W 17 dniu żydowskiego miesiąca Tammuz, Żydzi na całym
świecie poszczą i lamentują w pamięci o wielu katastrofach, jakie
dotknęły nasz naród w ten złowieszczy dzień. Celem dla którego żydowski
kalendarz zawiera takie dni postu, według książki Rabina Eliyahu
Kitov’a, Księga Naszego Dziedzictwa, jest “przebudzenie w naszych
sercach pokuty poprzez przypomnienie nam o wykroczeniach naszych
przodków, wykroczeniach, które doprowadziły do katastrof...
” Dzień katastrof a historia
Już
w Biblijnych czasach dzień 17 Tammuza był związany z katastrofami: w
tym właśnie dniu Mojżesz zszedł z góry Synaj, i po tym jak ujrzał
Złotego Cielca rozbił pierwsze Tablice z Dziesięcioma Przykazaniami
(Szemot 32:19, Miszna Taanit 28b).
W czasach Pierwszej Świątyni, w tym dniu kapłani zaprzestali
przynoszenia codziennych ofiar (Taanit 28b), ze względu na brak owiec
przez trwające oblężenie miasta, a w następnym, 3184(586 p.n.e.), roku, w
ten dzień, po wielomiesięcznym oblężeniu, mury Jerozolimy zostały
przełamane przez babilońskie armie Nabuchodonozora.
W Melachim II 21:7 możemy znaleźć informacje o tym, że Król Menasze,
jeden z gorszych żydowskich królów, umieścił bożka w Najświętszym
Miejscu w Świątyni, tradycja głosi, że stało się to właśnie w ten dzień.
Talmud, w Masechet Taanit 28b, mówi, że podczas prześladowań ze strony
Rzymian, Apostomos, kapitan sił okupacyjnych, uczynił to samo, oraz
także publicznie spalił Torę – obydwa te czyny są uważane za
świętokradztwo i bluźnierstwo.
Następnie, w 3760 (70 n.e.) roku, w ten sam dzień, Tytus Flawiusz przełamał mury Jerozolimy,
w 4999 (1239) roku Papież Grzegorz IX nakazał konfiskację wszystkich manuskryptów Talmudu.
W późniejszych latach ten dzień nadal był czarnym dniem dla Żydów. W
1391 roku ponad 4.000 Żydów zostało zamordowanych w hiszpańskich
miastach Toledo i Jaen, a w 4319 (1559) roku żydowska dzielnica w Pradze
została spalona i splądrowana. Getto w Kownie zostało zlikwidowane
właśnie w ten dzień w 5704 (1944) roku, a w 5730 (1970) roku władze
Libii nakazały konfiskacje żydowskiej własności.
Inne ciekawe wydarzenia, które miały miejsce w ten dzień:
- 1650 (2100 p.n.e.) Noe wypuścił gołębią, by zobaczyć, czy wody Potopu już zeszły (Bereszit 8:8),
- Mosze Rabejnu zniszczył złotego cielca (Szemot 32:20, Seder Olam 6,
Taanit 30b – Raszi), poczym znowu wszedł na Górę Synaj po raz drugi,
gdzie spędził następne czterdzieści dni, błagając o przebaczenie za
grzech złotego cielca (Szemot 33:11, Raszi).
Post Czterech Miesięcy - Miszna w Taanit 4:8 mówi o 17 Tammuza
jako o Poście Czterech Miesięcy, który został wspomniany przez proroka
Zachariasza. Według tej Miszny 17 Tammuza zostanie przekształcony w
czasach mesjańskich w dzień który będzie radością dla Domu Judy, pełen
zadowolenia i wesołych uczt
Lista ważniejszych wydarzeń, które doprowadziły do upadku Pierwszej i Drugiej Świątyni w Jerozolimie.
Poniższa informacja została przygotowana przez Long Island NCSY na podstawie “Toldot Am Olam” Rabina Shlomo Rottenberga.
3320 - Nabuchodonozor, król Babilonii podbija Judeę. Wynosi z Świątyni
część świętych naczyń, a dzieci z królewskiej rodziny wywożą je do
Babilonii (Daniela 1).
3327 - Jehojahim (Jehonia) ben Jehojakim zostaje królem i sprawuje
władze tylko przez trzy miesiące. Nabuchodonozor zsyła go do Babilonii
razem z 10.000 ludzi, oraz Mędrcami Tory (Królów II 24:16).
3327 - Zedekia ben Jehojakim zostaje ostatnim królem Judei (24:18).
3338 - Pierwsza Świątynia zostaje zburzona, stała przez 410 lat.
Druga Świątynia3768Rzym (główna siła w Judei po 3648 roku) zaczyna
wyznaczać królów Judei. Pierwszym królem powołanym przez Rzym zostaje
Agrippas ben Aristoblus.
3788 - Sanhedryn zostaje wygnany (Awoda Zara 9b). Rabban Jochanan ben
Zakkai, uczeń Hillela Starca (który zmarł w 3768 roku) zostaje głową
Akademii (Zemach Dawid 910).
3804 - Agrippas II zostaje ostatnim królem naznaczonym przez Rzymian, a Rabban Szymon ben Gamliel zostaje Nassi (Księciem).
3828 - Druga Świątynia zostaje zburzona, stała przez 420 lat..
|