KONTAKT

BIURO

Wsparcie finansowe Gminy

Numery kont info

POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

TSKZ

tskz.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Dzieje Narodu Żydowskiego
Czy reforma będzie koszer?
24.11.2010.
Koszer, to pierwsze słowo pojawiaj±ce się w ksi±żce. Boje ze słowem na “k” s± zasadniczym elementem stanowi±cym o wyj±tkowo¶ci tego pierwszego przewodnika po praktykach żywieniowych w Judaizmie Reformowanym. Ksi±żka “The Sacred Table: Creating a Jewish Food Ethic” („¦więty Stół: Tworzenie żydowskiej etyki żywieniowej”), która w przyszłym miesi±cu zostanie wydana przez Reform Rabbinical Association, zawiera artykuły napisane przez rabinów i aktywistów ruchu reformowanego. Maj± one zachęcić Żydów reformowanych do ¶wiadomego wprowadzenia w życie praktyk żywieniowych bazuj±cych na tradycyjnych żydowskich warto¶ciach.
Czytaj cało¶ć
 
Mur na granicy z Egiptem
24.11.2010.
Izrael rozpocz±ł budowę muru wzdłuż granicy z Egiptem o długo¶ci 250 km. Celem projektu jest walka z nielegaln± imigracj± oraz przemytem narkotyków i broni. Jak pisze agencja Reutera, w 2010 roku egipskie wojsko zastrzeliło co najmniej 28 osób, które próbowały nielegalnie przekroczyć granicę i dostać się do Izraela w poszukiwaniu pracy lub schronienia. - Pracujemy nad zabezpieczeniem 140 km granicy - powiedział przedstawiciel ministerstwa obrony Udi Szani. Dodał, że prace będ± polegały na budowie muru oraz zainstalowaniu elektronicznych skanerów wczesnego ostrzegania.
Czytaj cało¶ć
 
Chanuka wg Rabina M.Schudricha
24.11.2010.

Czytaj cało¶ćTalmud, w Traktacie Szabat naucza: „Micw± jest ustawienie Chanukiji na zewn±trz domu, lecz w czasie zagrożenia, wystarczy ustawienie jej na stole (wewn±trz).”

W drugim stuleciu przed nasz± er±, syryjski reżim Antiocha IV z dynastii syryjsko-greckich monarchów, rz±dz±cych północ± czę¶ci± imperium Aleksandra Wielkiego d±żył do zasymilowania Żydów z kultur± hellenistyczn±, zmuszaj±c ich do porzucenia swojej wiary. O ile Aleksander Wielki był pełen szacunku dla monoteistycznego Judaizmu, Antioch IV zakazał judaistycznych praktyk religijnych – wł±cznie z zakazem studiowania Tory, co niszczyło fundamenty żydowskiego życia i zwyczajów. Wielu Żydów porzucało swoj± religię, przyjmuj±c greckie imiona i po¶lubiaj±c nie-Żydów.

Czytaj cało¶ć
 
Chanuka....
24.11.2010.
Czytaj cało¶ćJak jestem głodny, to jem, jak chce mi się pić, to piję, a jak jest ciemno, to zapalam ¶wiatło. A jak nie ma ¶wiatła? To radzę sobie po ciemku. Bo można żyć bez ¶wiatła. 25 dnia miesi±ca Kislew rozpoczyna się Chanuka, ¦więto ¶wiateł, czy też ¦więto ¶wiatła. Dzień w którym wydarzył się cud. Jaki to cud? Oliwa z jednego dzbana oliwy, która powinna palić się przez jeden dzień, paliła się przez osiem dni. Jak obchodzimy to ¦więto? Palimy ¶wieczki: w oknach, na podwórkach i w różnych, innych, widocznych miejscach. To stanowi esencję Chanuki. Spróbujmy bliżej przypatrzyć się różnym stronom i aspektom tego ¦więta. Zacznijmy od czasu.
Czytaj cało¶ć
 
Projekt Ehri - wspólna baza danych o Holokau¶cie
18.11.2010.
Czytaj cało¶ćRuszyła budowa wspólnej bazy danych o Holokauście. Kosztem 7 mln euro w ci±gu czterech lat poł±czy ona archiwa rozsiane po Europie i Izraelu. Z Polski w przedsięwzięciu uczestniczy Żydowski Instytut Historyczny. Projekt pod robocz± nazw± Europejska Infrastruktura Badań nad Holokaustem (European Holocaust Research Infrastructure - EHRI) zainaugurowano we wtorek w Brukseli. Ma on pozwolić badaczom na dostęp przez internet do wspólnej bazy zasobów historycznych o Holokauście, by archiwa, rozrzucone obecnie po różnych krajach Europy i Izraelu, stały się dostępne w jednym miejscu
Czytaj cało¶ć
 
Na wzór Berka Joselewicza-Żydzi w Legionach Polskich
14.11.2010.
Czytaj cało¶ćPowstanie Legionów po wybuchu I wojny ¶wiatowej było kolejnym etapem walki o niepodległo¶ć Polski zapocz±tkowanej Insurekcj± Ko¶ciuszkowsk±, a zakończon± powrotem Józefa Piłsudskiego z niewoli w dniu 11 listopada 1918 r
Czytaj cało¶ć
 
''Irena Sendler ambasadorem Polski-cz.1''
14.11.2010.

14-11-2010

Czytaj cało¶ćPrzedstawiamy pierwszy z trzech artykułów po¶więconych Irenie Sendler. Następne dwie notki zostan± opublikowane bezpoœrednio po pierwszej.

''Jabłoń kwitn±ca w Warszawie rodzi owoce w Hamburgu''

''Panie Ambasadorze, gdybym ja wtedy, na Pawiaku, powiedziała moim koleżankom-więżniarkom, że za 60 lat ambasador Niemiec wręczy mi kosz słodyczy i bukiet kwiatów, to one pomy¶lałyby, że zwariowałam''-Irena Sendler do wizytuj±cego j± w Warszawie ambasadora Republiki Federalnej Niemiec

Czytaj cało¶ć
 
Faszystom mówimy STOP !!!!
14.11.2010.
Czytaj cało¶ćNajwiększy sprzeciw wobec marszu narodowców, ale i największy ich marsz. W Warszawie prawie dwa tysi±ce narodowców stanęło naprzeciw trzech tysięcy przeciwników. Rok temu w ONR-owskim Marszu Niepodległo¶ci szło około 300 uczestników. Krzyczeli: "Precz z żydowsk± okupacj±!", "Narodowy socjalizm!", "Wielka Polska katolicka!". Przed pomnikiem Dmowskiego szef ONR Artur Zienkiewicz wyciagn±ł rękę w ge¶cie "Heil Hitler!" i wykrzyczał: "Czołem wielkiej Polsce!". Współorganizatorami tegorocznej kontrmanifestacji byli m.in.: Żydowska Ogólnopolska Organizacja Młodzieżowa, Żydowskie Stowarzyszenie Czulent, Jidysz Lebt.
Czytaj cało¶ć
 
Parszat Wajece
12.11.2010.

 S Z A B A T    S Z A L O M

5 Kislew 5771/12 listopada 2010

Zapalenie swiec 15.47

Hawdala 16.59

 

Parszat  Wajece

(Ksiêga Rodzaju-28:10-32:3)
(Haftara: Hoszea 12:13-14:10)

 

 

 

Czytamy w tym tygodniu fragment Tory, który opowiada o znanym snieœnie naszego przodka Jaakowa. Jaakow œsni o drabinie, która siê rozciaga z ziemi do nieba. Kiedy Jaakow budzi siê, zdaje sobie sprawê, ¿e spa³ na œswiêtym miejscu i robi o³tarz z kamienia, na którym spa³. Tora opowiada nam przy okazji, ¿e spa³ w miejscu, na którym pózniej stanê³a Swiatynia w Jerozolimie.

 

Chcê zwróciæ uwagê na nazwê tego o³tarza. Tora u¿ywa okreslenia macewa. Domyslam siê, ¿e wiêkszosæ z was bêdzie ³aczyæ s³owo macewa z pomnikiem na cmentarzu, ale prawdê mówiac s³owo macewa w Torze oznacza rodzaj o³tarza. Co ciekawe, w drugiej Ksiêdze Moj¿esza (oraz powtórnie w Piatej Ksiêdze Moj¿esza), Tora zabrania budowania o³tarza okreslanego mianem macewy! Dlaczego? Jesli nasz przodek Jaakow zbudowa³ o³tarz macewa, dlaczego nam nie wolno?!

 

W Torze sa wyszczególnione dwa typy o³tarzy: macewa i mizbeach. Macewa to o³tarz zrobiony z jednego kamienia, a mizbeach jest o³tarz zrobiony z wielu mniejszych kamieni. Do momentu zawarcia paktu miêdzy B-giem a dzieæmi Izraela na górze Synaj, kiedy B-g zabroni³ budowania o³tarzy macewa, by³o to dozwolone. Jaka zmiana nastapi³a miedzy czasem przed Matan Tora (dar Tory od B-ga) a czasem po Matan Tora, kiedy pojawi³ siê zakaz?

 

Jeden z najwiêkszych mêdrców ¿ydowskiego narodu, Rabin Szimszon Rafael Hirsch (1808-1888), wskaza³ na podobieñstwo symboliczne miêdzy z jednej strony relacja jedno-kamiennego do wielo-kamiennego o³tarza, a z drugiej strony relacja miêdzy czasem przed Matan Tora (dar Tory od B-ga) a czasem po Matan Tora. Jedno-kamienny o³tarz macewa symbolizuje naturê, a wielo-kamienny o³tarz mizbeach symbolizuje pracê cz³owieka. Równie¿ B-g przed Matan Tora przejawia³ siê przede wszystkim poprzez naturê tzn. w tym, co cz³owiek otrzymuje z Jego Rêki. Poprzez Matan Tora B-g pokazuje, ¿e chce siê przejawiaæ w pierwszym rzêdzie nie poprzez to, co cz³owiek od Niego dostaje, ale raczej poprzez to cz³owiek robi z tym, co od B-ga dostaje. Dlatego B-g od czasu Matan Tora zabrania budowania jedno-kamiennych o³tarzy macewot.

 

Ró¿nica pomiêdzy nimi jest tu, jak widzimy, zasadnicza.

 

Przes³anie Rabina Hirscha z"l, jest bardzo istotne dla nas - wspó³czesnych ¯ydów. Ludzie czêsto mnie pytaja, gdzie "widzê" B-ga. Pytanie jest nieprawid³owo postawione. Pytanie nie powinno brzmieæ: gdzie widzê B-ga, a raczej czy ja gdzieœ B-ga nie widzê!

Dziêki Torze i przykazaniom mamy niezwyk³a ilosæ okazji, aby ujrzeæ B-ga w naszym codziennym ¿yciu. Niemniej tak jak nie mo¿na wyt³umaczyæ komusœinnemu smaku malin, jesli on sam ich nie spróbuje, tak te¿ nie mo¿na wyt³umaczyæ uczucia duchowego spe³niania uzyskiwanego poprzez wype³nianie micwot, komus, kto sam ich nie wype³nia.

Co mo¿na zrobiæ ¿yjac w Polsce, gdzie wielu z polskich ¯ydów boi siê nawet pokazaæ, ¿e sa ¯ydami? Przecie¿ nie da siê doswiadczyæ duchowych konsekwencji wype³niania micwot, jesli boimy siê je wype³niaæ!

Rabin Jicchak Rapoport
Naczelny Rabin Wroc³awia i Slaska
Cz³onek Rabbinical Council of America (RCA)
Emisariusz "Szawei Jisrael"

 

Materia³ przygotowany przez rabina Boaza Pasha z Krakowa

''Kiedy Jakub wyszed³szy z Beer-Szeby wêdrowa³ do Charanu, trafi³ na jakieœ miejsce i tam siê zatrzyma³ na nocleg, gdy s³oñce ju¿ zasz³o. Wziš³ wiêc z tego miejsca kamieni i pod³o¿y³ go sobie pod g³owê, uk³adajšc siê do snu na tym w³aœnie miejscu”. „Wstawszy wiêc rano, wziš³ ów kamieñ, który pod³o¿y³ sobie pod g³owê…” (Bereszit 28:10-11,18)
Raszi wyjaœnia:

I pod³o¿y³ go sobie pod g³owê - ... „Zaczê³y (kamienie) sprzeczaæ siê ze sobš; jeden powiedzia³: „Niech sprawiedliwy po³o¿y swš g³owê na mnie”, a drugi na to: „Niech po³o¿y na mnie”. B-g natychmiast po³šczy³ je i zrobi³ z nich jeden kamieñ. Dlatego te¿ powiedziane jest: „Wziš³ ów kamieñ, który pod³o¿y³ sobie pod g³owê.”

Rabin Klonimus Kalman uczy nas, na podstawie tego fragmentu Parszy, czym jest „awodat Haszem” (s³u¿ba na rzecz Haszem):

Podczas modlitwy nale¿y byæ œwiadomym, ¿e ka¿dy znak, ka¿da litera i ka¿da ma³a kropka majš wp³yw na tysišce tysiêcy prawdziwych œwiatów, istniejšcych dziêki tym œwiêtym literom.

Modlšcy, wymawiajšcy s³owa modlitwy, wykonuje tym samym pewne dzia³ania w niebiosach. Za ka¿dym razem kieruje swš intencjê na specyficzne s³owo lub zdanie, sprawiajšc, ¿e z danego s³owa lub zdania wydobywa siê œwiat³o.

Naturalnie, ka¿de s³owo i ka¿de zdanie sk³adajšce siê na modlitwê chce byæ podkreœlone i chce by jego œwiat³o mia³o mo¿liwoœæ swej ekspresji.

R. Klonimus Kalman wyjaœnia, co przytrafi³o siê Jakubowi:

Kamienie to litery sk³adajšce siê na s³owa modlitwy. Ka¿dy z kamieni chce byæ „po³o¿ony” pod g³owê Jakuba, to znaczy, chce siê dostaæ do Jakuba g³owy i wp³ynšæ na intencjê modlšcego siê cadyka. Dlatego te¿ kamienie zaczynajš siê sprzeczaæ – „Niech sprawiedliwy po³o¿y swš g³owê na mnie”...” Niech po³o¿y na mnie”.

Co zrobi³ Haszem? „Po³šczy³ je i zrobi³ z nich jeden kamieñ”. Pozwoli³ wszystkim literom œwieciæ równym œwiat³em. To w³aœnie jest modlitwa cadyka (sprawiedliwego) – ³šczšca wszystkie czêœci modlitwy i z ró¿nym natê¿eniem ujawniajšca œwiat³o wszystkich liter, s³ów i zdañ.  

 
Społeczne wykluczenie vs Dobroczynnośc
12.11.2010.
"To, co robia Żydzi, nazywa się cedaka, od sprawiedliwosci (cedek) i prawa, które jest wykonywane dla prawdy, ponieważ u Żydów cedakę daje się prawdziwie i sprawiedliwie, bo źzródłem cedaki jest prawo (...). Nie jest tak u innych narodów, gdzie nie nazywa się tego cedaka, co oznacza sprawiedliwosć, ale chesed, co odnosi się do rzeczy, której nie ma się obowiazku czynić i nie jest to kwestia sprawiedliwosci, a jesli tak się czyni, to tylko dla siebie samego i przyjemnosci i dlatego to, co u Żydów jest cedak± od słowa cedek, u innych narodów nazywa się chesed." "Chiduszej Agadaot" - Maharal
Czytaj cało¶ć
 
Etyka relatywna, Etyka sytuacyjna
12.11.2010.

Te przeciwstawne pojęcia są często ze sobą mylone. Judaizm odrzuca etyczny relatywizm, natomiast wymaga rozpatrywania każdej zasady etycznej w bardzo konkretnej sytuacji Judaizm uważa, że etyka Tory jest etyką absolutną, czyli nierelatywną, ale uważa także, że jest etyką sytuacyjną. (Etyka sytuacyjna często mylona jest z etycznym relatywizmem. Etyka relatywna i etyka sytuacyjna nie są jednak wcale tym samym.) O co w tym chodzi?

Czytaj cało¶ć
 
Jadwiga Szczeszak
11.11.2010.
Zdjecia ze spotkania Jadwigi Szczeszak , Sprawiedliwej Wsród Narodów Swiata, z uczniami X LO w Poznaniu
Czytaj cało¶ć
 
Noc kryształowa
08.11.2010.

Noc kryształowa (niem. Kristallnacht, Reichskristallnacht lub Reichspogromnacht) – pogrom Żydów w hitlerowskich Niemczech, który miał miejsce w nocy z 9 na 10 listopada 1938.

Ulice niemieckich miast zostały zasypane odłamkami szkła i kryształów ze zniszczonych żydowskich mieszkań i sklepów, stšd też nazwa pogromu. Druga teoria co do nazwy mówi o "krystalizacji", czyli oczyszczeniu narodu niemieckiego z innych narodów, a przede wszystkim Żydów. Noc kryształowa była pierwszym pogromem Żydów inicjowanym przez władze państwowe, mimo że datowane sš one od średniowiecza. Naziści nie tylko przyzwolili na prześladowania ludności żydowskiej, ale również nadali im zorganizowany charakter.

Wydarzenie to określane bywa również innymi nazwami: "noc hańby", "pogrom listopadowy", "niemiecka noc", "noc Żydów", "noc kryształowa Rzeszy", "dzień tłuczonego szkła".

Czytaj cało¶ć
 
Parszat Toldot
06.11.2010.

   Parsza na ten tydzień rozpoczyna się wersetem: „Ele toldot Jcchak ben Awraham, Awraham holid et Icchak - Oto dzieje potomków Icchaka, syna Abrahama. Abraham był ojcem Icchaka.” (Bereszit 15:19). Nie sposób w tym miejscu nie zadać sobie pytania, co próbuje przekazać nam Tora, w sposób pozornie przesadny podkreślając pochodzenie Icchaka od Abrahama. Nasze pytanie jest tym bardziej uzasadnione, kiedy weźmiemy pod uwagę fakt, że Tora już dwie parsze wcześniej ustala i ujawnia pochodzenie Icchaka, mówiąc: „od Icchaka będzie nazwane twoje potomstwo” (Bereszit 21:11).

 

    Wielki mistrz chasydzki Reb Lewi Icchak z Berdyczowa rozważał nad tym pytaniem i odpowiedział na nie, dokonując rozróżnienia pomiędzy „zera” – w dosłownym tłumaczeniu oznacza to „nasienie”;  przeciwstawnym do bycia „tolda” – dosłownie znaczącym „wynik”, „rezultat”, „konsekwencja”. Bycie czyimś „zera” jest stanem bardzo pasywnym – stajemy się  dziećmi naszych rodziców automatycznie po urodzeniu. Bycie czyimś „tolda”, jest natomiast  stanem aktywnym, stwarza konieczność realizacji sposobu życia, jaki prowadzą nasi rodzice. W parszat Wajera, dwa tygodnie temu, Icchak był tylko małym dzieckiem – nie było jeszcze wtedy jasne, czy stanie się on w  przyszłości „tolda” Abrahama, Haszem mógł wtedy zapewnić Abrahama jedynie o tym, że Icchak będzie stanowił „zera” Abrahama. W parszy na ten tydzień jednak, po akeida, w czasie której 37 letni Icchak gotowy był poświęcić swe życie, wobec B-skiego przykazania skierowanego do jego ojca, po tym jak Icchak pojął za żonę sprawiedliwą Rywkę i wraz z nią ustanowił bajit neeman – dom wierny Haszem; Tora przekazuje nam teraz, że Icchak został nie tylko „zera”, ale i „tolda” Abrahama.

    W powiązaniu do rozróżnienia pomiędzy „zera” i „tolda” autorstwa Reb Lewi Icchaka, przypomniałem sobie o słynnym cytacie z wypowiedzi Rabina Adina Steinsaltza. Rabin Steinsaltz był któregoś razu zapytany o naładowaną wielkimi emocjami kwestie – kto jest Żydem. Z małym błyskiem w oku Rabin Steinsaltz odpowiedział: „Kto jest Żydem? Ten, kogo wnuki są Żydami”. Rabin nie odpowiedział, oczywiście, z chalachicznego punktu widzenia, jednak jego słowa są bardzo prawdziwe. Aby być Żydem nie wystarczy się tylko Żydem urodzić – nie wystarczy być tylko „zera”. Abym naprawdę stał się Żydem muszę stać się „tolda” – kontynuacją, która zrodzi następne kontynuacje.

    Rebe Reb Lewi Icchak przedstawia również ciekawą perspektywę na pierwszy werset naszej parszy. Tradycja uczy nas, że relacja Abrahama z B-giem była uosobieniem chesed – kochającej życzliwości; podczas gdy relacja Icchaka z B-giem stanowiła uosobienie jira – trwogi. W jasny sposób wyraża to werset z przyszłotygodniowej parszy, gdzie Tora cytując Icchaka pisze: „Gdyby B-g moich ojców, B-g Abrahama i strach Icchaka, nie byłyby ze mną...”. Klasycznie chesed kojarzone jest z poczuciem bliskości z Haszem, strach jest natomiast kojarzony z poczuciem oddalenia od Haszem. Reb Lewi Icchak wyjaśnia tę kwestię inaczej. Osobę charakteryzującą się trwogą (lękiem) określa on jako osobę, która w ogóle nie myśli o sobie. Trwodze towarzyszą egzaltowane uczucia bliskości z Haszem, ktoś taki podobny jest osobie, której relacja z Haszem uosabia kochającą życzliwość. Co za tym idzie więc, jira Icchaka nie tylko nie stoi w sprzeczności z chesed Abrahama; jira Icchaka uzupełnia i spełnia chesed Abrahama.

    Wyjaśnienie to dobrze pasuje do wspomnianych wyżej słów Rebego na temat różnicy pomiędzy byciem czyimś „zera” i „tolda”; a słowa pierwszego wersetu parszy je dobrze ilustrują: „Ele toldot Jcchak ben Awraham, Awraham holid et Icchak - Oto dzieje potomków Icchaka, syna Abrahama. Abraham był ojcem Icchaka.”

    Miejmy nadzieję i módlmy się za to byśmy mogli – podobnie jak nasz praojciec Icchak – zostać „toldot” Abrahama – kontynuacją Abrahama.
Szabat szalom!

Rabbi I. Rapoport
Rabin Yitzchak Rapoport - Tłumaczyła Daniela Malec
Dziękujemy organizacji Shavei Israel za udostępnienie tekstu

 
Żydowski Eintopf
04.11.2010.
Wiele napisano o niepowtarzalnej atmosferze szabatu. Ale, czy ktoś się pokusił o zdefiniowanie i uchwycenie niepowtarzalnie drażni±cej atmosfery pi±tku? Jeśli chodzi o szabat, już samo hebrajskie określenie oneg szabat [hebr.: radość szabatu], jeśli pomin±ć znaczenie literalne, a co za tym idzie powierzchowne i nieścisłe, zawiera w sobie takie komponenty jak: ciepło, atmosfera, aromat, świętość. Nie chodzi tu tylko o poważny charakter biblijnego nakazu; “daję wam szabat dla świętości”, ale o bardzo indywidualny i rodzinny charakter tego święta. Każda rodzina, każdy żydowski dom w szabatowy wieczór pachnie świętością. Ale każdy pachnie inaczej. Stąd szabat jest czymś na wskroś niepowtarzalnym i indywidualnym, a jednocześnie, przecież tak powszechnym i uniwersalnym. Ja jednak chciałem napisać kilka słów o atmosferze i specyfice czasu, który poprzedza wieczerzę szabatową
Czytaj cało¶ć
 
Flaga Izraela
29.10.2010.

Czytaj cało¶ć

28 pazdziernika 1948 r. Izraelska Tymczasowa Rada Pañstwa

ustanowiła jako flagę Izraela niebiesko-biały sztandar z gwiazdą Dawida.

Stanowi ona odwzorowanie flagi syjonistycznej,

która pierwszy raz została użyta

podczas I Kongresu Syjonistycznego.

Czytaj cało¶ć
 
EJC: Rozpoczyna sie trudny okres dla Zydów w Europie
27.10.2010.
Czytaj cało¶ćEuropejski Kongres Żydów stwierdził w ostatni czwartek, że w wyniku niedawnej fali antysemityzmu, społeczno¶ci żydowskie w Europie znalazły się w poważnym niebezpieczeñstwie. - Niewielkie społeczno¶ci żydowskie staj± się celem antysemickich ataków, przyjmuj±cych tak fizyczne, werbalne, jak i psychologiczne formy. Autorami tych napa¶ci s± organizacje fundamentalistyczne, zarówno ich lewicowe kohorty, jak i prawicowe ugrupowania neonazistowskie - mówi prezes EJC Mosze Kantor - Jeżeli reprezentuj±cy główny nurt urzędnicy nie s± w stanie zapewnić im ochrony i sprawić, że poczuj± się bezpiecznie, oznacza to, iż rozpoczyna się bardzo trudny okres dla Żydów w Europie.
Czytaj cało¶ć
 
Nazwy synagog
27.10.2010.
Czytaj cało¶ćCo mówi± nam nazwy synagog? Bo przecież każda synagoga posiada swoje imię. Niektóre z nazw nawi±zuj± do nazwisk fundatorów synagog. Tak jak synagoga imienia małżeństwa Nożyków, czy synagoga Sardynerów. Inne służ± tylko wyróżnieniu, aby było wiadomo, o której z synagodze w danym mie¶cie się mówi. Synagoga Staro-Nowa w Pradze, czy Wielka Synagoga w Warszawie lub Mała Synagoga w Piotrkowie Trybunalskim, czy we Włodawie.
Czytaj cało¶ć
 
Wielka uroczysto¶ć w naszej Gminie
24.10.2010.

Po raz kolejny w siedzibie naszej Gminy odby³a siê piêkna uroczysto¶æ wrêczenia Medalu Instytutu Yad Vashem -

"Sprawiedliwy Wśród Narodów Świata". 

W pištek 22 pa¿dziernika 2010 o godzinie 14.00,  Attaché ds. Kultury Ambasady Izraela w Polsce, pan Alon Simhayoff oraz Przewodniczaca Gminy Wyznaniowej ¯ydowskiej w Poznaniu, pani Alicja Kobus, mieli zaszczyt uhonorowaæ  poœmiertnie Paniš  Anielê Stachyrê.

Podczas II wojny swiatowej czestochowianka Aniela Stachera zaopiekowa³a sie sympatia swojego syna, 19-letnia Lula Gliksman, córka &ydowskich kupców. Ocalona, pani Zofia Strzelecka-Barlas mieszka obecnie w Izraelu. Odznaczenie zostanie wreczone na rece wnuczki Bohaterki, pani Ewy Gibinskiej z Plewisk k/Poznania.

 
Aniela Stachera
24.10.2010.

Aniela Stachera (ur. 1896, zm. 1980)

Gdy we wrzesniu 1939 r. niemieckie wojska wkroczyły do Czestochowy, natychmiast rozpoczeły sie coraz cieższe represje wobec zamieszkujacej to miasto społecznosci żydowskiej. W 1941 r. utworzono getto, w którym zamknieto ponad 40 tysiecy osób. Daty jego likwidacji hitlerowcy nie wyznaczyli przypadkowo – dzien 22 wrzesnia 1942 r. wypadał tuż po zakonczeniu żydowskiego swieta Jom Kippur, czyli Dnia Sadu.

Czytaj cało¶ć
 
««  start « poprz. 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 nast.  » koniec »»

Am Israel Chai !

ATTENTION !

About the visits
to the grave
of Akiva Eger
please stay in touch
Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, wł±cz obsługę JavaScript w przegl±darce, by go zobaczyć
OrWhats App only
+48726100199

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy ¶wiat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl