Szawuot jest
drugim z trzech ważnych świąt (Pesach jest pierwszym, a Sukot trzecim).
Przypada dokładnie pięćdziesiąt dni po drugim dniu Pesach. To rocznica dnia, w
którym otrzymaliśmy Torę na Górze Synaj. Jest to biblijne święto ze specjalnymi
modlitwami, świątecznym zapalaniem świec i kiduszem. Wiele form pracy i
aktywności jest w tym dniu zabronionych. Słowo „Szawuot” oznacza „tygodnie”:
Oznacza to zakończenie siedmiotygodniowego okresu liczenia pomiędzy Pesach i
Szawuot.
Podczas tych siedmiu tygodni naród żydowski oczyszczał się z niewoli egipskiej
i stawał się narodem świętym, gotowym do wkroczenia w wieczne przymierze z
B-giem i do przyjęcia Tory. W tym dniu otrzymaliśmy dar z Wysokości, którego
nie moglibyśmy osiągnąć za pomocą naszych własnych ograniczonych możliwości.
Otrzymaliśmy zdolność do dosięgnięcia i dotknięcia Boskości, do bycia B-żymi
istotami ludzkimi. Istotami, które są w stanie wzrastać w górę, ponad
ograniczenia natury. Przed nadaniem Tory byliśmy rodziną i wspólnotą.
Doświadczenie Synaju dało nam nową jakość. Staliśmy się Narodem Żydowskim,
Narodem Wybranym. Święto Szawuot jest jak dzień zaślubin. Pod ślubnym baldachimem
Góry Synaj B-g zaślubił nas Sobie. B-g przyrzekł wieczne oddanie dla nas, a my
w odpowiedzi obiecaliśmy nieskończoną lojalność dla Niego. Każdego roku w
święto Szawuot odnawiamy tą historyczną chwilę. B-g jeszcze raz daje nam Torę,
a my z miłością jeszcze raz ją przyjmujemy i odnawiamy naszą miłość do Niego.
Zwyczaj jedzenia mlecznych produktów w Szawuot
Jest w zwyczaju jedzenie produktów mlecznych w pierwszy dzień Szawuot. Są
liczne powody tego zwyczaju. W święto Szawuot do Świątyni były przynoszone dwa
bochenki chleba ofiarnego. Dla upamiętnienia tego zwyczaju w Szawuot jemy dwa
posiłki: najpierw posiłek mleczny, a potem, po przerwie jemy tradycyjny
świąteczny posiłek mięsny. Wraz z nadaniem Tory Żydzi zostali również
zobowiązani do przestrzegania praw Kaszrutu. Ponieważ Tora była dana w Szabat,
żadne bydło nie mogło być zarżnięte, ani naczynia nie mogły zostać
wykoszerowane. Dlatego też w ten dzień Żydzi jedli nabiał. Inny powód zwyczaju
jedzenia produktów mlecznych jest taki, że Tora jest jak pożywne mleko.
Hebrajskie słowo na określenie mleka to „chalaw”. Jeśli dodamy do siebie
liczbową wartość liter w słowie chalaw: 8+30+2 to otrzymamy liczbę 40. 40 jest
liczbą dni, które Mosze spędził na Górze Synaj, kiedy otrzymał Torę.
Księga Rut
W wielu synagogach w drugi dzień Szawuot czytana jest Księga Rut. Jest kilka
powodów dla tego zwyczaju:
A) Szawuot jest dniem urodzin i jorcajtem (dniem śmierci) Króla Dawida, a
Księga Rut opowiada o jego przodkach. Rut i jej mąż Boaz byli pradziadkami
Króla Dawida.
B) Sceny żniw, opisane w Księdze Rut, odpowiadają świętu Plonów.
C) Rut była szczerą konwertytką, która przyjęła Judaizm z całego swego serca. W
Szawuot wszyscy Żydzi byli konwertytami przyjmującymi Torę i wszystkie jej
zasady.
Ozdabianie domu zielenią i kwiatami
W Szawuot zwyczajowo ozdabia się dom i synagogę owocami, kwiatami i zielenią.
Powód tego jest taki, że w czasach Świątyni pierwsze owoce nowych zbiorów były
przynoszone do Świątyni właśnie w czasie Szawuot. Także nasi Mędrcy uczą, że
pomimo iż Góra Synaj była usytuowana na pustyni, w czasie kiedy była dawana
Tora, góra rozkwitła i pokryła się kwiatami.
Czym jest Tora?
Tora jest złożona z dwóch części: Prawa Pisanego i Prawa Ustnego. Tora Pisana
zawiera „Pięcioksiąg Muszego”, „Proroków” i „Pisma”. Razem z Torą Pisaną Mosze
otrzymał także Torę Ustną. Tora Ustna wyjaśnia i porządkuje Prawo Pisane. Była
ona przekazywana ustnie z pokolenia na pokolenie i potem spisana w Misznie,
Talmudzie i Midraszach. Słowo „Tora” oznacza instrukcję lub przewodnik. Tora
kieruje każdym naszym krokiem i prowadzi nas dzięki swoim 613 micwot. Słowo
„micwa” oznacza zarówno przykazanie jak i bliskość. Poprzez studiowanie Tory i
wypełnianie micwot zbliżamy siebie i nasze otoczenie do B-ga. B-ży cel
stworzenia świata jest taki, że uświęcamy całe stworzenie, gospodarując nim ze
świętością i duchowością. W święto Szawuot, cały żydowski naród usłyszał od
B-ga 10 Przykazań. Następnego dnia Mosze wszedł na Górę Synaj, gdzie został
nauczony przez B-ga reszty Tory – zarówno Prawa Pisanego, jak i Ustnego, które
potem Mosze przekazał całemu narodowi. Kiedy Tora jest czytana w synagodze w
Szawuot, doświadczamy na nowo przekazu Tory z Synaju przez B-ga.
Tak jak w Wydarzeniu Synaju uczestniczył każdy żydowski mężczyzna, kobieta i dziecko,
tak również dzisiaj każdy Żyd powinien dołożyć wszelkich starań by być obecnym
w synagodze we czwartek, 28 maja, kiedy to 10 Przykazań będzie czytane z Tory.
Ma też specjalne znaczenie przyprowadzenie ze sobą dzieci, nawet najmłodszych i
noworodków, żeby usłyszały 10 Przykazań. Zanim B-g dał Torę narodowi
żydowskiemu, zażądał poręczenia. Żydzi wysuwali wiele propozycji. Wszystkie one
jednak były odrzucane przez B-ga. Trwało to aż do momentu, gdy zadeklarowali
„Nasze dzieci będą naszymi poręczycielami, że będziemy wypełniać i przestrzegać
Tory”. B-g to zaakceptował ich i zgodził się dać im Torę.
Ty też spraw, żebyśmy przyprowadzimy wszystkich naszych „poręczycieli” do
synagogi w pierwszy dzień Szawuot.
Rabin Boaz Pash
Dziękujemy organizacji Shavei Israel za udostępnienie tekstu
|