KONTAKT

BIURO

Wsparcie finansowe Gminy

Numery kont info

POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

TSKZ

tskz.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Czym jest Świątynia, jeśli nie B-skim ustępstwem na rzecz potrzeb człowieka?  Email
Studiowanie dokładnych instrukcji budowy Świątyni i jej funkcji  w czasach kiedy nie ma Beit Mikdasz, może się wydawać nieaktualne, jednak tak nie jest. Żydowska koncepcja tego czym powinna być Świątynia, związana jest z żydowską ideą domu: to miejsce, w którym oferujemy to co mamy, gdzie poświęcamy nasze życie. Choć z Miszkanem i związanym z nim składaniem ofiar dzieli nas historyczny i psychologiczny dystans, jest możliwe i nawet konieczne, by uczyć sie na temat Miszkanu, tego świętego przybytku, budowanego przez naszym przodków na pustyni; wiele z nauk i wartości związanych z tym tematem jest wciąż dla nas aktualne i istotne.
Miszkan był nie tylko centrum składania ofiar rytualnych, lecz stanowił także fundament ludzkiej pamięci. Był on duchowym centrum, którego celem i zadaniem było podtrzymanie wśród ludu świadomości kompromisów i obowiązków nabytych na Górze Synaj.

Miszkan był sanktuarium, zabieranym przez lud żydowski gdziekolwiek się oni udali. Owe sanktuarium nie jest potrzebne B-gu, lecz ludziom; Miszkan skonstruowany został przez nich jako środek bezpośredniej komunikacji pomiędzy egzystencją duchową a egzystencją ludzką, tymczasową. Miszkan jest w pewnym sensie ustępstwem B-ga na rzecz człowieka, dającym ludziom materialny element przypominający im o transcendentnych zobowiązaniach.

Miszkan zawiera w sobie niemalże wszystkie elementy dzięki którym zamknięte pomieszczenie można nazwać domem. Stół, szafa lub szafka, świece (lampa), toaleta…; wszystko z wyjątkiem łóżka. Owe podobieństwa uczą nas, iż dom, musi i może być – według koncepcji żydowskiej – jak saktuarium. „Baal bait”, właściciel domu musi się starać utrzymać swój dom na tym samym poziomie czystości, duchowości, poczucia sprawiedliwości, jakimi cechował się Miszkan i Świątynia w Jerozolimie.

Jednocześnie, fizyczne wyposażenie Miszkanu uczy nas, że ludzie mogą i powinni czuć się w Miszkanie jak w domu.
Brak łóżka i związanych z nim przedmiotów uczy nas, że wizyta każdego człowieka w Miszkanie jest zawsze czymś nowym, dziewiczym. Dynamika i zmiana stanową jedyne akceptowalne dowody na perfekcjonistyczną perspektywę, mówiącą o tym, iż Tora inspiruje do duchowej odnowy. Łóżko, miejsce w którym śpi człowiek reprezentuje niezmienną, ustaloną rzecz. Miszkan musi stanowić stałe miejsce duchowej odnowy człowieka.

W czasach, w których żyjemy, nie ma Miszkanu ani Bet haMikdasz (Świątyni); nie mamy miejsca,w którym możemy wypełnić zasady naszego kompromisu ze Stwórcą. Zamiast tego mamy Beit Kneset, „miejsce zgromadzenia”, małe sanktuarium, miejsce modlitwy, nauki i refleksji; miejsce gdzie nie ma możliwości, by odpocząć, lecz gdzie człowiek musi czuć się, jakby by był we własnym domu.
Rabin Eliahu Birnbaum - Tłumaczyła Daniela Malec
28/02/2012

 

Am Israel Chai !

Chanuka 25.12-02.01

chanuka.jpg

ATTENTION !

About the visits
to the grave
of Akiva Eger
please stay in touch
Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
OrWhats App only
+48726100199

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl