Wieczorem 25 kwietnia odbyły się obchody Dnia Niepodległości
Izraela (יוםהעצמאות). Prezydent Szimon
Peres (najstarsza urzędująca głowa państwa na świecie!) przygotował z tej
okazji specjalne wystąpienie.
Ponad 10 tysięcy osób uczciło w czwartek 19 kwietnia wspólnie pamięć o
ofiarach Zagłady (Szoa). Już po raz 21. przeszli "drogą śmierci" z
niemieckiego obozu Auschwitz do Auschwitz II-Birkenau w Marszu Żywych.
Towarzyszyli im amerykańscy wyzwoliciele obozów.Uczestnicy Marszu Żywych w
kolumnie przeszli na teren byłego Auschwitz II - Birkenau, gdzie odbyły się
główne uroczystości. Kulminacyjnym momentem było zmówienie kadiszu, jednej z
najważniejszych modlitw w judaizmie, oraz żałobnej modlitwy El male rachamim.
Na zakończenie odśpiewana została "Hatikwa" (Nadzieja) - hymn
Izraela.
W Jom
HaSzoa, przy dźwiękach syren Izrael oddał hołd sześciu milionom ofiar
Holokaustu - na dwie minuty zatrzymali się piesi, kierowcy stali z pochylonymi
głowami obok swoich pojazdów, przerwano pracę w firmach, a w domach ludzie
zaprzestali domowych zajęć. Jom HaSzoa - Dzień Pamięci o Ofiarach i Bohaterach
Holokaustu jest jednym z najważniejszych w izraelskim kalendarzu. Zamknięte są
restauracje i lokale rozrywkowe, w radiu i telewizji dominują programy o
niemieckich zbrodniach i wywiady z tymi, którzy przeżyli Holokaust.
Naczelny Rabin Polski Michael Schudrich jest zadowolony ze
stanowiska Ministerstwa Rolnictwa, które poinformowało, że nie przewiduje
większych zmian w przepisach pozwalających na rytualny ubój zwierząt. Unijne
przepisy pozwalają na taki ubój. O zmianę przepisów apelowali ekolodzy. W marcu
kilka organizacji ekologicznych napisało list do ministra rolnictwa Marka Sawickiego.
W ich ocenie ubój zwierząt może być prowadzony jedynie po pozbawieniu zwierząt
świadomości, a obecne przepisy, dopuszczające rytualny ubój bez pozbawienia
zwierzęcia świadomości, nie są zgodne z ustawą o ochronie zwierząt z 1997 r.
*Nie masz już, nie masz w Polsce żydowskich miasteczek
W Hrubieszowie, Karczewie, Brodach, Falenicy
próżno byś szukał w oknach zapalonych świeczek
i śpiewu nasłuchiwał z drewnianej bóżnicy*
Antoni Słonimski, „Elegia miasteczek żydowskich”
70 lat temu, w cieniu
zagłady Żydów Warszawy, dokonała się tragedia żydowskich mieszkańców pasa
osiedli położonych na wschód od stolicy. 20 sierpnia 1942 r., w dzień po
inicjującej zbrodnicze dzieło likwidacji getta w Otwocku, hitlerowcy uczynili
to samo z gettem w Falenicy.
Około 200 członków i zwolenników Obozu Narodowo-Radykalnego zgromadziło się w sobotę pod pomnikiem Powstańców Śląskich w Katowicach, skąd po południu, w obstawie policji, ruszył marsz. Wśród kilku innych transparentów niesionych przez narodowców, był ten widoczny na zdjęciu: "ŚMIERĆ WROGOM OJCZYZNY" przy czym słowo "wrogom" zostało wystylizowane na litery hebrajskiego alfabetu.
Ludwik Hirszfeld był wybitnym naukowcem, lekarzem, badaczem. Swoje życie poświęcił wielkiej pasji - immunologii. To on oznaczył grupy krwi oraz stworzył system pozwalający we właściwy sposób kształcić przyszłych lekarzy, biologów, a nawet chemików. Ukrywając się w czasie wojny po aryjskiej stronie, zaczął pisać wspomnienia, które miały być protestem przeciwko złu i okrucieństwu, jakie zalały Europę
Instytut Jad Waszem opublikuje w sieci ponad milion dokumentów, dotyczących Holokaustu w ZSRR i byłych republikach radzieckich - podał na swoich stronach izraelski dziennik "Haarec". Publikacja rozpocznie się w przyszłym tygodniu, w Dzień Pamięci o Holokauście, 19 kwietnia. Będzie ona możliwa dzięki umowie między Instytutem Pamięci Męczenników i Bohaterów Holocaustu Jad Waszem a archiwami KGB i archiwami państwowymi w takich krajach jak Ukraina, Białoruś, Litwa, Łotwa i Estonia.
Stowarzyszenie Miasteczko Poznań poinformowało o zbezczeszczeniu pomnika upamiętniającego ofiary żydowskiego obozu pracy założonego przez Niemców w czasie II wojny światowej na terenie stadionu miejskiego w Poznaniu. Szary kamień pomnika został oblany czarną farbą. "Po raz kolejny ten skromny pomnik, stojący obecnie przy ulicy Królowej Jadwigi, stał się obiektem czyjeś niechęci, być może nienawiści.
Czym były (są) plagi egipskie? Kogo naprawdę dotknęły i
dlaczego? Oto jedna z wielu możliwych interpretacji – przedstawiona
przez cadyka Mordechaja Josefa Leinera (od tytułu swego dzieła
nazywanego „Mei haSziloach”) z Izbicy.
Siedem plag wymienionych w rozdziale Waera (Wj 6:2-9:35) odpowiada temu,
co powiedziane: „Tych sześć rzeczy w nienawiści ma Bóg, a siódma budzi u
Niego odrazę: wyniosłe oczy; kłamliwy język; ręce, co krew niewinną
przelały; serce knujące złe plany; nogi, co biegną prędko do zbrodni;
świadek fałszywy, co kłamie; i ten, kto wznieca kłótnie wśród braci”
(Prz 6:16-18).
Około jednego miliona Żydów zostało zmuszonych do ucieczki z krajów arabskich a setki żydowskich istnień było ofiarami czystek etnicznych w ubiegłym stuleciu. Większość uchodźców mieszka obecnie w Izraelu, a ich starych domów nie ma. W rzeczywistości Żydzi, którzy wyemigrowali do Izraela z arabskich i muzułmańskich oraz ich potomkowie stanowią około 50% Żydów Izraelczyków.
AUNT ROSALIE'S MATZOH BALLS
4 jaja dobrze ubite
1/2 kubka wody
- jeszcze raz ubić raze;
dodać 3 łyzki stołowe kurzego tłuszczu,
łyzeczkę soli,
szczyptę świezozielonego pieprzu,
1 1/2 kubka maki macowej
************************
4 eggs, well beaten
½ cup water
Beat together well.
Add 3 tablespoons rendered chicken fat
1 teaspoon salt
Few dashes black pepper
1½ cups matzoh meal
Mix in metal bowl and refrigerator one half hour or more.
Shape into balls with wet hands. Don't add more meal. You'll get cannon balls!
Gently place balls in salted boiling water and wait until they rise to the top. Transfer to your hot chicken soup broth. ENJOY!
Przyjęło się twierdzenie, że dwa filary judaizmu to Stworzenie Świata i Wyjście z niewoli egipskiej. Bóg stwarzający świat (księga Bereszit) i Bóg wyprowadzający Żydów z Egiptu (księga Szemot).
Spójrzmy, jak ta idea skupia się w uzasadnieniu tak fundamentalnego w judaizmie święta jak Szabat, w Dziesięciu Oświadczeniach (Przykazaniach) – Aseret hadibrot.
Istnieją – jak wiadomo – dwie, prawie identyczne wersje Dekalogu.
Jedzenie części ciała żywego zwierzęcia lub przyrządzanie zwierzęcia tak, aby było żywe podczas przygotowywania do spożycia, istniało także w tradycjach polskiej kuchni.
Na portalu muzeum "Pałac w Wilanowie" znajdujemy artykuł ("Makabryczny przepis") autorstwa Magdaleny Spychaj, w którym czytamy: