26.06.2011. |
16 czerwca 2011r. w Szkole Podstawowej nr 4 w Swarzędzu odbyło się uroczyste podsumowanie cyklicznego projektu edukacyjnego
"Różnorodność kultur - kultura żydowska"
Wykłady były prowadzone przez Przewodniczącą Gminy Żydowskiej Alicję Kobus dla dwóch różnych grup wiekowych. W wykładach brało udział stu uczniów oraz dyrekcja i nauczyciele.
Uczniowie wraz z gronem pedagogicznym złożą rewizytę w Gminie Żydowskiej w Poznaniu w miesiącu wrześniu.
Organizatorem programu był nauczyciel Piotr Budziński.
|
|
26.06.2011. |
Przedstawiciele gmin żydowskich i hierarchowie Kościoła katolickiego po raz pierwszy wspólnie uczczą pamięć ofiar zbrodni w Jedwabnem. Poinformował o tym wczoraj szef Rady Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa Władysław Bartoszewski, który w rządzie Donalda Tuska pełni funkcję pełnomocnika ds. dialogu międzynarodowego. Do zbrodni doszło 10 lipca 1941 roku
|
Czytaj całość
|
|
26.06.2011. |
- Izrael unieważni dotychczasowe porozumienia pokojowe z Palestyńczykami, jeśli podejmą oni jednostronną próbę uznania niepodległości Palestyny na forum ONZ - zagroził w piątek minister spraw zagranicznych Izraela Awigdor Lieberman w rozmowie z szefową dyplomacji UE Catherine Ashton. "Jednostronne działanie w ONZ będzie końcem porozumienia z Oslo () i złamaniem wszystkich dotychczasowych umów, które podpisaliśmy z Palestyńczykami przez ostatnich 18 lat. Nie będziemy już zobowiązani do ich przestrzegania" - oświadczył w Jerozolimie szef izraelskiej dyplomacji.
|
Czytaj całość
|
|
24.06.2011. |
Izraelskie siły powietrzne zbombardowały nad ranem tunel w palestyńskiej Strefie
Gazy. Nalot nastąpił tuż po tym, jak we wtorek na Eszkol spadł najpierw
wystrzelony ze Strefy Gazy pocisk moździerzowy, a później rakieta Kassam. Oba
palestyńskie ataki na Izrael nie spowodowały ofiar ani szkód materialnych. To
pierwsza wymiana ognia od ponad dwóch miesięcy, kiedy obie strony zawarły
nieformalny rozejm.
|
Czytaj całość
|
|
24.06.2011. |
Piątek 24 czerwca 2011 zapalenie swiec 20:01
Hawdala sobota 25 czerwca 22:38
Parszat na żywo rabin Icchak Rapoport zaprasza :)
http://www.youtube.com/user/shaveishiurim
(Księga Liczb: 22:2-25:9)
(Haftara: Księga Micheasza 5:6-6:8)
(Pirkej Awot: Rozdział 5)
Materiał przygotowany przez rabina Chaima Kornberga z
Jerozolimy
1. [23:3] “A Bilaam rzekł do Balaka: Stań nad swą ofiarą...” Nasza tradycja
ma ambiwalentny stosunek do Bilaama. Z jednej strony, Balak uznaje go za
odpowiednią osobę do rzucenia przekleństwa na Izrael. Z drugiej strony daje
Izraelowi niezwykle pozytywne błogosławieństwo i mówi pięknymi, pozytywnymi,
poetycznymi obrazami. Tora również pokazuje osoby z Izraela z ich słabościami
oraz z mocnymi stronami. Jaki rodzaj osobowości Tora stara się w nas rozwinąć,
zmuszając nas do poznawania i identyfikowania się z ludźmi o złożonych
osobowościach?
2. [23:9]“... lud będzie żył sam i nie będzie liczony wśród narodów.” Czy
to pozytywne czy negatywne stwierdzenie? Jak to opisuje sytuację narodu
żydowskiego dziś?
3. [23:19 ] “Bóg nie jest człowiekiem, że miałby kłamać; lub osobą, która
zmienia zdanie...” Jednak, nawet w tej parszy, Bóg zmienia zdanie [22:12-20].
Nasi prorocy mówią, że Bóg jest poza ludzkimi cechami – jest całkowitym
pozytywem. Jednak Bóg objawia się nam poprzez ludzkie cechy. Gdy się modlimy,
czy powinniśmy myśleć o Bogu poza ludzkimi cechami czy też o Bogu o cechach
ludzkich?
4. [Haftara: Micheasz 6:8] “... czego Bóg oczekuje od ciebie: byś działał
sprawiedliwie, kochał dobroć i kroczył pokornie ze swym Bogiem.” Czy ludzie,
którzy kochają dobroć i kroczą pokornie są w stanie działać sprawiedliwie?
Wydaje się, że trzeba być agresywnym i upartym, by doprowadzić do
sprawiedliwości w społeczeństwie. Czy realistyczne jest wymaganie wszystkich
tych trzech cech od jenej osoby?
5. [Pirkej Awot 5:26] “Według miary bólu [wysiłku] jest nagroda.” Niektórzy
ludzie rodzą się z inteligencją, wdziękiem, pieniędzmi, dobrym wyglądem itd.
Jak oni dostaną nagrodę?
Komentarz:
Tora przyczynia się do rozszerzenia umysłu i wewnętrznej radości, nawet bez
połączenia z Bogiem... Jednak studiowanie Tory w celu połączenia się z Bogiem-
nic nie można z tym porównać – jest to poza wszelkimi bogactwami tego
swiata.
--R. Awraham J. H. Kuk, 1865-1935, Litwa i Izrael.
Poświęcone pamięci Chaima Yosefa Yechiela ben Eliyahu Kummera z”l oraz
Eliyahu i Margaret Kummer z”l
Materiał przygotowany przez rabina Boaza Pasha z Krakowa
Moce Balama.
Tym razem trochę nauk Kabały.
Balak, król Moabu, zleca Baalamowi przeklęcie Izraela –
„Wtedy strach ogarnął Moab przed tym ludem, który był tak liczny, i lękał się
Moab Izraelitów. Rzekł więc Moab do starszych spośród Madianitów: ‘Teraz to
mnóstwo pożre wszystko wokół nas, jak wół żre trawę na polu.’ Wówczas królem
Moabu był Balak, syn Sippora. On też wysłał posłów do Balaama, syna Beora, do
Petor nad Rzeką w kraju Ammawitów, aby go zaprosili tymi słowami: ‘Oto lud,
który wyszedł z Egiptu, okrył powierzchnię ziemi i osiadł naprzeciw mnie.
Przyjdź więc, proszę, i przeklnij mi ten lud, bo jest silniejszy ode mnie. Być
może, uda się go pokonać i z kraju wypędzić. Wiem bowiem, że kogo ty
błogosławisz, będzie błogosławiony, a kogo ty przeklniesz, będzie
przeklęty’.”(Bamidbar 22:1-7)
Baalam chciałby przyjąć owe polecenie, gdyby nie to, że nie może go spełnić
–
„Balaam odpowiedział sługom Balaka tymi słowami: ‘Choćby mi Balak dawał tyle
srebra i złota, ile pałac jego pomieści, to przecież nie mogę przekroczyć
rozkazu Pana, Boga mojego, zarówno w małych rzeczach, jak i wielkich.” (Bamidbar
22:18)
Historia rozwija się następnie w kierunku pobłogosławienia Izraela, to
właśnie robi ostatecznie Baalam, my jednak zatrzymamy się na powyższym
wersecie.
Baalam przedstawiany jest w pismach Hazal jako wyjątkowa osobistość,
charakteryzująca się wieloma mocami. Pasuk z Księgi Dwarim (34:10): „Nie powstał
więcej w Izraelu prorok podobny do Mojżesza, który by poznał Wiekuistego twarzą
w twarz”, Hazal interpretują słowami: „Podobny do Mojżesza w Izraelu nie
powstał, ale w innych narodach powstał. Jaki ich prorok podobny był do Mojżesza?
Balaam, syn Beora…” (Midrasz Raba Bamidbar 14:19). Z pism Rabina Klonimusa
Kalmana dowiadujemy się także, że Baalam był wielkim kabalistą.
Powróćmy na chwilę do kwestii podstawowych. Świat kierowany jest prawami
natury. Tak ustanowił to Stwórca. Pośród sztywnych praw natury istnieje
kierownictwo Stwórcy, kierownictwo ukryte i nie widoczne. Prawa natury są
absulutne i bezkompromisowe, i są to atrybuty sfiry Din, nie idącej na
kompromisy i nie przebaczającej. Tymczasem kierownictwo Stwórcy, ukryte w
naturze, jest kierownictwem dobroci i miłosierdzia.
Stwórca objawia się elementom swego stworzenia poprzez różne imiona. Dwa
najbardziej znane imiona to: Tetragrammaton, czyli czteroliterowe
Jud-Hej-Waw-Hej, a także imię boskości – „Elochim” (Bóg).
Kierownictwo świata odbywa się za pomocą tych dwóch imion, gdzie „Elochim”
reprezentuje kierownictwo natury, sfiry Din. Znaczenie „Elochim” to: siły,
moce, kompetencje. Słowo „elochim” w gematrii posiada taką samą wartość
numeryczną jak hebrajskie słowo „hatewa” (natura). „Elochim” to wartość 86,
„hatewa” – również 86.
Tymczasem imię Jud-Hej-Waw-Hej to imię dobroci, sfiry Chesed, ukryte pośród
świata natury.
Zadaniem cadyka jest objawienie mocy imienia Jud-Hej-Waw-Hej, imienia
dobroci, w imieniu „Elochim”, w naturze. Wraz z ujawnianiem się i umacnianiem
imienia Tetragrammaton, imię „Elochim”, imię sił Din, osłabia się.
Działanie cadyka polega na ustanawianiu połączenia, połączenia pomiędzy
imieniem „Jud-Hej-Waw-Hej” z imieniem „Elochim”. („cadyk” w języku kabalistów to
każdy człowiek, który dokonuje dobre uczynki).
Działanie złej osoby to przeciwstawny proces – rozdzielanie imion, tak by
jedynie siły „Elochim” zostały ujanwione, tj. atrybuty natury, a ukryte atrybuty
imienia „Jud-Hej-Waw-Hej” ukryły się jeszcze bardziej – oto cel złej osoby.
Im bardziej objawa się imię „Jud-Hej-Waw-Hej”, tym bardziej redukują się siły
imienia „Elochim”. Następuje wtedy zamiana imienia „Elochim” na „Elochaj” (mój
Bóg).
Imię „Elochim” reprezentuje globalną boskość, transcendentalną, nie osobową,
nie możliwą do zrozumienia, i jest to imię „ogólne”, w liczbie mnogiej.
Tymczasem imię „Elochaj” wyrażone jest w liczbie pojedycznej, mój Bóg, prywatny,
osobisty, intymny, możliwy do objęcia intelektem i do zrozumienia.
Stąd wywodzi się kilka osobistych modlitw zawartych w Sidurze, takich jak:
„Elochaj, neszama szenatata bi tahora hi…”(Boże mój, moja dusza, którą mi dałeś,
jest czysta…) – znajdująca się w serii błogosławieństw porannych, lub „Elochaj,
necor leszonej mera…”(Mój Boże, strzeż mój język przed złem…”(zakończenie
modlitwy Amida).
Celem Baalama było zredukowanie objawienia Szchiny (Boskiej obecności) w tym
świecie, i uwydatnienie sił natury, za pomocą rodzielenia imion „Elochim” i
„Jud-Hej-Waw-Hej”, tak by „Elochim” (reprezentujący siły natury), dominować mógł
nad imieniem „Jud-Hej-Waw-Hej” (reprezentującym objawienie sił Stwórcy). Baalam
chciał wykreować sytuację panowania Din, która umożliwi mu przeklęcie
Izraela.
Ostatecznie, jak wiedzą wszyscy którzy czytali Parszę, Baalamowi nie udaje
się ów plan i zmuszony jest pobłogosławić Izrael.
Rabin Klonimus Kalman powraca do wyjaśnienia pasuku: „Choćby mi Balak dawał
tyle srebra i złota, ile pałac jego pomieści, to przecież nie mogę przekroczyć
rozkazu Pana, Boga mojego, zarówno w małych rzeczach, jak i wielkich.”
((Bamidbar 22:18)
„..W małych rzeczach, jak i wielkich” – intencją jest tutaj zredukowanie sił
imienia „Jud-Hej-Waw-Hej” i oddzielenie go od imienia „Elochim”, wzmacniając
tym samym siły „Elochim” i eliminując siły imienia „Jud-Hej-Waw-Hej”. To było
zamiarem Baalama. Ku jego przykrości, zmuszony był on doświadczyć rozczarowania
i oznajmić wysłannikom Balaka: „nie mogę przekroczyć rozkazu Pana, Boga mojego”.
Baalam wypowiada” Elochaj” (mój Bóg) – będące imieniem wskazującym na
zredukowane i skurczone siły „Gwura” (męstwa) i imię to nie pozwala na
zdominowanie „Chasidim” (dobroci) poprzez „Gwura” (męstwo), co umożliwiłoby
przekleństwo, stąd też Balam zmuszony jest do wykorzystania sił Chesed i
pobłogosławienia Izraela.
Rabin Klonimus Kalman kontynuuje dalej swe wyjaśnienia, ponieważ jego nauki
dotyczą kabały świętych imion, poprzestaniemy w tym miejscu.
|
|
20.06.2011. |
Niemal w
każdym wielkopolskim mieście i miasteczku istnieją synagogi. Jak wyglądały
dawniej, a jak wyglądają dziś ukazuje otwarta 14 kwietnia w holu parterowym CK
Zamek w Poznaniu wystawa fotograficzna „Synagogi Wielkopolski”.
Jej
pomysłodawca jest euro poseł Marek Siwiec, a patronatem objęła przewodnicząca
Gminy Żydowskiej w Poznaniu Alicja Kobus.Wystawie towarzyszy obszerne opracowanie dra Rafała Witkowskiego z Instytutu Historii UAM.
|
Czytaj całość
|
|
17.06.2011. |
Na co dzień wąskie i ciemne uliczki jerozolimskiego Starego Miasta podczas festiwalu iluminowane będą co wieczór. Na murach i budynkach wyświetlane są filmy i obrazy, a sznury świateł w kilku kolorach wyznaczają cztery trasy, na których można obejrzeć iluminowane instalacje stworzone przez artystów z różnych krajów, w tym z Francji, Niemiec i USA. |
Czytaj całość
|
|
17.06.2011. |
Wizyta premiera Izraela Benjamina Netanjahu, który pod koniec czerwca miał przyjechać do Polski, została przełożona na inny termin - poinformował w środę pełnomocnik premiera ds. dialogu międzynarodowego Władysław Bartoszewski. Profesor Bartoszewski powiedział, że strona izraelska zaproponowała spotkanie 23 czerwca. "To jest Boże Ciało, zrozumiałe, że ten termin był niemożliwy dla naszej strony, będą pertraktacje dotyczące nowego terminu" - zapowiedział. |
Czytaj całość
|
|
17.06.2011. |
Piątek 17 czerwca 2011 zapalenie świec 20:59
Hawdala 22:36
Parszat Szlach Lecha , Sefer Bamidbar/Księga Liczb, rozdz.13-15
|
|
|
05.06.2011. |
W przypadku cmentarzy żydowskich możemy spotkać się z kilkoma określeniami. W języku hebrajskim będą to: "bet chaim" (dom życia), "bet kwarot" (dom grobów) czy "bet olam" (dom życia wiecznego), w języku jidysz - "hajlike ort" (święte miejsce) oraz "gute ort" (dobre miejsce). W Polsce powszechnie przyjęte jest wywodzące się z języka niemieckiego słowo "kirkut". W różnych rejonach naszego kraju możemy usłyszeć też nazwy: "kierkut", "kierkow", "kerchoł", "mogiłki" czy też pogardliwe określenie "okopisko".
|
Czytaj całość
|
|
05.06.2011. |
 ‘Wasza praca jest bardzo potrzebna Polsce. Dziękuję!’ – powiedział prezydent Bronisław Komorowski, wręczając Marcinowi Kornakowi, prezesowi Stowarzyszenia ‘NIGDY WIĘCEJ’, Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski. 4 czerwca prezydent Bronisław Komorowski spotkał się z okazji Dnia Wolności z działaczami organizacji pozarządowych – zasłużonymi w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego. Wśród odznaczonych znaleźli się m.in. Janina Ochojska, Jerzy Owsiak oraz Marcin Kornak. |
Czytaj całość
|
|
05.06.2011. |
W tym roku - 2011 -Szawuot rozpocznie się we wtorek 7 czerwca po zachodzie słońca. Szawuot jest jedynym świętem pielgrzymim (inne to Pesach i Sukot), które trwa krócej niż tydzień. Tradycyjni Żydzi świętują je przez dwa dni: w Izraelu i wśród Żydów reformowanych obchody trwają jeden dzień. Święto to jest jedyne w swoim rodzaju również z innego względu. Gdy w Torze ustanowione zostało święto Szawuot, nie było ono związane z żadną konkretną datą kalendarzową, lecz połączone z Pesach jako jego kontynuacja.
|
Czytaj całość
|
|
03.06.2011. |
Aktywiści z San Francisco w Kalifornii zebrali wystarczającą liczbę podpisów aby propozycja wprowadzenia zakazu obrzezania chłopców została poddana pod powszechne referendum.
Przeciwnicy tego prastarego żydowskiego rytuału przekonują, że to niepotrzebne okaleczanie oraz że zabieg jest okrutny i powoduje niepotrzebne cierpienie noworodków i starszych chłopców. Innego zdania są wyznawcy judaizmu, w którym obrzezanie jest symbolem przymierza Boga z narodem wybranym. |
Czytaj całość
|
|
03.06.2011. |
3 czerwca 2011r. zapalenie świec 20:48
Hawdala 22:22
Parszat Naso - rabin Boaz Pash.
W czasie swej wędrówki przez pustynię, lud Izraela rozkładał swój oboz w ściśle określonym porządku, każde plemię w określonym miejscu, sąsiadując z innym plemieniem, jak opisane jest w drugim rozdziale Księgi Bamidbar. Centrum obozu zajmowało plemię Lewi, również podzielone według porządku rodzin, gdzie każda rodzina obozowała w określonym dla siebie miejscu. W sercu obozu znajdował się Miszkan (święty przybytek) stanowiący duchowe i społeczne centrum narodu. Jakie jest źródło idei podziału według ustalonego porządku? I skąd pochodzi idea podziału na cztery części, a także organizacji obozu według ustawienia plemion?
Midrasz odpowiada na postawione przez nas pytanie:
|
Czytaj całość
|
|
01.06.2011. |
Prosto z Izraela, na każdą okazję :)
http://www.zemereshet.co.il/song.asp?id=115
|
|
|
01.06.2011. |

http://www.aish.com/jw/id/The_Heart_of_the_Jewish_People.html Jom Jeruszalajim (Dzień Jerozolimy), izraelskie święto narodowe przypadające 28 Ijar jest rocznicą ponownego zjednoczenia Jerozolimy. Zawsze sześć tygodni po sederze pesachowym i tydzień przed świętem Szawuot. W tym roku w kalendarzu gregoriańskim to 1 czerwca, należy jednak pamiętać, że doba w żydowskim kalendarzu zaczyna się od wieczora - święto więc rozpoczęło się dzisiaj wieczorem. |
Czytaj całość
|
|
29.05.2011. |
On Friday, May 27, 2011 Light Candles at 8:39 PM (Księga Liczb 1:1-4:20) / (Haftara: Księga Ozeasza 2, 1-22) (Pirkej Awot rozdział 5) / (Lag Baomer) Materiał przygotowany przez rabina Chaima Kornberga z Jerozolimy 1. [1:1] “Bóg rozmawiał z Mosze na pustyni Synaj, w przybytku, w pierwszym miesiącu drugiego roku...” Tora jest księgą historyczną, księgą opowieści i księgą etyki itd. Ile różnych funkcji ma Tora? Jaki cel ma przekazywanie nam tak wielu szczegółów historycznych – dokładne daty, kto pomógł Mosze policzyć ludzi itd.? 2. [1:50] “Przydziel Lewitów do przybytku...” Według Rambama (Hiszpania – Egipt) – 1135-1204), plemię Lewiego symbolizuje tych, którzy pragną służyć Bogu bardziej niż przeciętny człowiek. Gdy wybieramy naszych współczesnych przywódców religijnych, wybieramy na podstawie wiedzy, poświęcenia w służeniu Bogu, miłej osobowości i innych czynników. Jakie są najważniejsze cechy naszych współczesnych przywódców religijnych? Przy wyborze przywódców religijnych, czym judaizm różni się od innych zachodnich systemów? 3. [Haftara: Ozeasz 2:21] “Poślubię cię w sprawiedliwości i prawości i dobroci i współczuciu”. W naszych codziennych interakcjach z rodziną, przyjaciółmi i innymi ludźmi często musimy znaleźć równowagę między surowym prawem a dobrocią. Kiedy jesteśmy bardziej surowi, a kiedy mamy więcej dobroci? Czy istnieje ogólna zasada, którą możemy zastosować, by pomóc sobie w zrównoważeniu surowości i dobroci? 4. [Lag BaOmer] 33 dnia omeru obchodzimy rocznicę śmierci R. Szimona Bar Jochaja, którego tradycyjnie uważa się za autora Zoharu, najważniejszej księgi żydowskiego mistycyzmu. Większość Żydów jednak nie studiuje ksiąg żydowskiego mistycyzmu i nie zachęca się nas do tego. Dlaczego wszyscy Żydzi świętują z powodu mistycyzmu, gdy większość nie ma z mistycyzmem kontaktu? 5. [Pirkej Awot 5:10] „Mądry człowiek posiada 7 cech: … nie przeszkadza innemu w przemowie, odpowiada jasno bez bycia zmieszanym, pyta zgodnie z tematem i odpowiada prawidłowo, odpowiada w kolejności poruszonych tematów, jeśli o czymś nie słyszał, przyznaje się do tego i uznaje prawdę”. Ta miszna nie mówi, że mądry człowiek musi być inteligentny. Czy można być mądrym, bez bycia szczególnie inteligentnym? Komentarz: Gdy potencjalny konwertyta poprosił Hilela, aby mu streścił całą Torę na jednej nodze, odpowiedział: „To co jest niemiłe dla ciebie, nie czyń przyjacielowi”. Brak wrażliwości i okrucieństwo są całkowicie sprzeczne z judaizmem. Żyd musi być miłosierny i hojny i patrzenie na kogoś cierpiącego powinno być dla niego nie do zniesienia. --R. Y. B. Soloveichik, 1903-1993, USA. Poświęcone pamięci Chaima Yosefa Yechiela ben Eliyahu Kummera z”l oraz Eliyahu i Margaret Kummer z”l Materiał przygotowany przez rabina Boaza Pasha z Krakowa Dwa rodzaje dojrzałej „awodat Haszem”. Nasza parsza otwiera się wersetem – „I oświadczył Wiekuisty Mojżeszowi na pustyni Synaj, w przybytku zboru, pierwszego dnia miesiąca wtórego, roku wtórego, po wyjściu ich z ziemi Micraim, i rzekł” (Bamidbar 1:1). Rabin Klonimus Kalman rozpoznaje w tym wersecie dwa rodzaje mowy, przekazu i dwa rodzaje objawienia się Stwórcy Mojżeszowi. I z uwagi na nasze potrzeby – dwa rodzajepracy na rzecz Haszem („awodat Haszem”). Jeden – „ na pustyni Synaj” Drugi – „w przybytku zboru” Jeden- publiczny, objawiony, w otwartej przestrzeni, na widoku – „na pustyni”; drugi – osobisty, ukryty, w przestrzeni prywatnej, w skromności – „w przybytku zboru”. Oto dwa sposoby połączenia się ze Stwórcą, dwa sposoby pracy na rzecz Haszem („awodat Haszem). Która z nich jest lepsza? Komentarz Midrasza w tej sprawie – „’I oświadczył Wiekuisty Mojżeszowi na pustyni Synaj, w przybytku zboru” – zanim przybytek zboru został wzniesiony, [Bóg] rozmawiał z nim z gorejącego krzewu, jak jest powiedziane: ‘…i zawołał doń Bóg spośród cierniska i rzekł: Mojżeszu…’(Szemot 3:4), a następnie rozmawiał z nim w Egipcie: ‘ I oświadczył Wiekuisty Mojżeszowi i Aronowi w ziemi Micraim’ (Szemot 12:1). [Bóg] rozmawiał z nim też w ziemi Midjan, jak powiedziane jest: ‘I rzekł Wiekuisty do Mojżesza w Midjan..’(Szemot 4:19). Na Synaju [Bóg] także rozmawiał z nim, jak jest powiedziane: ‘Potem Pan powiedział do Mojżesza na górze Synaj’ (Księga Kapłańska 25:1). Kiedy przybytek zboru został zbudowany, Bóg pomyślał, ‘Skromność to piękna rzecz’, jak jest powiedziane [‘I czegoż żąda Pan od ciebie, jeśli nie pełnienia sprawiedliwości, umiłowania życzliwości]i pokornego [skromnego] obcowania z Bogiem twoim’ (Księga Micheasza 6:8). [Stąd] rozmawiał z Mojżeszem w przybytku zboru.” (Midrasz Raba Bamidbar 1:3) Podobnie opowiada Midrasz o nadaniu Tory – „I pierwsze Tablice Przykazań dane nam były przy grzmieniu trąb: ‘..i były gromy i błyskawice, i obłok gęsty nad górą, i głos trąby potężny bardzo..’(Szemot 19:16) – zostały stłuczone. Jednak późniejsze Tablice Przykazań, jak powiedziano: ‘I nikt nie wstąpi z tobą – a nikt także nie pokaże się na całej górze..’ (Szemot 34:3) – przetrwały.” (Jalkut Szimoni Bereszit 42:148). W tym przypadku skromny kontakt ze Stwórcą ceniony jest wyżej. Jednak czasem publiczny kontakt jest bardzo wartościowy. Kiedy cenimy bardziej prywatny a kiedy publiczny? Według Kabały wznoszenia się człowieka na wyższy poziom duchowego rozwoju nie odbywa się poprzez jednorazowy skok, ale stopniowo, pomiędzy przejściem z jednego poziomu na drugi, pomiędzy wycofaniem a wznoszeniem się. Początkowo mamy do czynienia z „umysłową młodością” (umysłową tj. chodzi tu o świadomość, zrozumienie), następnie pojawia się „umysłowa dojrzałość”, kiedy świadomość i pojmowanie Stwórcy jest rozwinięta a kontakt z nim mocny. Kolejnie, pojawia się ponownie „umysłowa młodość” oznaczająca regresję i wycofanie. A następnie druga „dojrzałość dojrzałość” , z jeszcze większym duchowym wzrostem i tak proces ten kontynuuje się. Praca nad pierwszą „dojrzałością” wymaga nakładu dużej siły i publicznego nagłośnienia, w celu wprowadzenia otaczającej rzeczywistości społecznej na wyższy poziom, a jest to proces bardzo trudny, jako że mówimy o początkowym bardzo niskim poziomie. Jednak próba przejścia z drugiego poziomu „młodości” do drugiej „dojrzałości” wymaga nakładu innego rodzaju pracy – ukrycia i skromności, ponieważ krok ten charakteryzuje się nie tylko wyższym poziomem ale i większą głębią. Wróćmy teraz do naszego wersetu: “„I oświadczył Wiekuisty Mojżeszowi na pustyni Synaj, w przybytku zboru”. Tłumaczy Rabin Klonimus Kalman: „Na początku człowiek musi wykonywać pracę na rzecz Haszem w sposób głośny, widoczny, pokazujący”, ponieważ ma on do stoczenia walkę przeciw pierwszej „młodości”; jest to praca na poziomie działania, na jawnym poziomie. Kolejny poziom – „w przybytku zboru” – wyjaśnia Rabin Klonimus Kalman: „Kiedy nadchodzi innowacyjne, nowe zrozumienie, człowiek może zrobić wszystko w sekrecie i w swej myśli” , innymi słowy, poziom ten mniej zależy od jawnego działania a bardziej od wewnętrznej myśli, dlatego też dobrze jest go ukryć. Materiał przygotowany przez rabina Eliahu Birnbauma z organizacji Shavei Israel Parsza na ten tydzień otwiera Księgę Bamidbar ( Księgę Liczb, w dosłowanym tłumaczeniu „bamidbar” znaczy „na pustyni”), czwartą księgę Tory. Początkowo wydaje się, że księga ta jest naprawdę prosta, a nawet nudna, podobna do pustyni, gdzie akcja księgi ma miejsce. Bezpośrednie skojarzenia, jakie przychodzą nam do głowy, kiedy myślimy o pustyni to: cisza, samotność, powolność, życie bez niespodzianek. Paradoksalnie, to właśnienie na pustyni zrodziły się tradycje narodu Izraela i jego wewnętrzny porządek. W ten sam sposób, jak chore ciało pozbawione ochrony izolowane jest do czasu poprawy zdrowia, tak lud Izraela odizolowany zostaje od kultur Mezopotamii, Egiptu i Kanaanu; zostaje wyobcowany z szerszego społeczeństwa, od filozofii innych, nie naszych tradycji, tak by nie być podatny na ich wpływy. Pustynia staje się „laboratorium”, w którym rozwija się żydowski naród. To na pustyni lud uczy się jak respektować i utrzymać strukturę, organizację. Każde plemię obozuje w swoim miejscu, pod własną banderą i tarczą; każde plemię zna i respektuje funkcje i odpowiedzialność jaką otrzymał. Ponieważ jednak jest to czas „fermentacji”, dostosowywania się do tradycji i narodowej tożsamości, księga Bamidbar stanowi kronikę konfliktów, permanentnego kryzysu i dylematów potrzebnych ludowi Izraela w procesie zjednoczenia. Opis źródeł każdej konfliktowej sytuacji jest tutaj tak jasno wytłumaczony, że pozwala nam zrozumieć, iż ludzkie sytuacje kreowane są nie w wyniku położenia geograficznego, lecz są one wyłącznie w gestii samego człowieka. Możliwe jest życie w izolacji, na wyspie bez poczucia bycia samotnym, jak również możliwe jest, że ktoś żyjący w społeczeństwie, w grupie ludzi czuje się samotny. Jednocześnie różne religie i kultury uważają pustynię za miejsce lub „stan bycia” idealny i optymalny dla kontaktu z B-giem. W judaiźmie przeciwnie,ewolucja na pustyni ma na celu doprowadzenie do stworzenia społeczeństwa, w którym ludzie żyć będą w sposób cywilizowany, w harmonii, w którym, u końcu procesu ewolucji, kluczem do życia we wspólnocie stanowić będą zgoda i rozwój. |
|
27.05.2011. |
7 lutego 1964 roku, dziewiętnaście lat po poddaniu się ostatnich oddziałów wojsk niemieckich w Pradze, po podróży przez Europę dotarło do Londynu, do Synagogi Westminster, 1.564 zwojów Tory reprezentujących setki gmin żydowskich w Czechach i Morawach, które zostały starte z powierzchni ziemi przez Szoa. Przez wiele lat, zwoje tkwiły nieużywane i bez nadzoru w praskiej synagodze,
|
Czytaj całość
|
|
|