KONTAKT

BIURO

Wsparcie finansowe Gminy

Numery kont info

POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

TSKZ

tskz.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Chatat - Grzech czy Demon?  Email
W związku z odpowiedzią na pytanie dotyczące słowa "timszel" ("timszol") i komentarzem do Bereszit 4:7 -  wyjaśnienie, czy są podstawy, aby w ww. wersecie słowo "grzech" tłumaczyć jako "demon". Taka " propozycja " pojawiła się w przypisach Biblii Warszawsko-Praskiej.
Odpowiedż: Pytanie dotyczy poniższego fragmentu Tory (Bereszit 4:7), który przytoczyłem /P.J/ w odpowiedzi na temat słowa
timszel/timszol (Rozważania nad sensem tego słowa weszły do literatury Zachodu dzięki powieści Johna Steinbecka „Na wschód do Edenu”)
 
Halo im-tejtiw se'et wejim lo tejtiw lapetach chatat rowets we'elecha teszukato we'atah timszol-bo.
lapetach chatat rowets (לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ)
[u progu czai się grzech]
lapetach (litery: lamed, pe, taw, chet) = w wejściu [u progu]
chatat (litery: chet, tet, alef, tow) = grzech
rowets (litery: resz, wet, cade) = czai się
 
Chatat oznacza zdecydowanie grzech, tak jak w nazwie ofiary korban chatat (ofiara za grzech). Pochodzi od słowa chata, które znaczy dosłownie „chybić [celu]" lub (mniej dosłownie) "obrać złą drogę”.
 
Czym w takim razie wyjaśnić fakt, że w Biblii Warszawsko-Praskiej zamieszczona jest informacja (nie znajdująca potwierdzenia w żadnych tradycyjnych interpretacjach żydowskich, począwszy od Rasziego), że chatat oznacza tu demona?
W latach 60-tych XX wieku pojawił się w dyskusjach dotyczących przekładu tego wersetu argument, że chatat (grzech) w połączeniu z czasownikiem rowets (czaić się), jest tak silnym zastosowaniem zabiegu stylistycznego zwanego zoomorfizmem, że być może „czający się grzech” jest dwuczłonową nazwą demona, zbliżoną do imienia demona podobno istniejącego w języku akadyjskim (chaldejskim).
 
Grzech nie jest tu przecież abstrakcją, prezentowaną w kategoriach etycznych, ale jakby żywą, niebezpieczną, drapieżną istotą, czającą się na progu, aby rzucić się na człowieka, aby go zaatakować.
 
Takie postrzeganie grzechu, nie jest co prawda zgodne z filozofią judaizmu, ale za to ma siłę oddziaływania na emocje - nie jest suchym abstraktem, lecz stwarza obraz silnie oddziałujący na człowieka. Przeraża go tak, jak powinna przerażać go obawa przed popełnieniem grzechu.
 
Twórcą tej teorii był profesor Ephraim Avigdor Speiser (1902-1965), urodzony w Polsce, który wyemigrował do USA w okresie tuż po I wojnie światowej i był autorem przekładu Bereszit na angielski (w tzw. Anchor Bible Series) a także wydawcą Tory na zlecenie New Jewish Publication Society of America.
 
Można przypuszczać, że autor przekładu stanowiącego Biblię Warszawsko-Praską, biskup prof. dr Kazimierz Romaniuk, mógł zetknąć się z przekładem Księgi Rodzaju autorstwa E.A. Speisera i jego poglądem, który pozostaje do dziś jedynie hipotezą. Jednoznaczne stwierdzenie w przypisach do Biblii Warszawsko-Praskiej, że chatat oznacza dosłownie "demona" (cyt: "Grzech" - dosł.: "demon") - nie jest uzasadnione.
 
P.J
 

Am Israel Chai !

ATTENTION !

About the visits
to the grave
of Akiva Eger
please stay in touch
Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
OrWhats App only
+48726100199

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl