KONTAKT

BIURO

Wsparcie finansowe Gminy

Numery kont info

POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

TSKZ

tskz.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Kalendarz inny niz wszystkie  Email

Kalendarz żydowski jest kalendarzem księżycowo - słonecznym. Zwykły rok żydowski składa się z 12 miesięcy księżycowych i ma przeciętnie 354 dni. W roku przestępnym dodaje się do niego dodatkowy miesiąc wydłużając cykl o 30 dni. Początek doby zaczyna się wraz z nadejściem nocy. Pierwsza godzina - przypada na siódmą godzinę popołudniową, czyli na 18.00. Dzień - czyli okres od wschodu do zachodu słońca - dzieli się na 12 godzin (ma to istotne znaczenie ze względu na porządek modlitewny, bo określone modlitwy powinny być odmówione w odpowiednich godzinach dnia).

 

Dni tygodnia oznacza się hebrajskimi nazwami liczebników porządkowych, np. niedziela- dzień pierwszy, (czyli jom riszon, dalej: jom szeni, sziszi, rewii, hamiszi), jedynie siódmy nosi nazwę szabatu. Szabat jest dniem świątecznym przeznaczonym na odpoczynek. Od piątkowego do sobotniego wieczoru obowiązuje rygorystyczny nakaz powstrzymywania się od pracy. Nadejście szabatu wita się zapaleniem świec, po powrocie z synagogi ojciec rodziny odmawia kidusz - błogosławieństwo nad winem, wysławiające Boga za dar szabatu. Błogosławi się również dwie chały, specjalnie upieczone na szabat. Świętowanie kończy się o zachodzie słońca w sobotę poświęceniem wina, błogosławieństwem nad ogniem świecy hawdalowej i nad wonnościami - besamim, których zapach ma osłodzić zakończenie szabatu.

Poszczególne miesiące roku żydowskiego przypadają w następującym okresie: tiszri: wrzesień- październik; cheszwan: październik- listopad; kislew: listopad- grudzień; tewet: grudzień- styczeń; szwat: styczeń- luty; adar: luty- marzec; nisan: marzec- kwiecień; ijar: kwiecień- maj; siwan: maj- czerwiec; tamuz: czerwiec- lipiec; aw: lipiec- sierpień; elul: sierpień- wrzesień.

Miesiące rozpoczynają się od nowiu księżyca, liczą po 29 i 30 dni.

Astronomiczny miesiąc księżycowy ma 29 dni, 12 godzin. Liczyć można tylko pełne doby, więc miesiące dzieli się na 29- dniowe (tewet, adar, ijar, tamuz, elul) i 30- dniowe (tiszri, szwat, nisan, siwan, aw). Dla dwóch (cheszwan i kislew) ilość dni jest zmienna.


W zależności od długości nieregularnych miesięcy (cheszwan i kislew) rok liczy od 353 do 355 dni. Zróżnicowanie to wynika z przepisów religijnych, nakazujących czasem, w okresach około świątecznych, przełożenie pierwszego dnia roku na dzień kolejny, lub po nim następujący.

Jeśli miesiąc cheszwan ma 29 a kislew 30 dni, to rok składa się z 354 dni. Uważany jest wówczas za zwykły. Gdy oba mają po 29 dni, 353- dniowy rok określa się jako niepełny, natomiast gdy oba liczą po 30 dni, występuje pełny, 355- dniowy rok.

Dla usunięcia różnicy między rokiem księżycowym a słonecznym, w latach przestępnych dodaje się jeszcze jeden miesiąc - dwudziestodziewięciodniowy Adar II. Adar I w roku przestępnym ma 30 dni. W ten sposób lata przestępne liczą odpowiednio po: 383, 384 i 385 dni. U podstaw tych liczb leży następujący rachunek: 19 lat słonecznych po 365 dni daje 6935 dni, a tyle samo księżycowych po 354 dni - 6726. Stąd bierze się reguła, że w latach przestępnych, czyli siedem razy na dziewiętnaście lat, dodaje się trzydziestodniowy miesiąc, co daje w sumie 210 dni. W cyklu dziewiętnastoletnim otrzymujemy tym samym 6936 dni.


Rosz Chodesz

Zjawisko nowego światła księżycowego nazywa się molad (hebr. narodziny) nowiu księżyca. Oblicza się go w odniesieniu do "moladu stworzenia" - moladu miesiąca tiszri pierwszego roku żydowskiego.

Mianem rosz chodesz - pierwszego dnia miesiąca - określa się kolejny dzień po moladzie. W czasach antycznych nowy miesiąc zatwierdzano na podstawie zeznań dwóch świadków przed Sanhedrynem (hebr. bejt din, czyli sądem rabinackim), dziś służą temu wyliczenia matematyczne. W przypadku miesięcy pełnych (30- dniowych) święto to trwa dwa dni - przez ostatni dzień starego miesiąca i pierwszy nowego, dla miesięcy niepełnych - jeden dzień.

Z czasów starożytnych przetrwał zwyczaj błogosławienia nowego księżyca (hebr. kidusz lewana). Błogosławieństwo ma miejsce między 3 a 14 dniem nowego miesiąca, by można było nacieszyć się nowym księżycem, zanim się go pobłogosławi. Zwykle ceremonia odbywa się po hawdali, na dworze, gdy księżyc jest widoczny.


Rosz haSzana

Molad miesiąca tiszri - księżycowy nów we wrześniu jest też dniem nowego roku - Rosz haSzana. Święto to obchodzi się przez dwa dni w diasporze, w Izraelu - jeden. Nowy Rok jest dniem upamiętniającym stworzenie świata i, według tradycji rabinicznej, przypomnieniem sądu Bożego. Rozpoczyna okres pokuty, przeznaczony na wyznanie grzechów przed Bogiem. Tradycja mówi, że w tym czasie Bóg otwiera niebiosa, w których zostały zapisane wszystkie czyny ludzi, aby wydać wyrok w Jom Kipur - Dniu Pojednania. Stąd zwyczajowe w Rosz haSzana życzenia: "Obyś został zapisany i zapieczętowany na dobry rok", a także zwyczaj spożywania jabłek z miodem, mających symbolizować nadejście pomyślnego czasu. Po popołudniowym nabożeństwie ortodoksyjni Żydzi udają się nad rzekę lub jezioro, gdzie w czasie recytowania modlitw wyrzucają do wody okruchy chleba z kieszeni. Oznacza to symboliczne oczyszczenie. Zwyczaj ten nosi nazwę taszlich. W Nowy Rok rozlega się też dźwięk szofaru (rogu baraniego), wzywającego do modlitwy.

Centrum Edukacyjne Joint

 

Am Israel Chai !

ATTENTION !

About the visits
to the grave
of Akiva Eger
please stay in touch
Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
OrWhats App only
+48726100199

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl