzie przebywał w Twojej Świątyni, kto zamieszka na Twej Świętej Górze?
|
Czytaj całość
|
|
|
15.07.2020. |
pytanie: Jakie jest znaczenie słowa błogosławieństwo w judaizmie? Można błogosławić Bogu ale i ludziom i wydaje mi się że w tych dwóch wypadkach to słowo ma nieco inne znaczenie.
odpowiedź :
W języku hebrajskim czasownikiem na określenie czynności błogosławienia jest “berek”. Błogosławieństwo to "bracha". Przeciwieństwem błogosławieństwa jest
|
Czytaj całość
|
|
Chatat - Grzech czy Demon? |
|
15.07.2020. |
W związku z odpowiedzią na pytanie dotyczące słowa "timszel" ("timszol") i komentarzem do Bereszit 4:7 - wyjaśnienie, czy są podstawy, aby w ww. wersecie słowo "grzech" tłumaczyć jako "demon". Taka " propozycja " pojawiła się w przypisach Biblii Warszawsko-Praskiej.
Odpowiedż: Pytanie dotyczy poniższego fragmentu Tory (Bereszit 4:7), który przytoczyłem /P.J/ w odpowiedzi na temat słowa
|
Czytaj całość
|
|
|
15.07.2020. |
SŁowo Timszel - co ono oznacza?
To jest bardzo ważne słowo i w dodatku słowo, które w przekładach chrześcijańskich Tory (Stary Testament) tłumaczone jest często nieprecyzyjnie.
Spójrzmy do Bereszit (Księga Rodzaju) rozdział 4, werset 7. Oto słowa, którymi zwraca się Bóg do Kaina, gdy ten gniewa się na swojego brata Hewela (Abla) i prawdopodobnie planuje już jego zamordowanie:
|
Czytaj całość
|
|
Szabat a ratowanie ludzkiego życia |
|
19.06.2020. |
"Gdy jest konieczne naruszenie praw Szabatu, aby ratować ludzkie życie, nie powinniśmy prosić nie-Żydów lub dzieci (czyli tych, których prawa Szabatu nie obowiązują), aby wykonywali zakazane Żydom czynności. Najmądrzejsi i najdostojniejsi wśród Żydów powinni zostać wówczas wezwani, aby zrobić to, co konieczne. W ten sposób ludzie zrozumieją, że prawa Tory nie są celem samym w sobie, ale zostały ustanowione po to, by służyć dobru i pokojowi na świecie".
(Majmonides - Miszne Tora, Prawa Szabatu, 2:3)
|
|
PROROK JONA, NIE-ŻYDZI I BÓG |
|
30.04.2020. |
Jak judaizm interpretuje sen Jonasza podczas burzy? Dlaczego, skoro
wiedział, że on jest przyczyną nieszczęścia, nie wyskoczył sam ze
statku. Pytam, ponieważ spotkałam się z różnymi interpretacjami i
poglądami na temat tej historii.
Księga Jony i historia jej tytułowego bohatera, jest w jakimś sensie głosem w sprawie relacji pomiędzy Żydami i nie-Żydami, a także układu w trójkącie: Żydzi, nie-Żydzi i Bóg.
|
Czytaj całość
|
|
|
30.04.2020. |
pytanie:
Czy na gumę do żucia zmawia się błogosławieństwo? Wprawdzie się jej nie połyka, ale coś tam smaku się zżuwa, zanim gumę wyrzucimy.
odpowiedź :
Na gumę do żucia należy odmawiać błogosławieństwo, ponieważ mimo iż nie je się gumy, jest ona zazwyczaj pokryta .
|
Czytaj całość
|
|
|
31.03.2020. |
Tzw. „prosty Tetragrammaton”, czyli czteroliterowe, niewymawialne Imię Boga (Jod-He-Waw-He), zwane Szem ha-Meforasz,
pojawia się w masoreckim tekście Tanach (Biblii Hebrajskiej) 5410 razy,
z czego w Bereszit (Ks. Rodzaju) – 153 razy, w Szemot (Ks. Wyjścia) –
364 razy, w Wajikra (Ks. Kapłańska) – 285, Bemidbar (Ks. Liczb) – 387,
Dewarim (Ks. Powtórzonego Prawa) – 230 razy (czyli w Chumasz – Pięciu
Księgach Mojżesza) – 1419 razy. Następnie w Newiim (Księgach Prorockich)
– razem 2696 razy i w Ketuwim (Pismach) -1295 razy.
|
Czytaj całość
|
|
|
22.03.2020. |
O TYM WIE NIEWIELU. A SZKODA.Prawo żydowskie (kategoria: genewat daat – „kradzież umysłu”) zabrania zaproszenia kogoś na jakąkolwiek uroczystość (rocznica, jakaś okazja rodzinna, święto czy nawet po prostu wspólny obiad), jeżeli wie się, że osoba zapraszana nie będzie mogła przyjąć zaproszenia,
bo albo ma jakieś inne zajęcia w tym czasie, których nie może odwołać,
albo nie będzie po prostu obecna w tym terminie, bo wyjeżdża.
|
Czytaj całość
|
|
|
05.03.2020. |
Dekalog 10 przykazan analiza.
(1). Ja jestem Pan, twój Bóg, którym cię wywiódł z ziemi egipskiej, z
domu niewoli. Nie będziesz miał cudzych bogów obok Mnie!
(2). Nie będziesz czynił żadnej rzeźby ani żadnego obrazu tego, co jest
na niebie wysoko, ani tego, co jest na ziemi nisko, ani tego, co jest w
wodach pod ziemią! Nie będziesz oddawał im pokłonu i nie będziesz im
służył, ponieważ Ja Pan, twój Bóg, jestem Bogiem zazdrosnym, który karze
występek ojców na synach do trzeciego i czwartego pokolenia względem
tych, którzy Mnie nienawidzą. Okazuję zaś łaskę aż do tysiącznego
pokolenia tym, którzy Mnie miłują i strzegą moich przykazań
|
Czytaj całość
|
|
Noachidzi a wymawianie imienia Boga |
|
03.03.2020. |
Czy noachidzi także nie powinni wymawiać Imienia Boga, czy zakaz ten jest właściwy tylko dla Żydów?:
W kwestii wymawiania Imienia Boga istnieją zasady szczegółowe, które definiują, co wolno, a czego nie wolno noachidzie. Podlegają one dwu (z siedmiu) naczelnym prawom obowiązującym noachidów: zakazowi bałwochwalstwa i zakazowi złorzeczenia Bogu.
|
Czytaj całość
|
|
|
01.03.2020. |
Technicznie termin ten odnosi się do pięciu Ksiąg Moszego. Jest to Tora Pisana - Tora Szebektaw. Zwój, na którym są one spisane nazywa się Sefer Tora.
Można by powiedzieć, używając współczesnego języka, że jest to
konstytucja narodu żydowskiego. Konstytucja wyjątkowa, gdyż nie była
przygotowana przez ludzi, ale podarowana Żydom przez Boga.
|
Czytaj całość
|
|
|
01.03.2020. |
Zbliża się święto Purim, podczas którego należy się napić wina, a wznosząc kielich wypowiadamy Le Chaim ... Ten tradycyjny toast przed piciem wina (lub jakiegokolwiek alkoholu)
wypowiada się przed błogosławieństwem nad winem lub innym napojem alkoholowym.
Jest powszechną wiedzą, że oznacza on „Za życie!”, ale
nie jest raczej znany fakt, że ma on prawie 2000 lat i tradycyjnie za jego
twórcę uważa się słynnego rabina Akiwę (Akiwa [Akiba] ben Josef [zwany Rosz la-Chachomim, czyli Głowa Mędrców]), żyjącego na przełomie I i II wieku n.e
|
Czytaj całość
|
|
|