Czym jest judaizm? Klasyczne źródła żydowskie opisują judaizm jako twór złożony z trzech części:
– naród – potomkowie Awrahama, Izaaka i Jaakowa;
– religia – ludzie przestrzegający Tory;
– przynależność geograficzna do określonego miejsca – ziemi Jisraela.
Naród
Narodowość stanowi najprawdopodobniej
najsilniejszy komponent. Biblia definiuje żydowską narodowość poprzez
linię matki – osoba, której matka była Żydówką, jest Żydem. Osoba ta
pozostaje Żydem niezależnie od swoich przekonań czy działań. (Trzeba
zauważyć, że różne nieortodoksyjne gałęzie judaizmu, które pojawiły się w
XIX-wiecznych Niemczech przyjęły, że pochodzenie po ojcu równe jest
pochodzeniu po matce.)
Awraham, który żył ok. 3800 lat temu,
stał się ojcem narodu żydowskiego. Ale dlaczego właśnie on? Żydowska
tradycja znajduje jeden z głównych powodów poprzez porównanie pomiędzy
Noachem a Awrahamem. Bóg powiedział Noachowi, że zniszczy całą ziemię z
powodu nieprawości i Noach nie mówi ani słowa. Awrahamowi Bóg mówi, że
zniszczy Sodomę i Gomorę z powodu nieprawości ich mieszkańców i Awraham
zaprotestował, czynił, co mógł, by ocalić życie mieszkańców tych miast.
Właśnie ze względu na tę wrażliwość i miłość dla każdego człowieka
Awraham zasługiwał na to, by stać się ojcem narodu wybranego.
Co oznacza to, że naród żydowski jest
„narodem wybranym”? Żydowskie źródła są tutaj jednoznaczne: nie oznacza
to, że Żyd jest uważany za lepszego lub gorszego od innego człowieka;
„wybranie” oznacza szczególne zadanie do wypełnienia. Wedle tradycji
żydowskiej Bóg stworzył świat z miłości – by obdarzyć stworzenie swoim
błogosławieństwem. Jednak by otrzymać to błogosławieństwo ludzkość musi
(przynajmniej) przestrzegać podstawowych zasad moralnych. Ich brak
zaowocowałby powstaniem społeczności, w której ludzie nie mogliby żyć w
pokoju i cieszyć się bożym błogosławieństwem. Bóg wybrał zatem dla
siebie naród, któremu wyznaczył za zadanie przypominać światu o Jego
istnieniu i Jego żądaniu, by ludzie przestrzegali podstawowych moralnych
zasad. Tyle właśnie oznacza określenie „naród wybrany” – wybrany do
tego, by przestrzegać bożego prawa, by przypominać światu o żądaniu
Boga, byśmy byli moralni.
Religia
Podstawą żydowskiej religii jest Tora,
dana przez Boga narodowi żydowskiemu na górze Synaj ok. 3300 lat temu.
Warto zauważyć, że Żydzi byli narodem już ok. 500 lat przed chwilą, w
której otrzymali większość swoich religijnych obowiązków. Tora zawiera
613 przykazań, po hebrajsku nazywanych micwot. Tora składa się z części
pisanej i ustnej. Bez Tory Ustnej, Tora Pisana jest niezrozumiała, Tory
Ustnej nie sposób zaś pojąć bez Pisanej. Podczas przedłużającego się
wygnania pojawiła się obawa, że Tora Ustna mogłaby ulec zapomnieniu.
Dlatego też została ona spisana przez żydowskich mędrców w czasie od III
do VI w.n.e. – zawarta jest w tym, co dziś nazywamy Talmudem. Talmud
stanowi zatem istotę judaizmu tak samo jak sama Biblia.
Fundamentalną zasadą żydowskiej
religii, jak stwierdza się w Talmudzie, jest: „nie czyń drugiemu tego,
czego nie chcesz dla siebie”. Werset „kochaj bliźniego swego jak siebie
samego” pochodzi z Biblii, z księgi Kapłańskiej. Dlaczego jest to
najbardziej fundamentalna ze wszystkich żydowskich zasad? Nie tylko z
tego względu, że jest centralna dla przyzwoitego zachowania. Nie tylko
dlatego, że jest ważna dla zachowania moralności w społeczności. W
judaizmie zasada ta jest podstawowa, gdyż zawiera samą definicję
duchowości.
To stwierdzenie można rozumieć
następująco: Z jednej strony judaizm określa doprowadzenie człowieka
bliżej do Boga jako jeden ze swych celów. Z drugiej judaizm głosi
również, iż Bóg jest nieskończony. Powstaje zatem następująca trudność: w
jaki sposób człowiek może znaleźć się „bliżej” lub „dalej” od
Nieskończonego Boga? Czy to nie zaprzecza boskiej nieskończoności? Jedno
rozwiązanie tego problemu, który rzeczywiście wykracza poza nasze
granice pojmowania, jest takie: „bliżej” lub „dalej” Boga możemy być
poprzez relacje z innymi ludźmi. W istocie rzeczy, niemożliwe jest
„przybliżyć się” lub „oddalić” od Boga. Z drugiej strony wiemy jednak,
że każdy z nas stworzony jest na boże podobieństwo. Zatem, mówi judaizm,
przybliżając się do innego człowieka, który jest obrazem Boga, ipso
facto przybliżamy się do Boga. Innymi słowy, jak wspomniałem wcześniej,
emocjonalna bliskość pomiędzy ludźmi jest w judaizmie samą istotą
duchowości i bliskości do Boga. Łatwo więc pojąć, dlaczego zasada „nie
czyń drugiemu, co tobie nie miłe” stanowi podstawę żydowskiej religii i
tradycji.
Przynależność geograficzna
Ziemia Jisraela jest trzecim
fundamentem judaizmu. Jej znaczenie nie jest zawsze jasne dla osób z
zewnątrz. Oto kilka przykładów, które pokazują szczególną więź pomiędzy
ludźmi a ziemią:
Pierwszym przykazaniem, jakie Żyd
otrzymał od Boga – właściwie pierwsze słowa skierowane przez Boga do
Abrahama – był nakaz, by Abraham opuścił miejsce swojego urodzenia i
wyruszył do „ziemi, którą ci wskażę”, do ziemi Jisraela. Innymi słowy,
powstanie narodu żydowskiego jest połączone i niemal określone przez
ziemię Jisraela.
Od chwili przekroczenia granic Erec
Jisrael ok. 3300 lat temu, na tej ziemi zawsze znajdowali się Żydzi.
Warto także zauważyć, że zarówno ojcowie, jak i matki narodu – Abraham,
Izaak, Jaakow, Sara, Rebeka, Rachel i Lea – zostali pochowani właśnie
tam, w mieście Hebron.
Olbrzymie religijne znaczenie wiąże
się z ziemią Jisraela także na poziomie osobistym. Dobrym przykładem na
to jest szmita – rok szabatowy. Każdy siódmy rok, jak opisuje to Tora,
jest rokiem szabatowym, gdy ziemia musi odpoczywać i nie mogą być
dokonywane żadne czynności rolnicze, jak sianie czy zbieranie. W ten
sposób każdy Żyd przyznaje, że ziemia nie należy do niego, a raczej jest
boskim darem.
Na koniec słowo o Jerozolimie.
Żadne miejsce nie jest dla narodu żydowskiego tak ważne i tak święte
jak Jerozolima. Jest to miejsce, w którym przez 1000 lat znajdowała się
Świątynia, od kiedy wzniósł ją król Salomon w mniej więcej 3000 lat
temu, do chwili zburzenia jej przez Rzymian w 70 r.n.e. Jest to także
miejsce, w którym – wedle żydowskiej tradycji – miało miejsce związanie
Izaaka, ok. 3700 lat temu. W tradycji żydowskiej jest opowieść o tym,
dlaczego Bóg wybrał Wzgórze Świątynne w Jerozolimie jako miejsce swego
przebywania:
„Było raz dwóch braci, którzy
mieszkali po dwóch stronach wzgórza. Bracia odziedziczyli po ojcu polu i
z niego żyli, sprzedając plony i dzieląc zysk równo pomiędzy sobą. Raz,
podczas żniw, jeden z braci nie mógł spać w nocy. Myślał sobie: ‚Czy to
naprawdę sprawiedliwe, że mój brat i ja równo dzielimy zyski z naszego
pola? Ja mam rodzinę i gdy się zestarzeję, zatroszczą się o mnie moje
dzieci. Mój brat jest samotny. Kto zajmie się nim, gdy będzie stary? To
nie w porządku, że dzielimy się równo – potrzeby mojego brata są większe
niż moje. On powinien dostawać więcej’. By nie zawstydzać swojego
samotnego brata, wstał w środku nocy i zaniósł ładunek zboża do jego
stodoły po drugiej stronie wzgórza.
Bezdzietny brat leżał w łóżku i
także nie mógł zasnąć. Miał podobne myśli. ‚Czy to sprawiedliwe, bym
dostawał tyle samo, co mój brat? On musi wykarmić tyle osób, podczas gdy
ja muszę wyżywić tylko samego siebie! On powinien dostawać większą
część’. I pod osłoną nocy bezdzietny brat także wstał i zaniósł porcję
zboża do stodoły swego brata.
Następnego ranka obaj bracia
stwierdzili, że porcja zboża, którą każdy dał drugiemu cudem
‚powróciła’. Sytuacja powtórzyła się następnej nocy i ponownie, rankiem,
obaj bracia spostrzegli z radością, że choć oddali porcję zboża,
wróciła ona do nich. Trzeciej nocy bracia spotkali się na wzgórzu –
każdy z porcją zboża. Gdy się zobaczyli, zrozumieli ‚cud’, który dokonał
się dwóch poprzednich nocy. Objęli się, a ich wzajemna miłość wzniosła
się na nowe poziomy„.
Żydowska tradycja mówi, że to właśnie
wzgórze później stało się Wzgórzem Świątynnym, a w miejscu w którym
bracia się spotkali znajdowało się „Najświętsze Świętych”.
Rabin Yitzhak Rapoport
|