Judaizm a Panteizm |
Bóg nie jest naturą lub jej częścią, ani natura nie jest fragmentem istoty Boga. Bóg istnieje - według judaizmu - ponad naturą. Dlatego właśnie Bereszit (Księga Rodzaju) zaczyna się od opisu stwarzania nieba i ziemi (wszechświata) przez Boga. Natura jest więc tworem, kreacją Boga.
Czy to prawda, że judaizm stanowczo sprzeciwia się panteizmowi? Tak. Panteizm, czyli światopogląd religijny i filozoficzny utożsamiający Boga (bóstwo) ze światem przyrody, jest całkowicie obcy judaizmowi. Bóg nie jest naturą lub jej częścią, ani natura nie jest fragmentem istoty Boga. Bóg istnieje - według judaizmu - ponad naturą. Dlatego właśnie Bereszit (Księga Rodzaju) zaczyna się od opisu stwarzania nieba i ziemi (wszechświata) przez Boga. Natura jest więc tworem, kreacją Boga. Bóg nie może być częścią natury co najmniej z dwu powodów. Po pierwsze, świat natury jest światem fizycznym, a Bóg nie istnieje w sensie fizycznym. Drugim, znacznie ważniejszym powodem jest fakt, że natura jest amoralna (to znaczy istnieje poza moralnością). Natura nie odróżnia dobra od zła. W świecie przyrody funkcjonuje tylko jedno prawo: prawo dżungli, czyli przeżywa silniejszy - ten, kto umie lepiej przystosować się do istniejących warunków. Tylko człowiek jest w stanie postępować zgodnie z zasadami etycznymi, z których najbardziej odległą od świata natury jest reguła: "Jeżeli człowiek jest bezbronny, należy go bronić; jeśli słaby - ochraniać". Dlatego właśnie instytucją najbardziej obcą światu zwierząt - i jednocześnie najbardziej ludzką - jest szpital, gdzie ratuje się życie najsłabszych. Traktowanie natury jako bóstwa lub uznawanie, że Bóg istnieje w naturze, jest skrajnie niebezpieczne. Idealizowanie natury i - w konsekwencji - akceptowanie jej "prawa dżungli" i przenoszenie go w świat ludzki (tzw. "darwinizm społeczny") stworzyło podstawy nazizmu i wzmocniło rasizm. Niszczenie słabych (nie-Aryjczyków) przez silnych (aryjski Herrenvolk) stało się nawet podstawową ideologią nazizmu i jego planów podboju świata. Wiara, że natura równoznaczna jest z Bogiem, pozwala na nobilitowanie a nawet uświęcanie działań naturalnych. A naturalne jest przecież mordowanie, gwałcenie, torturowanie słabszych bez żadnych ograniczeń, bo pozwala na zwycięstwo silnego nad słabym, potwierdzając tym swoją zgodność z naturą. Gdy jest ona równoznaczna z Bogiem - oznacza to, że zachowania te otrzymują Boską akceptację, co oznacza, że tę akceptację otrzymuje zło.
/the 14 commandment/ |
Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl