POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

KONTAKT

BIURO

Fundacja Synagoga Nowa

PIC 913955244
2016-04-04_101608.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

JUDAICA

magen_1.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Nasze "zezwierzęcenie" powszednie..  Email
komentarze, opinie...

W reakcji na felieton Magdy Środy w dzisiejszej Gazecie Wyborczej (w którym prof. Środa porusza m.in. sprawę uboju rytualnego), prof. Stanisław Krajewski, filozof, matematyk i publicysta, działacz społeczności żydowskiej w Polsce, a także współprzewodniczący Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów, wysłał jej następujący list:

"Magdo, jestem zbulwersowany Twoim felietonem w dzisiejszej gazecie. Piszesz o uboju rytualnym jako okrutnym, polegającym na torturach....

podczas których zwierzę umiera powoli. Jest to całkowicie fałszywe w odniesieniu do żydowskiego uboju rytualnego. Chodzi w nim o śmierć w wyniku jak najszybszego wykrwawienia; jest ona faktycznie bezbolesna, o żadnym okrucieństwie nie może być mowy.

Widziałem taki ubój rytualny. Nie wypowiadam się na temat uboju muzułmańskiego, którego w tym kontekście się zazwyczaj nie odróżnia od żydowskiego, bo nie mam dostatecznej wiedzy. Jest niewątpliwe, że żydowski ubój rytualny jest humanitarną metodą zabijania zwierzęcia. Przez wieki i tysiąclecia należał do najbardziej humanitarnych, zwłaszcza jeśli go zestawić z domowymi metodami uboju zwierząt gospodarskich, nie mówiąc już o polowaniu. Czy obecnie jest inaczej?

Nie wykluczam, że w nowoczesnych profesjonalnych ubojniach nierytualnych może być nieco lepiej. Jest tak wtedy, gdy ogłuszanie jest skuteczne; gdy natomiast ogłuszenie nie jest kompletne – a to podobno zdarza się nieraz – zwierzę bardzo cierpi. Jak to wygląda w rytualnych ubojniach masowych, nie wiem; nie wykluczam, że pomimo bardzo ścisłych reguł, których trzeba przestrzegać, by ubój był akceptowalny, i tam pojawiają się problematyczne sytuacje. Na pewno jednak nie polegają one na obecności „wyrafinowanych tortur”.

Problem polega więc na tym, czy nieco lepsza (być może) metoda ma być powodem odrzucenia bardzo długiej tradycji religijnej, która też jest humanitarna. Tymczasem Ty przedstawiasz problem jako spór między humanistami a okrutnymi zwolennikami tortur. Wpisuje się to niestety w królującą u nas nieszczęsną praktykę odmawiania oponentom wszelkich cnot, a nawet człowieczeństwa. Twoje ujęcie kwestii uboju rytualnego (w każdym razie żydowskiego) jest wynikiem albo ignorancji, albo zacietrzewienia ideologicznego.

Dodam – bo nie jest to tu bez znaczenia – że  ja od ponad 25 lat nie jem mięsa, bo chciałbym byśmy zwierzęta traktowali humanitarnie, a nie jako przedmioty do spożycia. Wiem jednak, że gdyby życie lub zdrowie osób będących w mojej pieczy zależało od pozyskania mięsa, byłbym na to gotów. I myślę, że najlepszym, najbardziej humanitarnym sposobem zarżnięcia zwierzaka byłaby tradycyjna żydowska metoda rytualna.

Staszek

--

Stanisław Krajewski

Foto: Polska Rada Chrześcijan i Żydów

/źródło: jewish.org.pl/

 

Pray for Izrael

200w.gif

Am Israel Chai !

Pesach 22-30.04

seder.jpg

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

TSKZ

tskz.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl