Rosz Haszana to początek żydowskiego roku, rocznica
stworzenia świata i jedno z najważniejszych świąt w żydowskim kalendarzu.
Obchodzone jest pierwszego i drugiego dnia miesiąca Tiszrei. W tym roku (według
kalendarza gregoriańskiego) rozpocznie się w niedzielę 16 września po zachodzie
słońca. Według kalendarza żydowskiego zakończy się rok 5772 i zacznie 5773. W
Rosz Haszana Bóg ocenia ludzi i zapisuje ich losy w dwóch księgach: w Księdze
Życia – sprawiedliwych i w Księdze Śmierci – zatwardziałych grzeszników.
Wszystkich pozostałych Bóg jeszcze osądzi i zdecyduje o ich losach. Tym
ostatnim wyznacza się czas na poprawę do Jom Kipur (Dnia Pojednania). Dziesięć
dni dzielące Rosz Haszana od Jom Kipur to tzw. Jamim Noraim (Straszne Dni).
Stąd życzenia „Obyście zostali zapisani na dobry rok” składane w dniu nowego
roku.
Według Słownika
Wyrazów Obcych „emancypacja”, to uwolnienie
się od zależności i poddaństwa, ucisku; usamodzielnienie się; uzyskanie
równouprawnienia. W przypadku Żydów, emancypacja oznaczała zrównanie ich w
prawach z pozostałymi obywatelami danego państwa. Ruch zmierzający do
emancypacji, a w konsekwencji także do stopniowej asymilacji ludności wyznania
mojżeszowego,
W najbliższy szabat rozpoczynamy Post Tisza be-Aw. Tisza be
Aw upamiętnia zarówno zburzenie I Świątyni, w roku 586 przed naszą erą, jak i
zburzenie II Świątyni w roku 70 naszej ery. Tisza be Aw obchodzi się poszcząc i
czytając Księgę Lamentacji (Eicha) oraz inne kinot, elegie - także te pisane w
czasie Holokaustu. Święto jest czasem wspominania cierpień, których doznaliśmy
wieki temu, a także tych nam współczesnych. Razem będziemy siedzieć na podłodze,
modląc się przy świetle świec. Każdy z nas powinien pamiętać nawet te najgorsze
i najtrudniejsze momenty naszego życia. Dołączcie do nas.
"Życie
miłosne" Zeruyi Shalev, wydaną w Polsce nakładem wydawnictwa WAB, w tłumaczeniu Agnieszki Jawor. To poruszająca historia o rozwoju emocjonalnym młodej kobiety, uwikłanej w niepokojące, trudne związki uczuciowe i erotyczne.
5 lipca 2012 w siedzibie Poznańskiej Gminy Żydowskiej odbyło się
niecodzienne spotkanie przewodniczącej gminy- Pani Alicji Kobus z
polsko-litewską grupą młodzieży, która realizuje projekt „Domy Pamięci’.
Pomysłodawcą i koordynatorem projektu jest nauczyciel z Gimnazjum nr 1 im.
Hipolita Cegielskiego w Murowanej Goślinie- Pan Jakub Niewiński.
Utracone
nadzieje. Ludność żydowska w województwie śląskim/katowickim w latach 1945-1970
To
wystawa przygotowywana przez Muzeum Górnośląskie w Bytomiu, Instytut Pamięci
Narodowej Oddział w Katowicach, fundację Brama Cukermana oraz Ghetto Fighter’s
House Museum z Izraela.
W 17 dniu żydowskiego miesiąca Tammuz, Żydzi na całym
świecie poszczą i lamentują w pamięci o wielu katastrofach, jakie
dotknęły nasz naród w ten złowieszczy dzień. Celem dla którego żydowski
kalendarz zawiera takie dni postu, według książki Rabina Eliyahu
Kitov’a, Księga Naszego Dziedzictwa, jest “przebudzenie w naszych
sercach pokuty poprzez przypomnienie nam o wykroczeniach naszych
przodków, wykroczeniach, które doprowadziły do katastrof...
” Dzień katastrof a historia
Już
w Biblijnych czasach dzień 17 Tammuza był związany z katastrofami: w
tym właśnie dniu Mojżesz zszedł z góry Synaj, i po tym jak ujrzał
Złotego Cielca rozbił pierwsze Tablice z Dziesięcioma Przykazaniami
(Szemot 32:19, Miszna Taanit 28b).
Kalendarz żydowski jest kalendarzem księżycowo - słonecznym.
Zwykły rok żydowski składa się z 12 miesięcy księżycowych i ma przeciętnie 354
dni. W roku przestępnym dodaje się do niego dodatkowy miesiąc wydłużając cykl o
30 dni. Początek doby zaczyna się wraz z nadejściem nocy. Pierwsza godzina
- przypada na siódmą godzinę popołudniową, czyli na 18.00. Dzień - czyli okres
od wschodu do zachodu słońca - dzieli się na 12 godzin (ma to istotne znaczenie
ze względu na porządek modlitewny, bo określone modlitwy powinny być odmówione
w odpowiednich godzinach dnia).
"Przestrzeganie żydowskich praw dotyczących relacji
między człowiekiem a Bogiem (rytuały, przestrzeganie koszerności itd) nie czyni
nikogo bardziej moralnym, jeśli prawa te nie są przestrzegane z intencją
stawania się bardziej moralnym.
Oczekiwać czegoś takiego - czyli oczekiwać, że mechaniczne przestrzeganie
żydowskich praw "człowiek-Bóg" automatycznie ukształtuje moralnego
człowieka, jest przypisaniem żydowskim prawom jakichś magicznych cech, które
każdy uznałby za absurdalne, gdyby ich mechanizm odnosić do jakiejkolwiek innej
dziedziny życia."
"każdemu swojemu czynowi człowiek powinien przypisywać
ogromne, kosmiczne wręcz znaczenie"
W judaizmie występuje pogląd, że każdy człowiek powinien
postrzegać siebie samego jako istotę, u której potencjalnie zrównane są dobro i
zło. W konsekwencji zło i dobro są identycznie zrównoważone w całym świecie.
Dlatego każdemu swojemu czynowi człowiek powinien przypisywać ogromne,
kosmiczne wręcz znaczenie: każdy dobry czyn przechyla bowiem szalę jego
własnego życia (i zarazem - konsekwentnie - całego świata!) na stronę dobra;
każdy zły – na stronę zła.
Sprawiedliwe wśród Narodów Świata - Jedna mieszka w Gnieźnie , przez całe życie była nauczycielką, a druga
mieszka w Mieścisku i także pracowała w tym samym zawodzie
W powyższych odnośnikach dowiemy się więcej o wciąż nowo odkrywanych kartach wspólnej historii polsko - żydowskiej. Trudno zapomnieć o tak wspaniałych postaciach, które nie bacząc na wszechobecne zagrożenie w czasie okupacji hitlerowskiej, były gotowe nieść pomoc drugiemu człowiekowi....
50 lat temu, 31 maja 1962 r. w Izraelu wykonano wyrok śmierci na Adolfie
Eichmannie, "mordercy zza biurka", odpowiedzialnym za śmierć milionów
Żydów. Jego prochy rozsypano na morzu, poza wodami terytorialnymi
Izraela. SS-obersturmbannfuehrer Adolf Eichmann jako szef wydziału
żydowskiego w Głównym Urzędzie Bezpieczeństwa Rzeszy (RSHA) odpowiadał
za realizację "ostatecznego rozwiązania" - gromadzenie Żydów i ich
wysyłkę do niemieckich obozów zagłady w okupowanej Polsce.
W reakcji na
felieton Magdy Środy w dzisiejszej Gazecie Wyborczej (w
którym prof. Środa porusza m.in. sprawę uboju rytualnego), prof. Stanisław
Krajewski, filozof, matematyk i publicysta, działacz społeczności żydowskiej w
Polsce, a także współprzewodniczący Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów, wysłał
jej następujący list:
"Magdo, jestem zbulwersowany Twoim felietonem w
dzisiejszej gazecie. Piszesz o uboju rytualnym jako okrutnym, polegającym na
torturach....
Alicja Kobus Przewodnicząca Związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich
oddział w Poznaniu została zaproszona przez Komendanta Wojewódzkiego
Policji w Bydgoszczy insp. Wojciecha Ołdyńskiego do udziału w niezwykłej
konferencji z zakresu zapobiegania i zwalczania przestępstw i
nienawiści. Było to bardzo ciekawe doświadczenie dla obu stron, tak jak
udział w Festiwalu Woodstock w poprzednim roku w ramach poznawania
religii, tradycji, kultury przez młodzież różnych narodowości
i wyznań
Rabunek - okres od 26 października 1939 roku do 22 czerwca 1941
Poznając
historię Holokaustu, czy to w mikro skali jednego miasteczka, czy makroskali
bardziej ogólnie można wyróżnić te same etapy zagłady. W poniższym artykule
postaram się pokazać skąd się to wzięło, przedstawić pewien system i sposób
jego działania. Ten system prawny nazwano po wojnie „ustawowym bezprawiem”. Ze
względu na obszerne zagadnienie, niniejszy temat podzieliłem na kilka części. W
części pierwszej omówiłem okres do powstania Generalnego Gubernatorstwa tj. do
26 października 1939 roku. W części drugiej omówię okres od 26 października
1939 do agresji na ZSRR tj. 22 czerwca 1941
Jak głosi warszawska tradycja, głównym problemem jaki
mieli ortodoksyjni mieszkańcy Warszawy ze swoimi postępowymi braćmi, był język
w jakim rabin Wielkiej Synagogi na Tłomackiem wygłaszał swoje mowy. Język polski
dla tradycyjnych Żydów nie był na tyle święty, by wykorzystywać go do przekazu
treści uświęconych tradycją. Trudno się zresztą dziwić. Większość nieżydowskich
świątyń w tym czasie posługiwała się starodawnymi i mało powszechnymi językami,
zrozumiałymi tyko dla niektórych. Miało to z pewnością swój urok. Świątynie
były miejscami tajemniczymi, sekretnymi. Wchodząc do kościoła i słuchając
łacińskiej mszy uczestniczyło się w pradawnym misterium, niezmiennym od tysiąca
lat.
Szanowni Państwo,
zapraszamy, już tradycyjnie, na otwarty wykład Jesziwy Pardes,
poświęcony zbliżającemu się świętu Szawuot, które jest czasem otrzymania
naszej Tory. Z tej okazji życzymy wszystkim duchowego wzrostu i dobrego
przeżycia tego wspaniałego i ze wszystkich żydowskich świąt najbardziej
duchowego święta.