KONTAKT

BIURO

Wsparcie finansowe Gminy

Numery kont info

POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

TSKZ

tskz.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Dokąd poszedł Bóg?  Email

To, że Bóg nie reaguje na zło i że oddala się od świata, nie oznacza, że go nie dostrzega i wnikliwie nie obserwuje. Jednak Jego najważniejszym celem nie jest automatyczne, mechaniczne usunięcie zła ze świata. Wtedy musiałby pozbawić człowieka wolnej woli, przemienić go w bezwolnego robota, odebrać mu duszę. To nie byłby już człowiek. Jego najważniejszym celem jest to, aby ludzkość zrozumiała, że zło zniknie ze świata wtedy, gdy ludzie sami przestaną je czynić

Gdzie podziewa się Bóg? Dlaczego przestał ingerować w to, co dzieje się na świecie? Dlaczego pozwala na zło? Czy poszedł w inny zakątek kosmosu?

odpowiedź :

Napisano o tym całe tomy. 

Tu też wielokrotnie poruszaliśmy ten temat (np. ZŁO). Tym razem jednak odpowiemy słynną przypowieścią o gospodzie, którą przytacza Maharal (Judah Lew ben Bezalel ) w swoim wykładzie praskim z roku 1588.

Gospoda miała wspaniałe pokoje, doskonałą kuchnię i świetną obsługę. Życie w niej mogło być samą przyjemnością. Goście tej gospody byli jednak chciwi, zazdrośni, źli i chcieli mieć więcej od innych. Zaczęli prowadzić między sobą kłótnie, bójki, zaczęli się oszukiwać, okradać i prześladować nawzajem. Zapanował chaos i wkrótce w gospodzie zaczął się pożar. Przejeżdżający obok podróżnik zobaczywszy ogień i dym, wbiegł do gospody, aby ostrzec jej mieszkańców. Otworzył drzwi pierwszego pokoju i zobaczył ludzi torturujących człowieka. Otworzył drzwi następnego – a tam akurat ktoś kogoś mordował. W trzecim pokoju zobaczył kłócących się, w czwartym – bijących dzieci, w piątym – gwałcących kobietę. I nikt nie zważał na jego ostrzegawcze wołanie o pożarze. Zrozpaczony podróżnik wybiegł z gospody i zawołał: „Gdzie jest właściciel tej gospody!? Dlaczego nie ugasi pożaru!? Dlaczego nie uspokoi i nie powstrzyma tych ludzi?!” I wtedy właściciel się pojawił, wyprowadził podróżnika z gospody i wyjaśnił, dlaczego nie reaguje na to, co dzieje się w gospodzie.

Gospoda reprezentuje świat. Wędrowcem jest Awraham. Właścicielem gospody jest Bóg.

Midrasz tłumaczy, że wyjaśnienie udzielone Awrahamowi prezentowało dwie postawy Boga wobec świata. Jedna polega na tym, że Bóg jest blisko świata – gdy ludzie są wobec siebie dobrzy i gdy żyją sprawiedliwie. Świat przybliża się wówczas do Gan Eden. Dzieje się tak dlatego, że ludzie realizują to, czego chce od nich Bóg. I wtedy właśnie Bóg – w tym ludzkim wcielaniu w życie Jego woli -  jest blisko tego świata. Natomiast gdy w świecie nie ma sprawiedliwości i rozpowszechnia się w nim zło, Bóg oddala się od świata, bo wszystko w nim jest nie takie, jak Bóg chciałby, aby było. I wtedy automatycznie świat staje się piekłem dla żyjących w nim ludzi. Ale to przecież oni sami czynią go piekłem. Za krótki czas ludzie wzniecają w nim pożar i wojnę – i wywołane przez nich zło pożera ich samych.  Wtedy jest czas próby dla sprawiedliwych. Ci, którzy wzniecili pożar – zginą w nim, bo ogarnięci chciwością, zazdrością, egoizmem i nienawiścią – nie są w stanie zjednoczyć swoich wysiłków by ugasić pożar.  Zło niszczy siebie samo.

Natomiast sprawiedliwi – jeżeli wytrwają w swojej sprawiedliwości - ciągle ratują świat przed ostateczną zagładą i zaczynają od początku na zgliszczach.

To, że Bóg nie reaguje na zło i że oddala się od świata, nie oznacza, że go nie dostrzega i wnikliwie nie obserwuje. Jednak Jego najważniejszym celem nie jest automatyczne, mechaniczne usunięcie zła ze świata. Wtedy musiałby pozbawić człowieka wolnej woli, przemienić go w bezwolnego robota, odebrać mu duszę. To nie byłby już człowiek.

Jego najważniejszym celem jest to, aby ludzkość zrozumiała, że zło zniknie ze świata wtedy, gdy ludzie sami przestaną je czynić.

/the614commandment/

 

Am Israel Chai !

Chanuka 25.12-02.01

chanuka.jpg

ATTENTION !

About the visits
to the grave
of Akiva Eger
please stay in touch
Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
OrWhats App only
+48726100199

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl