KONTAKT

BIURO

Wsparcie finansowe Gminy

Numery kont info

POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

TSKZ

tskz.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Kwestia obrzezania..  Email
Poniższa midraszowa opowieść może nie tylko wyjaśniać kwestię obrzezania, ale także stanowić odpowiedź na pytanie "DLACZEGO ŻYDZI TAK CZĘSTO  ZDOBYWAJĄ NAGRODY NOBLA ZA OSIĄGNIĘCIA W MEDYCYNIE, FIZYCE I CHEMII?"
W Midraszu Tanchuma (Tazria 5) czytamy, że pewnego dnia Turnus Rufus (rzymski generał) zadał rabiemu Akiwie takie pytanie: "Czyje dzieła są wspanialsze? Boga czy człowieka?"

Rabi Akiwa odpowiedział, że człowieka.
 
"Nie zgadzam się. Stworzenie nieba i ziemi jest wspanialsze niż cokolwiek, co człowiek może dokonać" - odparł Turnus Rufus.
Rabi Akiwa odrzekł, że niebo i ziemia są poza możliwościami człowieka, jakim stworzył go Bóg, więc argument nie jest wobec człowieka sprawiedliwy.
 
"Żydzi nie doceniają dzieł Boga, bo jak wyjaśnić inaczej to, że obrzezują swoich synów" - stwierdził Turnus Rufus.
Rabi Akiwa wskazał wówczas na kłosy zboża i na ciastka leżące na tacy: "Te kłosy stworzył Bóg. Te ciastka - człowiek".
Rzymski generał nie zrozumiał metafory.
 
"Dlaczego twierdzicie, że Bóg nie stworzył człowieka takim, jakim chciałby, aby ów był? Dla przykładu: dlaczego mówicie, że nakazał wam poddawać się obrzezaniu? Czyż nie mógł po prostu spowodować, aby chłopcy rodzili się od razu obrzezani?" - ponowił swoje pytanie generał.
 
"A dlaczego pępowina dziecka wychodzi razem z nim z ciała matki i nie oddziela się sama, ale matka musi ją obciąć?" - odpowiedział Akiwa - "Wszystko, co Bóg stworzył, zostało celowo niedokończone, niepełne, niedoskonałe po to, aby ludzki rozum mógł je udoskonalić. Spójrz na te kłosy zboża i ciastka, które są upieczone z jego mąki; spójrz na krzak bawełny - i na piękne stroje sporządzone z bawełnianej tkaniny. Człowiek rodzi się nieobrzezany, ponieważ obowiązkiem człowieka jest zacząć doskonalenie świata od siebie samego."
....................................................
 
Sześć dni stwarzał świat Bóg.
Siódmego - odpoczywał.
Ósmego dnia przychodzi człowiek i poddaje się obrzezaniu. Od obrzezania zaczyna doskonalić świat. Dosłownie. Fizycznie. Na własnym ciele.
 
O co chodzi w tej scenie i wymianie zdań rabiemu Akiwie?
 
Rabi Akiwa stara się przekazać Rzymianinowi jedną z podstawowych idei judaizmu: że naturalny stan, w którym znajduje się świat, nie jest wcale koniecznie stanem najlepszym, a nawet dobrym. Poganin Rufus myśli, że to, co naturalne, jest doskonałe. Rabi Akiwa uważa inaczej. Stan naturalny nie wyraża doskonałości. Łącznie z nim samym - człowiekiem. Rola człowieka - obdarzonego rozumem - nie polega więc na bierności wobec świata, ale na jego poznawaniu, analizowaniu, rozumieniu i twórczym przekształcaniu, doskonaleniu.
 
Zadaniem człowieka jest wzięcie w swoje ręce surowych materiałów, które stworzył Bóg i uformowanie z nich całkiem nowych dzieł: z traw - wyhodowanie zbóż, ze zbóż - uzyskanie ziarna, następnie przekształcenie ziarna w znakomitą mąkę i z niej upieczenie wybornych ciastek.
 
Bóg nie oczekuje od człowieka jedzenia zboża w takim stanie, w jakim wyrasta z ziemi, ale po to dał mu rozum, aby zmieniać stan natury i przekształcać go i stwarzać na nowo - według swoich potrzeb.
 
Obrzezanie symbolizuje pierwszy krok w ludzkim dziele naprawianiu świata. I odbywa się na ludzkim ciele, aby podkreślić, że doskonalenie świata trzeba zawsze zaczynać od siebie samego.
 
/żródło: FŻP Paweł Jedrzejewski/
 

Am Israel Chai !

ATTENTION !

About the visits
to the grave
of Akiva Eger
please stay in touch
Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
OrWhats App only
+48726100199

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl