POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

KONTAKT

BIURO

Wsparcie finansowe Gminy

Numery kont info

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

TSKZ

tskz.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Czym jest Świątynia, jeśli nie B-skim ustępstwem na rzecz potrzeb człowieka?  Email
Studiowanie dokładnych instrukcji budowy Świątyni i jej funkcji  w czasach kiedy nie ma Beit Mikdasz, może się wydawać nieaktualne, jednak tak nie jest. Żydowska koncepcja tego czym powinna być Świątynia, związana jest z żydowską ideą domu: to miejsce, w którym oferujemy to co mamy, gdzie poświęcamy nasze życie. Choć z Miszkanem i związanym z nim składaniem ofiar dzieli nas historyczny i psychologiczny dystans, jest możliwe i nawet konieczne, by uczyć sie na temat Miszkanu, tego świętego przybytku, budowanego przez naszym przodków na pustyni; wiele z nauk i wartości związanych z tym tematem jest wciąż dla nas aktualne i istotne.
Miszkan był nie tylko centrum składania ofiar rytualnych, lecz stanowił także fundament ludzkiej pamięci. Był on duchowym centrum, którego celem i zadaniem było podtrzymanie wśród ludu świadomości kompromisów i obowiązków nabytych na Górze Synaj.

Miszkan był sanktuarium, zabieranym przez lud żydowski gdziekolwiek się oni udali. Owe sanktuarium nie jest potrzebne B-gu, lecz ludziom; Miszkan skonstruowany został przez nich jako środek bezpośredniej komunikacji pomiędzy egzystencją duchową a egzystencją ludzką, tymczasową. Miszkan jest w pewnym sensie ustępstwem B-ga na rzecz człowieka, dającym ludziom materialny element przypominający im o transcendentnych zobowiązaniach.

Miszkan zawiera w sobie niemalże wszystkie elementy dzięki którym zamknięte pomieszczenie można nazwać domem. Stół, szafa lub szafka, świece (lampa), toaleta…; wszystko z wyjątkiem łóżka. Owe podobieństwa uczą nas, iż dom, musi i może być – według koncepcji żydowskiej – jak saktuarium. „Baal bait”, właściciel domu musi się starać utrzymać swój dom na tym samym poziomie czystości, duchowości, poczucia sprawiedliwości, jakimi cechował się Miszkan i Świątynia w Jerozolimie.

Jednocześnie, fizyczne wyposażenie Miszkanu uczy nas, że ludzie mogą i powinni czuć się w Miszkanie jak w domu.
Brak łóżka i związanych z nim przedmiotów uczy nas, że wizyta każdego człowieka w Miszkanie jest zawsze czymś nowym, dziewiczym. Dynamika i zmiana stanową jedyne akceptowalne dowody na perfekcjonistyczną perspektywę, mówiącą o tym, iż Tora inspiruje do duchowej odnowy. Łóżko, miejsce w którym śpi człowiek reprezentuje niezmienną, ustaloną rzecz. Miszkan musi stanowić stałe miejsce duchowej odnowy człowieka.

W czasach, w których żyjemy, nie ma Miszkanu ani Bet haMikdasz (Świątyni); nie mamy miejsca,w którym możemy wypełnić zasady naszego kompromisu ze Stwórcą. Zamiast tego mamy Beit Kneset, „miejsce zgromadzenia”, małe sanktuarium, miejsce modlitwy, nauki i refleksji; miejsce gdzie nie ma możliwości, by odpocząć, lecz gdzie człowiek musi czuć się, jakby by był we własnym domu.
Rabin Eliahu Birnbaum - Tłumaczyła Daniela Malec
28/02/2012

 

Am Israel Chai !

SUKKOT 16-23.10.24

sukkot.jpg

ATTENTION !

About the visits
to the grave
of Akiva Eger
please stay in touch
Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
OrWhats App only
+48726100199

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl