KONTAKT

BIURO

Wsparcie finansowe Gminy

Numery kont info

POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

TSKZ

tskz.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Judaizm a Panteizm  Email

Bóg nie jest naturą lub jej częścią, ani natura nie jest fragmentem istoty Boga. Bóg istnieje - według judaizmu - ponad naturą. Dlatego właśnie Bereszit (Księga Rodzaju) zaczyna się od opisu stwarzania nieba i ziemi (wszechświata) przez Boga. Natura jest więc tworem, kreacją Boga.

 

Czy to prawda, że judaizm stanowczo sprzeciwia się panteizmowi?

Tak. Panteizm, czyli światopogląd religijny i filozoficzny utożsamiający Boga (bóstwo) ze światem przyrody, jest całkowicie obcy judaizmowi.

Bóg nie jest naturą lub jej częścią, ani natura nie jest fragmentem istoty Boga.  Bóg istnieje - według judaizmu - ponad naturą. Dlatego właśnie Bereszit (Księga Rodzaju) zaczyna się od opisu stwarzania nieba i ziemi (wszechświata) przez Boga. Natura jest więc tworem, kreacją Boga.

Bóg nie może być częścią natury co najmniej z dwu powodów.

Po pierwsze, świat natury jest światem fizycznym, a Bóg nie istnieje w sensie fizycznym.

Drugim, znacznie ważniejszym powodem jest fakt, że natura jest amoralna (to znaczy istnieje poza moralnością). Natura nie odróżnia dobra od zła. W świecie przyrody funkcjonuje tylko jedno prawo: prawo dżungli, czyli przeżywa silniejszy - ten, kto umie lepiej przystosować się do istniejących warunków. Tylko człowiek  jest w stanie postępować zgodnie z zasadami etycznymi, z których najbardziej odległą od świata natury jest reguła: "Jeżeli człowiek jest bezbronny, należy go bronić; jeśli słaby - ochraniać". Dlatego właśnie instytucją najbardziej obcą światu zwierząt - i jednocześnie najbardziej ludzką - jest szpital, gdzie ratuje się życie najsłabszych.

Traktowanie natury jako bóstwa lub uznawanie, że Bóg istnieje w naturze, jest skrajnie niebezpieczne. Idealizowanie natury i - w konsekwencji - akceptowanie jej "prawa dżungli" i przenoszenie go w świat ludzki (tzw. "darwinizm społeczny") stworzyło podstawy nazizmu i wzmocniło rasizm.  Niszczenie słabych (nie-Aryjczyków) przez silnych (aryjski Herrenvolk) stało się nawet podstawową ideologią nazizmu i jego planów podboju świata. Wiara, że natura równoznaczna jest z Bogiem, pozwala na nobilitowanie a nawet uświęcanie działań naturalnych. A naturalne jest przecież mordowanie, gwałcenie, torturowanie słabszych bez żadnych ograniczeń, bo pozwala na zwycięstwo silnego nad słabym, potwierdzając tym swoją zgodność z naturą. Gdy jest ona równoznaczna z Bogiem - oznacza to, że zachowania te otrzymują Boską akceptację, co oznacza, że tę akceptację otrzymuje zło.

Więcej na temat 

 

/the 14 commandment/

 

Am Israel Chai !

Chanuka 25.12-02.01

chanuka.jpg

ATTENTION !

About the visits
to the grave
of Akiva Eger
please stay in touch
Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
OrWhats App only
+48726100199

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl