Czym jest Szulchan aruch? |
|
30.03.2012. |
"Pojedynczy człowiek, zaaferowany walką o byt, nie jest
w stanie sam w swoim - jakże krótkim - życiu, interpretować Boskiej Instrukcji,
jaką jest Tora i musi korzystać z wnikliwych analiz i interpretacji, będących rezultatem
stuleci przemyśleń mędrców i ich dysput, stanowiących Torę Ustną. Tora Ustna to
przede wszystkim Talmud. Halacha jest zapisem funkcjonowania tych ustaleń w
życiowej praktyce." rezultatem talmudycznych ustaleń. "Szulchan
aruch" jest
zapisem
funkcjonowania tych ustaleń w życiowej praktyce."
|
Czytaj całość
|
|
|
18.03.2012. |
Tora (Wajikra) mówi: „Nie będziesz mścił się” (19:18). Nie jest prawdą to, co przypisuje judaizmowi Ewangelia św. Mateusza (5, 43): „Słyszeliście, że powiedziano: Będziesz miłował bliźniego swego, a będziesz miał w nienawiści nieprzyjaciela swego”, która odsyła nas do Wajikry 19, 18, gdzie czytamy – jak widać wyżej – dokładne zaprzeczenie tezy Ewangelii. Jednocześnie za postępowanie, które krzywdzi człowieka (i skłania go do myśli o zemście), wyznaczane są w Torze kary.
|
Czytaj całość
|
|
|
18.03.2012. |
"Ten, kto niszczy dobre imię bliźniego, nie może otrzymać wybaczenia"
pytanie od WS :
Czy zawsze trzeba wybaczać temu, kto prosi o wybaczenie?
To zależy od paru spraw, odpowiedź na to pytanie nie jest więc jednoznaczna.
|
Czytaj całość
|
|
|
18.03.2012. |
"Przedłużanie życia jest micwą. Przedłużanie umierania - nie jest". "Istnieje ogólna zgoda, że nigdy nie można stosować żadnych metod skrócenia życia, ale jednocześnie nie ma bezwzględnego nakazu „powstrzymywania duszy przed opuszczeniem ciała”, czyli stosowania metod przedłużania życia."
pytanie od LK :
Jaki pogląd ma judaizm na eutanazję?
odpowiedź :
Aktywna eutanazja jest absolutnie zakazana przez żydowskie prawo religijne.
|
Czytaj całość
|
|
|
16.03.2012. |
Bo gdy widzimy zło, musimy albo na nie zareagować - a to
oznacza kłopoty i niebezpieczeństwo, albo nie zareagować - i to może oznaczać
wyrzuty sumienia.
Oba rozwiązania są więc zagrożeniem dla naszego spokoju.
Dlatego właśnie większość ludzi wybiera obojętność.
pytanie od NC:
Napisaliście w odpowiedzi na temat dobra: "Zło czyni
ten, kto krzywdzi bliźniego. Dobro - ten, kto mu pomaga. Jednak większość ludzi
przechodzi obok bliźniego zachowując po prostu obojętność." Dlaczego się
tak dzieje? Dlaczego ludzie wybierają obojętność?
|
Czytaj całość
|
|
|
16.03.2012. |
Rambam w swoim dziele Miszne Tora, stwierdza, że każdy
nie-Żyd, który świadomie przestrzega tych praw, zapewnia sobie to, co Żyd może
osiągnąć w relacji z Bogiem, przestrzegając wszystkich praw Tory. Warunkiem
jest jednak świadome stosowanie się do Praw Potomków Noacha, z uznaniem ich
Boskiego pochodzenia. Inni mędrcy nie stawiają takiego warunku.
Dlaczego wszystkie Siedem Praw Potomków Noacha, obowiązujące
nie-Żydów, to zakazy?
|
Czytaj całość
|
|
|
16.03.2012. |
Ben Zoma uczył: Kto jest mądry? Ten, kto się uczy od
każdego człowieka.
(Pirke Awot 4:1)
|
Czytaj całość
|
|
Czym jest Świątynia, jeśli nie B-skim ustępstwem na rzecz potrzeb człowieka? |
|
11.03.2012. |
Studiowanie dokładnych instrukcji budowy Świątyni i jej funkcji w czasach kiedy nie ma Beit Mikdasz, może się wydawać nieaktualne, jednak tak nie jest. Żydowska koncepcja tego czym powinna być Świątynia, związana jest z żydowską ideą domu: to miejsce, w którym oferujemy to co mamy, gdzie poświęcamy nasze życie. Choć z Miszkanem i związanym z nim składaniem ofiar dzieli nas historyczny i psychologiczny dystans, jest możliwe i nawet konieczne, by uczyć sie na temat Miszkanu, tego świętego przybytku, budowanego przez naszym przodków na pustyni; wiele z nauk i wartości związanych z tym tematem jest wciąż dla nas aktualne i istotne.
|
Czytaj całość
|
|
Wykład rabina Pecarica w Poznaniu |
|
|
25.02.2012. |
Prawdziwy charakter człowieka może być oceniony przez trzy
rzeczy: jego kubek (koso) [jak zachowuje się pod wpływem alkoholu], jego
sakiewkę (kiso) [jak postępuje w sprawach dotyczących jego pieniędzy] i jego
gniew (kaso) (Eruwin 65b).
Mędrcy dodają: jeszcze po tym, co robi dla przyjemności [inna wersja: z czego
się śmieje].
/the 614 commandment/
|
|
|
25.02.2012. |
Gdy jesteśmy zdenerwowani na kogoś, myślimy i działamy
niesprawiedliwie, bo pod wpływem złych emocji. Także mówimy. Jednak ludzie
dokoła nas, nawet nasi bliscy, zazwyczaj biorą nasze słowa wypowiadane w
gniewie za wyraz tego, co naprawdę o nich myślimy. A słowa te wyrażają przecież
jedynie to, co czujemy w tym momencie.
Dlatego tak ważna jest myśl rabina Salomona ben Jehudy ibn
Gabirola [Avicebrona] (ok. 1021-1058) - żydowskiego filozofa i poety z
Hiszpanii:
"Mogę odwołać to, co zaledwie pomyślałem, ale nie mogę odwołać tego, co
już powiedziałem".
/zrodlo: the 614 commandment/
|
|
|
25.02.2012. |
W Szemot 20,5 czytamy: "(...) Ja (Haszem) twój Bóg,
jestem Bogiem żądającym wyłączności, który [wymierza] karę [za] grzech ojców na
synach do trzeciego i do czwartego pokolenia tym, którzy Mnie nienawidzą",
natomiast w Dewarim 24,16: "Ojcowie nie ponoszą śmierci za winy synów, ani
synowie za winy swych ojców. Każdy umrze za swój grzech". Jak judaizm
tłumaczy tę sprzeczność?
|
Czytaj całość
|
|
|
05.01.2012. |
"Natura ludzka podlega działaniu
dwóch potężnych sił: jecer hara i jecer hatow. Jecer hara jest instynktem
wyrosłym z egoizmu i jest odpowiednikiem tego, co tysiące lat później Zygmunt
Freud określił jako id: skupia w sobie energię agresji, niemoralnych pożądań,
egoistycznych zachcianek i inklinacji. Jecer hatow jest natomiast ekwiwalentem
freudowskiego superego. Jest to system wartości (społecznych norm), uznawanych
przez człowieka za własne, które kierują go w stronę dobra - w miarę, gdy
dojrzewa społecznie i indywidualnie."
Czy Judaizm uważa że człowiek jest z natury dobry?
|
Czytaj całość
|
|
|
05.01.2012. |
Człowiek ma
wolną wolę; wszystko oprócz niej nie zależy od niego, ale od Boga. Znaczy to,
że człowiekowi dane jest bardzo wiele.
W antycznej
epoce judaizmu istniały trzy poglądy na problem przeznaczenia. Saduceusze zaprzeczali
całkowicie istnieniu przeznaczenia. Faryzeusze uważali, że człowiek podlega
przeznaczeniu w materialnym wymiarze swojej egzystencji, natomiast jest
całkowicie wolny w wymiarze duchowym. Jedynie esseńczycy uważali, że wszystko
podlega przeznaczeniu.
Pogląd
faryzeuszy stał się stanowiskiem dominującym w judaizmie. Rabi Akiwa jest
autorem słów: „Wszystko jest przewidziane, ale wolna wola jest dana” (Pirke
Awot 3, 19), a rabi Chanina mówi: „Wszystko jest w mocy Boga, oprócz bojaźni
przed Bogiem” („Wszystko jest w rękach Boga prócz bojaźni Bożej”) (Berachot
33b, Nida 16a).
|
Czytaj całość
|
|
|
02.12.2011. |
To, że Bóg nie reaguje na zło i że oddala się od świata, nie
oznacza, że go nie dostrzega i wnikliwie nie obserwuje. Jednak Jego
najważniejszym celem nie jest automatyczne, mechaniczne usunięcie zła ze
świata. Wtedy musiałby pozbawić człowieka wolnej woli, przemienić go w
bezwolnego robota, odebrać mu duszę. To nie byłby już człowiek. Jego
najważniejszym celem jest to, aby ludzkość zrozumiała, że zło zniknie ze świata
wtedy, gdy ludzie sami przestaną je czynić
|
Czytaj całość
|
|
|
27.11.2011. |
Dennis Prager
Nie należy mylić poglądów wyznawanych przez Żydów lub
chrześcijan z wartościami judeochrześcijańskimi. Wielu Żydów jak i chrześcijan,
w tym wielu szczerze religijnych, zajmuje czasami stanowiska stojące w
sprzeczności z biblijnymi wartościami judeochrześcijańskimi, które na potrzeby
niniejszego artykułu określmy, w skrócie, jako oparte na Starym Testamencie
wartości wyznawane przez chrześcijan, zwłaszcza chrześcijan amerykańskich.
Jaskrawym przykładem tej sprzeczności jest postawa wobec
kary śmierci dla morderców. Wielu Żydów i chrześcijan uważa, ze w ogóle nie
powinno się odbierać mordercom życia, ponieważ jest to nie tylko etycznie złe,
ale i sprzeczne z żydowskim czy chrześcijańskim światopoglądem.
|
Czytaj całość
|
|
Judaizm wobec kary śmierci |
|
27.11.2011. |
Tora nie tylko zabrania morderstwa (patrz: "Etyka
relatywna, etyka sytuacyjna"), ale także zdecydowanie i wyraźnie nakazuje stosowanie
kary śmierci za morderstwo z premedytacją. Jest to jedyna micwa (przykazanie),
wymieniona we wszystkich pięciu Księgach Mojżeszowych.
W Bereszit (Księga Rodzaju) (9:6) czytamy: "Kto rozlewa
krew człowieka - tego krew będzie rozlana przez człowieka. Bo (Bóg) człowieka
uczynił według istoty Boga."
|
Czytaj całość
|
|
|
17.11.2011. |
Wędruje po
dżunglach Amazonii, odwiedza chińskie wsie, przeszukuje Hiszpanię szukając
Maranos a za swą życiową misję uważa Bnei Menaszy z Indii. Michael Freund ma
obsesję: Odkrywanie istnienia Żydów w odległych miejscach.
To było sześć
lat temu. Michael Freund zdecydował się rozpocząć swą południowo amerykańską
przygodę. Uzbrojony w wielką motywację, wszedł na małą łódkę, która zabrała go
w górę Amazonki, w Peru. Nagle znalazł się w dżungli pełnej drzew i zwierząt
przypominających stwory straszące dzieci w sennych koszmarach.
|
Czytaj całość
|
|
|
17.11.2011. |
Plaża w Izraelu to chyba ostatnie
miejsce, w którym można by się spodziewać doświadczenia czegoś zachęcającego do
wzmocnienia nadzieji dotyczących przyszłości narodu żydowskiego. Spotkamy tam
masy półnagich plażowiczów, których ciała, w wielu przypadkach, przebite są
kolczykami w różnych niecenzuralnych miejsach. Jest mało prawdopodobne by w
tego typu otoczeniu nawet najbardziej zaangażowane umysły były w stanie
utrzymać skupienie na różnych ważnych kwestiach, takich jak los naszego narodu.
|
Czytaj całość
|
|
|
13.11.2011. |
Włączenie do Tanachu Księgi Rut, przekonuje, jak związki etniczne nie są - w obliczu wartości ludzkiego charakteru - istotne. Rut, urodzona jako nie-Żydówka, wybiera wiarę Żydów i przynależność do narodu żydowskiego. Fakt, że pochodzi z innego ludu, jest równie nieistotny dla Żydów, jak kolor jej włosów. A to przecież z jej rodziny ma, według tradycji, narodzić się Mesjasz
Jakie argumenty można przytoczyć na dowód, że judaizm zawsze cenił charakter człowieka bardziej, niż jego pochodzenie? Czy hasła o tym, że liczy się postępowanie człowieka, a nie jego związki krwi, nie są czymś w judaizmie nowym?
|
Czytaj całość
|
|
|
11.11.2011. |
Z oczywistych względów w naszym rejonie najbardziej znanym żydowskim językiem jest jidysz - na terenie Polski kwitła kultura w tym języku. Nie tylko Żydzi aszkenazyjscy mieli jednak swój język. Niezwykle ciekawą żydowską mową jest również ladino, zwany też idioma castellano.
|
Czytaj całość
|
|
Judaizm a postawy niereligijnych żydów |
|
10.11.2011. |
pytanie od DS :
W jaki sposób dziedzictwo judaizmu wpłynęło - historycznie rzecz biorąc - na postawy niereligijnych Żydów?
odpowiedzi :
|
Czytaj całość
|
|
|