KONTAKT

BIURO

Wsparcie finansowe Gminy

Numery kont info

POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

TSKZ

tskz.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Dzieje Narodu Żydowskiego
Beszelach
14.01.2011.

S Z A B A T   S H A L O M

Zapalenie świec 9 Szwat 5571/14 stycznia 2011

godzina 15:48

Hawdala - sobota 15 stycznia 

godzina 17:05

Parszat Beszelach

http://www.youtube.com/watch?v=1cPnaKZDows 

 
Parszat Bo
07.01.2011.

 S Z A B A T    S Z A L O M 

7 stycznia 2011 - Zapalenie świec 15.38

Hawdala 16.56

 

Rabin Boaz Pash - Parszat Bo

O północy Pan pozabijał wszystko pierworodne Egiptu: od pierworodnego syna faraona, który siedzi na swym tronie, aż do pierworodnego tego, który był zamknięty w więzieniu, a także wszelkie pierworodne z bydła. (Szmot 12:29). Poświęćcie Mi wszystko pierworodne. U synów Izraela do Mnie należeć będą pierwociny łona matczynego – zarówno człowiek, jak i zwierzę. (Szmot 13). Za czasów Rabina Dosy ben Harkinasa orzeczono, że „carat habat” (wdowa, po mężczyżnie który zmarł nie mając potomstwa, związana prawem jibumu) może poślubić brata zmarłego męża.

 

Orzeczenie to zaniepokoiło Mędrców, R. Dosa ben Harkinas był jednak wielkim uczonym ( i nie mieli oni odwagi sprzeciwić się jego decyzji, bez konsultacji z nim). Jego oczy były tak słabe, że nie był w stanie przyjść do bet midrasz (był więc nieświadomy tego, że decyzja ogółu była przeciw jego orzeczeniu). Odbyła się dyskusja na temat tego, kto pójdzie i porozmawia z nim. Rabin Joszua zwrócił się do ogółu: „Ja pójdę”. – A kto z nim? – Rabin Eleazar ben Azaria. – Kto jeszcze z nim? – Rabin Akiwa.
Poszli i stanęli u progu jego domu. Służąca zawiadomiła go: ‘Panie, Mędrcy Izraela przyszli do ciebie’. ‘Pozwól im wejść’ – powiedział do niej. Rabina Joszuę posadzono na złotej kanapie Rzekł do R. Dosy: ’Mistrzu, czy poprosisz swych pozostałych uczniów by również usiedli?’ ‘Kim on jest?’ – zapytał Mistrz. ‘R. Eleazar b. Azaria.’ ‘ Czy nasz przyjaciela Azaria ma syna? – krzyknął Mistrz i zwrócił się do R. Eleazara słowami z Pisma: „Byłem dzieckiem i jestem już starcem, a nie widziałem sprawiedliwego w opuszczeniu ani potomstwa jego, by o chleb żebrało”. (Księga Psalmów 37:25), po czym również posadził go na złotej kanapie Mistrzu’ – powiedział R. Joszua – czy poprosisz także swego kolejnego ucznia, o to by usiadł?’  ‘Kim on jest?’ – zapytał Mistrz. – ‘Akiwa, syn Jozefa’. ‘Jesteś – wykrzyknął [Mistrz] – Akiwa syn Jozefa, którego imię znane jest z jednego końca na drugi! Usiądź, usiądź. Aby więcej ludzi takich jak ty rozmnożyło się w Izraelu.’ Zaczęli wtedy zadawać mu różne pytania dotyczące praktyki chalachicznej, aż doszli do kwestii „carat habat”. ‘Jaka jest chalacha – zapytali go – w sprawie „carat habat”?’ „Jest to – odpowiedział im – kwestia sporna w dyskusji pomiędzy Bet Szamaj i Bet Hilel’. ‘W zgodzie z którą szkołą stanowi chalacha?’ – ‘Chalacha – odparł – jest w zgodzie z orzeczeniem Bet Hilel’. ‘Stwierdzono jednak – powiedzieli mu – w twoim imieniu, że chalacha jest zgodna z orzeczeniem Bet Szamai!’ Powiedział wtedy: ‘Czy słyszeliście – „Dosa” (tj. że Dosa wydał tę decyzję) czy „Syn Harkinasa” (bez wymienienia imienia syna, bez zaznaczenia, o którego syna chodzi)?’ – ‘Na życie naszego Mistrza – odparli – nie słyszeliśmy, by zostało wymienione imię.’ ‘ Mam młodszego brata – powiedział – który jest Bechor-Satanem (pierworodnym Szatana, diabłem-chojrakiem, pierwszym do zaciętej dyskusji, cięty i uparty) a imię jego Jonatan i jest on jednym ze zwolenników Szamaja. To musiał być właśnie Jonatan, który odważył się wydać decyzję zgodną z poglądami tej szkoły, a przeciwną Bet Hilel. Zważcie na to, że nie zaleje on was morzem pytań na temat ustalonej praktyki, ponieważ dysponuje on trzystoma odpowiedziami mogącymi udowodnić, że carat habat jest dozwolona. Jednak wzywam niebo i ziemię na świadków tego, że na tym moździerzu siedział prorok Hagai i dostarczył on następujące trzy orzeczenia: Carat habat jest zabroniona…
Nauczał Tanna: Kiedy przyszli [przepytać R. Dosę] weszli jednymi drzwiami; kiedy wychodzili przeszli przez trzy inne drzwi (aby nie zostać zauważonym przez Jonatana, lub, wręcz przeciwnie, mając nadzieję, że przynajmniej jednemu z nich uda się go spotkać).  Jonatan zobaczył wychodzącego R. Akiwę, wysłuchał jego obiekcji i zganił go: ‘Czy to ty jesteś Akiwa, którego sława rozciąga się z jednego końca świata na drugi? Cóż za szczęście, że udało ci się osiągnąć taką sławę, podczas gdy nie osiągnąłeś jeszcze poziomu zaganiacza krów.’ ‘Nawet nie zaganiacza krów – odpowiedział Akiwa – raczej pasterza…’

Talmud Bawli, Masechet Jewamot 16a
Rabin Boaz Pash - Tłumaczyła Daniela Malec
Dziękujemy organizacji shavei Israel za udostępnienie tekstu
/za jeswish.org.pl/
 

 
"Złote żniwa" Grossa
03.01.2011.
Jan Tomasz Gross, autor „Strachu” i „Sąsiadów”, szykuje kolejną książkę o trudnych relacjach polsko-żydowskich podczas II Wojny Światowej. Poruszy w niej temat tych, którzy wzbogacili się grabiąc miejsca pochówku ofiar Zagłady. Książka, której fragmenty przytacza na swojej stronie TVN24, ma trafić do księgarń w lutym 2011 roku.
Czytaj całość
 
Ściganie za antysemickie hasła
02.01.2011.

Dzisiejsza „Gazeta Wyborcza” zamieszcza tekst autorstwa Ewy Siedleckiej, która dotarła do korespondencji pomiędzy szefem

 MSZ Radosławem Sikorskim a prokuratorem generalnym Andrzejem Seremetem. Przytacza też dane statystyczne, z których jasno wynika, że polski wymiar sprawiedliwości z roku na rok coraz bardziej nie radzi sobie ze ściganiem spraw o tzw. przestępstwa nienawiści – czyli tych o charakterze nienawiści na tle rasowym, etnicznym czy narodowościowym. W ujawnionych fragmentach korespondencji Radosław Sikorski domaga się od prokuratora generalnego ścigania autorów antysemickich wpisów w internecie i haseł na stadionach. Szef dyplomacji namawia do konkretnych działań w sprawach, które – jego zdaniem – burzą pokój społeczny i psują wizerunek Polski za granica.Tymczasem blisko 80 proc. spraw tego typu jest przez prokuratury umarzanych lub w ogóle niepodejmowanych.

Czytaj całość
 
Trzęsienie ziemi na północy Izraela
02.01.2011.

Trzęsienie ziemi (hebr. רעידת אדמה - rejdat adama) nawiedziło północny Izrael w sobotę wieczorem, a wstrzšsy były odczuwalne najmocniej w regionie Beit Szean, Afuli i Cfatu (Safedu). Epicentrum znajdowało się w rejonie Beit Szean.

Siła wstrzšsów została okreœlona na poziomie 3,6 w skali Richtera. Nikt nie zginšł i odnotowano jedynie drobne zniszczenia.

Drobne trzęsienia ziemi często nawiedzajš Bliski Wschód, choć w historii zdarzały się również bardzo poważne. Przykładowo trzęsienia ziemi regularnie niszczyły Tyberiadę.

/za izrael.org/ 

 
Betlejem z żydowskiej perspektywy
26.12.2010.

Czytaj całośćBetlejem to spolszczona wersja hebrajskiego Bejt Lechem (בית לחם).  Bejt (בית) po hebrajsku oznacza dom, a lechem (לחם) to chleb.

Gdy Jakub (syn Icchaka i Rywki, wnuk Abrahama i Sary) z rodziną wracał do Erec Israel kierując się do Hebronu, domu przodków, doszło do tragedii. Blisko miejsca zwanego Efrat, które zostało nazwane Bejt Lechem, Rachela umarła przy porodzie, ale jej dziecko, Benjamin, cudem przeżyło. Rachela została właśnie tam pochowana. Rdz 35:16-20

Czytaj całość
 
Szemot
24.12.2010.

Yom Shishi 17 Tewet 5771/24 grudnia 2010

Zapalenie świec 15.24

Hawdala 16.43

 

Parszat Szemot

(Księga Wyjścia 1:1 – 5:23) 

(Haftara: Jirmiahu 1-2:3)

Czego płonący krzew uczy Mojżesza?

Nasza Parsza opowiada o tym, jak Haszem ukazuje się Mojżeszowi w formie płonącego krzewu – 

„I ukazał mu się aniol Wiekuistego, w płomieniu ognistym, ze środka krzewu. Mojżesz widział, jak krzew płonął ogniem, a nie spłonął od niego.” (Szemot 3:2)

Haszem mianuje Mojższesza, do tej pory zwykłego pasterza trzody, na przywódcę ludu Izraela. Mojżesz dyskutuje z Najwyższym, nie chce przyjąć na siebie owej misji, ponieważ we własnych  oczach nie wydaje się być godnym takiego stanowiska - 

„I rzekł Mojżesz do Boga: ‘Któż ja jestem, abym poszedł do Faraona, a wywiódł synów Izraela z Egiptu?” (Szemot 3:11)

A następnie:

„I odpowiedział Mojżesz i rzekł: ‘Jeżeli nie uwierzą mi, i nie usłuchają głosu mojego...’” (4:1)

A potem:

„I rzekł Mojżesz do Wiekuistego: ‘Wybacz Panie, nie jestem ja człowiekiem wymowy, i nie byłem taki ni wczoraj, ni przedwczoraj...” (Szemot 4:10)

I ponownie:

„I rzekł: „Wybacz Panie! Poślij kogo bądź posłać chcesz.” (Szemot 4: 13)

Haszem, poprzez ukazanie się w formie płonącego krzewu, próbuje przekazać Mojżeszowi pewną prawdę, na temat tego, że każdy człowiek i każde stworzenie odgrywa swoją specyficzną rolę na tym świecie. 

Rabin Klonimus Kalman, w imieniu Rabo, Rabina Elimelecha z Leżajska, wyjaśnia następujący werset:

„Krzycz na całe gardło, nie przestawaj! Podnoś głos twój jak szofar! „ (Księga Izajasza, 58:1)

Rabin Elimelech stawia pytanie – dlaczego właśnie szofar?

I odpowiada: Szofar wie, że sam z siebie nie tworzy dźwięku, że mocny ryk wydobywający się z niego, jest tworem człowieka dmącego w szofar, podczas gdy on, szofar, jedynie pozwala przemieszczać się powietrzu w jego wnętrzu i przekłada ów ruch na czysty i głośny dźwięk, mogący dotrzeć do uszu człowieka. Podobnie jest z prorokiem – prorok także jest świadomy tego, że jego proroctwa nie są tak naprawdę “jego”, że są to słowa Haszem, przekazywane mu i wydobywające się z niego w formie głosu. Podobnie z uczonym (chacham), który publicznie interpretuje święte pisma,  musi on zdawać sobie sprawę, że spełnia on jedynie rolę „szofaru”, odtwarzającego słowa Stwórcy.

Haszem stworzył na tym świecie różnych ludzi i różne stworzenia, różniące się od siebie wyglądem i właściwościami. Każdy z nich na specyficznym dla siebie poziomie rozwoju. Każdy w swoistym stylu. Jednych piękniejszych, innych mniej, jednych bardziej inteligentnych, innych mniej.

Naturalnie ci znajdujący się na wyższym poziomie rozwoju, mają rozwinięte poczucie dumy, noszą w sobie przekonania typu” „jestem lepsza od niego, jestem mądrzejsza, jestem ładniejsza...”Jak można zredukować poczucie wyższości tego typu? Jest to naturalne, że każde stworzenie, a zwłaszcza człowiek, analizuje swoje wady i zalety, a także właściwości innych ludzi, i w wyniku tych porównań wywyższa się czasem nad innych.

Rabin Klonimus Kalman podkreśla, że wszystkie stworzenia otrzymały swoją własną moc, mniejszą lub większą, w celu naprawy (hebr: tikun) tego, co zostało im przeznaczone, i każde stworzenie posiada odpowiednie „narzędzia”, odpowiednie dla swej specyficznej egystencji i własnego celu. Każdy człowiek i każde stworzenie to „narzędzie” w rękach Najwyższego, podobnie jak narzędziem jest szofar znajdujący się w rękach grającego. Rozpoznanie tej prawdy pozwala zrozumieć, że każdy człowiek i każde stworzenie są, w swej istocie, takie same i sobie równe, i wszystkie , na swój sposób, służą Stwórcy. Nie ma więc potrzeby wywyższać się nad innych, kiedy zrozumiemy, że w istocie nie ma między nami wszystkimi różnicy.

Dlatego właśnie Haszem objawił się Mojżeszowi w formie krzewu. Krzew to najmniej rozwinięta forma drzewa. Niski, kolczasty, nie rodzący owoców, nie istotny. Właśnie jego dosięga ogień – symbolizujący Szechinę (Boską obecność) – i poprzez niego objawia się Mojżeszowi Haszem, niosąc ze sobą przesłanie: „Nie obawiaj się swej mocy, nie ma ona wielkiego znaczenia, ponieważ ty, podobnie jak krzew, czy Faraon, i inni ludzie i stworzenia – jesteście tylko narzędziami w moich rękach”.  

Takimi słowami nauczał Rabin Elimelech, i w myśl owej idei, inny uczony – Rabin Jakow Icchak Halewi – „Widzący” z Lublina (który stał się, w późniejszym czasie nauczycielem Rabina Klonimusa Kalmana), przywołuje Misznę z Księgi Awot (3: 14):

On [Rabin Akiva] mawiał: Umiłowany jest człowiek, jako, że był stworzony na obraz (Boga), a tym większa jest ta miłość w tym, że stało się znane jemu, że został stworzony na obraz (Boga), jak napisane  jest (Bereszit 9:6): "Na obraz Boży stworzył człowieka ".Ukochany jest Izrael, ponieważ nazywani są dziećmi Bożymi,  a tym większa jest ta miłość w tym, że stało się znane im, że są oni nazywani dziećmi Boga, tak jak napisane jest: „Dziećmi jesteście Wiekuistego, Boga Waszego” (Dwarim 14:1): Ukochany jest Izrael, ponieważ dano mu cenny instrument, a tym większa jest ta miłość w tym, że stało się znane im, że dostali cenny instrument, dzięki któremu świat został stworzony, jak napisane jest: „Udzielam wam cennej nauki, nie  porzucajcie mej Tory.” (Ksiega Przysłów 4:2). 

Każdy człowiek jest „ukochanym” – wyjaśnia Widzący z Lublina – pod warunkiem, że wypełnia swą rolę, zdefiniowaną w Torze.

Rabin Boaz Pash

 

Haftara Szemot 

(Jeszaja/Izajasza 27:6-28:13; 29:22-23)

Najlepiej znanym fragmentem tej haftary jest jej zakończenie, kiedy lud Judy, w sposób przypominający dziecięce szyderstwo, parodiuje proroctwo Izajasza: "Caw lacaw, caw lasaw, kaw lakaw, kaw lakaw, zeer szam, zeer szam..." ("Jedno polecenie, inne polecenie, jedna reguła, inna reguła, troszeczkę tu, troszeczkę tam...") (Iz 28:10). Ku ogólnemu zaskoczeniu, prorok powtarza parodię (Iz 28:13), wkładając te słowa w usta Boga i każe nam zastanowić się nad znaczeniem tych prostych słów.

Być może zrozumiemy ten fragment biorąc pod uwagę kontekst doświadczenia, jakim było wyjście z Egiptu. Gdy czytamy haftarę, my - znając już zakończenie tej historii - zaczynamy drżeć w oczekiwaniu na nadchodzącą opowieści o wyzwoleniu. W przypadającej na ten tydzień porcji Tory i w kilku następnych widzimy czytamy o cudownym wyzwoleniu Izraelitów z Egiptu, dokonanym przez Boga: plagi, gorejący krzak, rozstąpienie się morza i napawające trwogą objawienie na Synaju. Przygniata nas sama wspaniałość i potęga tych wydarzeń. Gdzie podziały się trwoga i tajemnica? Co pozostało z wyciągniętych ramion, znaków i życzeń? Czy nie zostało już dla nas żadnego cudu? Tajemnicze słowa Izajasza dają nam odpowiedź. W sercu cudownego wyzwolenia nie tkwi jedno, pokonujące wszystko boskie wydarzenie, ale raczej proste "dziecięce kroczki", jeden w swoim czasie, żaden sam w sobie nie będący właściwie wielkim wydarzeniem.

Takie zrozumienie słów znajduje potwierdzenie we wcześniejszym fragmencie haftary: "...Pan wymłóci ludzi jak ziarna od (...) Eufratu do dolin Egiptu, a wy, dzieci Izraela, będziecie gromadzeni, co do jednego, jeden po drugim" (Iz 27:12). Ten werset sugeruje, że zbawienie narodu nie dokonuje się raz, ostatecznie, ale przychodzi dla każdej zagubionej osoby, dla każdego w jego własnym czasie.

David Nelson 

 
Wigilia po żydowsku
22.12.2010.

Czytaj całośćPolska jest takim ciekawym krajem, w którym na przestrzeni wieków różne tradycje - w tym tradycje kulinarne - pomieszały się ze sobą dając specyficznie polski, szlachetny stop. Stop ten ma wiele odcieni, wiele śladów przeszłości, wiele smaków i smaczków, wiele odmienności od tradycji kulturowych w innych krainach.

Czytaj całość
 
Liberalni Żydzi
22.12.2010.

"Dlaczego Żydzi są tacy liberalni*?" - to najczęściej zadawane mi przez nie-Żydów pytanie na temat Żydów.

Pytanie to jest uprawomocnione, ponieważ Żydzi (poza Izraelem) są rzeczywiście w przeważającym procencie liberalni, a także - nieproporcjonalnie - od liberalizmu na lewo. Na przykład, poza Murzynami żadna grupa w Ameryce nie głosuje tak jednostronnie na Partię Demokratyczną. Pytanie to jeszcze bardziej zaostrza fakt, że tradycyjne wartości żydowskie nie są lewicowe.

Czytaj całość
 
Litwa: Rozpoczęło się dochodzenie ws. bagatelizowania holokaustu
22.12.2010.
Prokuratura Generalna Litwy rozpoczęła w poniedziałek dochodzenie w sprawie możliwego bagatelizowania holokaustu w zamieszczonym w tygodniku "Veidas" artykule historyka i pracownika litewskiego MSW Petrasa Stankerasa.
Czytaj całość
 
Kotel doczekał się strony na Facebook.
22.12.2010.
Organizacja „Tzeirim le ma’an Yerushalaim” (Młodzież dla Jerozolimy) otworzyła stronę „Facebookotel”, która podaje informację o Ścianie Zachodniej (Ściana Płaczu) dla turystów.
Czytaj całość
 
Wzmożone ostrzeliwanie południa Izraela.
22.12.2010.

W ostatnich tygodniach Hamas wzmożył ostrzeliwanie południa Izraela rakietami i moździerzami.

Wczoraj rakieta Kassam spadła w pobliżu przedszkola i raniła 14-letnią dziewczynkę.
W odpowiedzi Izrael po raz pierwszy od operacji Lany Ołów zaatakował pozycje Hamasu w Gazie. Dotychczas odpowiadał na ataki terrorystów bombardowaniem tuneli, fabryczek broni i składów amunicji.
Szef sztabu generał Aszkenazy powiedział, że w ostatnim roku terroryści przeprowadzili 112 ataków przeciwko IDF i 60 terrorystów zostało zabitych.

Czytaj całość
 
JUDAICA
22.12.2010.
Ukazała się kolejna książka wydana we współpracy z Muzeum Historii Żydów Polskich. Album zatytułowany „Judaica” poświęcony jest najpiękniejszym i najciekawszym zabytkom kultury żydowskiej w Polsce
Czytaj całość
 
Trzykolorowa Gefiltefish
15.12.2010.
Przepis ten zapożyczyłam z koszernej książki kucharskiej kanadyjskiej autorki Norene Gilletz, ponieważ jest łatwy w wykonaniu, atrakcyjny wizualnie, a przede wszystkim smaczny! Poza tym, wzbogaca naszą tradycyjną kuchnię o nowe wariacje na temat gefilte.
Potrawa ta będzie dobra do serwowania zarówno na Seudah Purim, Seder Pesach, jak i uroczysty Szabat.

 

Składniki:

 

  • mieszane ryby - filety/mogą być mrożone/ - ok 1,3 kg
  • 2 duże jajka, lekko roztrzepane
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 1/2 łyżeczki świeżo zmielonego pieprzu
  • 1/2 łyżeczki zmielonego czosnku/sproszkowanego/
I warstwa:
1/3 zmielonych ryb
1/2 szklanki pokrojonej w kosteczkę czerwonej papryki
2 dymki pokrojone w kosteczkę
2 łyżki posiekanego koperku
II warstwa:
1/3 zmielonych ryb
1 opakowanie /300g/mrożonego szpinaku, odciśnietego z płynu
2 łyżki posiekanej bazylii lub pietruszki
III warstwa:
1/3 zmielonych ryb
1 szklanka ugotowanej i utłuczonej marchewki
1 łyżka posiekanej kolendry świeżej lub innych ziół
przygotowanie:
Rozgrzej piekarnik do 180C. Dwie formy "keksówki" /o wym.9/5 cali- ok.23na13cm/ wysmaruj olejem. W dużej misce połącz zmielone ryby, jaja, sól, pieprz i czosnek w proszku, dobrze wymieszaj, podziel na trzy równe części. Każdą część umieść w osobnej miseczce i zmieszaj dobrze ze skladnikami jak wyżej. Każdą masę podziel na pół i równo rozłóż w obu foremkach, zaczynająć od warstwy z papryką, następna warstwa szpinakowa, na końcu marchewkowa.
Wierzch można posmarować roztrzepanym jajkiem z łyżką wody.
Piec nieprzykrywając foremek ok 1 godz. Po wyjęciu i przestudzeniu, umieścić w lodówce na 20-30 min.
Gefilte w takim wykonaniu, z pewnością zachwyci nie tylko domowników, ale i gości przy szabatowym stole :)
 
Truskawki zapowiedzią izraelskiej wiosny!
15.12.2010.

Izraelska zima jest okresem zbioru truskawek, ten pyszny owoc masowo pojawia się wówczas na bazarach. Może wkrótce trafią do Polski?

/wiadomość z ereca/

 
Upadek Aksa jest bliski..
15.12.2010.

Jak donosi "The Palestine Telegraph", płk Yoram Lew-Ran, komendant of the Jerusalem district of the Home Front Command, ostrzegł, że wkrótce Aksę w Jerozolimie może spotkać katastrofa i że istnieje obawa iż stary meczet Marwani wkrótce się zapadnie,  jedynie pytanie brzmi - kiedy i ilu będzie zabitych i rannych.

 

Czytaj całość
 
Antysemityzm w 3D
14.12.2010.
Czytaj całośćJak odróżnić uzasadnioną krytykę wobec Izraela od tzw. „nowego antysemityzmu”.
Poniżej publikujemy ważny tekst Natana Sharanskiego (rosyjskiego dysydenta, działacza na rzecz pozwolenia Żydom na opuszczenie ZSRR, izraelskiego polityka, aktualnie szefa Agencji Żydowskiej). W dzisiejszych czasach wiele osób nie rozumie, że odwieczny antysemityzm zmienił swoją twarz.
Czytaj całość
 
Izraelski neonazista aresztowany
13.12.2010.
W Kirgizji Interpol aresztował neonazistę i byłego żołnierza izraelskiego Dmitrija Bogoticza, którego gang w latach 2005 – 2007 siał terror w Tel Awiwie.
Czytaj całość
 
Awantura o "Ścianę Płaczu"
13.12.2010.
Rząd Izraela jest oburzony opublikowaniem przez władze Autonomii Palestyńskiej studium, z którego wynika, że Ściana Płaczu w Jerozolimie - najświętsze obecnie miejsce judaizmu - nie ma nic wspólnego z Żydami i ich historią.
Czytaj całość
 
Leje, wieje i siecze piaskiem
13.12.2010.

W Izraelu padał deszcz i grad, a napór wiatru obalał drzewa i zrywał uliczne sygnalizatory świetlne, powodując przerwy w dostawach elektryczności.

Czytaj całość
 
««  start « poprz. 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 nast.  » koniec »»

Am Israel Chai !

ATTENTION !

About the visits
to the grave
of Akiva Eger
please stay in touch
Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
OrWhats App only
+48726100199

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl