Dlaczego zakazy? |
Rambam w swoim dziele Miszne Tora, stwierdza, że każdy nie-Żyd, który świadomie przestrzega tych praw, zapewnia sobie to, co Żyd może osiągnąć w relacji z Bogiem, przestrzegając wszystkich praw Tory. Warunkiem jest jednak świadome stosowanie się do Praw Potomków Noacha, z uznaniem ich Boskiego pochodzenia. Inni mędrcy nie stawiają takiego warunku. Dlaczego wszystkie Siedem Praw Potomków Noacha, obowiązujące nie-Żydów, to zakazy? Można zakładać, że po prostu najważniejsze jest to, co bezwzględnie konieczne dla utrzymania powszechnego ładu społecznego, czyli powiedzenie ludziom, czego mają NIE ROBIĆ, a do czego ich natura przejawia skłonność. Ponieważ jednak ograniczanie własnych skłonności - przestrzeganie zakazów w imię ogólnego dobra - wymaga od ludzi większego wysiłku, niż spełnianie nakazów, negatywne przykazania są uważane za należące do wyższego porządku i - jak piszą rabini Chaim Clorfene i Yakov Rogalsky - "ich spełnianie zapewnia większą nagrodę" (w: "The Path of The Righteous Gentile"). Rambam w swoim dziele Miszne Tora, stwierdza, że każdy nie-Żyd, który świadomie przestrzega tych praw, zapewnia sobie to, co Żyd może osiągnąć w relacji z Bogiem, przestrzegając wszystkich praw Tory. Warunkiem jest jednak świadome stosowanie się do Praw Potomków Noacha, z uznaniem ich Boskiego pochodzenia. Inni mędrcy nie stawiają takiego warunku. /Mike Jay, the 614 commandment/
|
Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl