Podstawową micwą na Rosz HaSzana (żydowskiego Nowego Roku) jest słuchanie dźwięku szofaru, lepiej w synagodze, idealnie - jako część służby modlitewnej, ale miejsce nie jest sprawą zasadniczą - ważne jest, by słuchać.
Szofar to róg koszernego zwierzęcia (z usuniętym szpikiem kostnym).
W tym tygodniu pewna rodzina, a dokładnie trzy pokolenia kobiet,
przyniosła do naszej Synagogi zwój Tory. Został ocalony w czasie wojny
przez ich dziadka. Dostrzegł go, gdy rozbierał Synagogę w świętokrzyskim
i ocalił przed Nazistami. Ukrywał zwój w czasie wojny tam, gdzie ukrywał żydowskich sąsiadów – w swojej kuchni pod podłogą.
Szabat Szalom/ Parszat Ree 14.08.20 / Rabin Avi Baumol.
Duchowość jest ekstatycznym doświadczeniem, które najprościej można
doznać w samotności. Osobiste doznanie więzi z Bogiem to coś, czego nie
da się opisać. Często postacie z Tory doświadczają Boga w najbardziej
osobistych i prywatnych momentach: Noe, dziękując Bogu za przetrwanie;
Pierwsze spotkanie Abrahama; Ogłoszenie brzemienności Sary; Sen Jakuba;
Mojżesz modli się
Parszę w tym tygodniu otwiera lista błogosławieństw, których
doświadczy naród Izraela kiedy osiedli się na ziemi Izraela i żyć będzie
zgodnie z prawami Izraela. Nie jest to krótka lista. Gdy ją czytam,
czuję jak rośnie mój niepokój, ponieważ często w Torze po
błogosławieństwach pojawiają się klątwy. Początek tej Parszy jest
diametralnie różny od Parszy z ubiegłego
Miałem ostatnio kilka trudnych tygodni. Nie strasznego się nie stało –
ot, seria rozczarowań. W takich chwilach Parsza Waetchanan jest dla
mnie pocieszeniem. Brak odpowiedzi na modlitwy Mojżesza to pierwsze, co
rzuca się w oczy. Mojżesz bardzo wyraźnie mówi, że błagał B!ga o
pozwolenie na wejście do Izraela, a B!g nie tylko nie odpowiedział na
jego modlitwy, ale wręcz zezłościł się na niego
Porządkowanie części cmentarza żydowskiego w Obornikach Wielkopolskich.
Porządkowanie kolejnej części przed nami. Zdjęcia przedstawiają sytuację
przed uporządkowaniem. Wszystkie prace są prowadzone i finansowane
przez Gminę Wyznaniową Żydowską w Poznaniu. Po uporządkowaniu cmentarza w
Obornikach, będzie on upamiętniony przy współpracy z władzami Obornik
Wielkopolskich.
Wiele pracy wkładamy w porządkowanie cmentarzy które ma pod opieką Gmina Żydowska w Poznaniu. Ostatnio wykonane zostały prace na cmentarzu przy Głogowskiej, gdzie spoczywa sławny w swiecie rabin Akiva Eger oraz jego rodzina. Szczególnie dbamy o to miejsce, gdyż jest odwiedzane przez Żydów z całego świata, jak również przez nie Żydów, często odwiedzają to miejsce uczniowie w ramach edukacji, różnego rodzaju stowarzyszenia a także
Macewy wyłowione z dna jeziora Rusałka, które umieściliśmy na
cmentarzu przy ul. Głogowskiej./zdjęcia/ Prace te zostały wykonane przy
współpracy z Zakładem Zieleni Miejskiej w Poznaniu. Bardzo dziękujemy
Panu Dyrektorowi Tomaszowi Lisieckiemu za współpracę.
Poniżej zamieszczamy link do reportażu oraz krótki komentaż pochodzacy z portalu tvn24
Tisza be-Aw w tym roku przypada 29/30 lipca, lecz poprzedza je trzytygodniowy czas pokuty, kiedy
podobnie jak w czasie omer nie organizuje się zabaw, nie wolno słuchać
muzyki, należy powstrzymać się od jedzenia mięsa i picia wina. Istnieje
też zakaz strzyżenia włosów i bród oraz udzielania ślubów.
Z inicjatywy naszej
Gminy zostały uporządkowane dwa cmentarze żydowskie w Wielkopolsce - w
Buku i Pobiedziskach. Zdjęcia ukazują stan przed i po porzadkowaniu
terenu.
Cedaka [dobroczynność wyrażana datkami pieniężnymi] jest przeznaczona dla biednych, żywych i jest limitowana (nie należy dawać więcej, niż się powinno w stosunku do dochodów [maks. 20%]).
To, co w judaizmie nazywa się gemilut chasadim, nie podlega takim ograniczeniom.
W tym tygodniu kończymy czytanie czwartej księgi Tory, Bamidbar.
Ogólnie można powiedzieć, że jest to kronika błędów, złych posunięć niekwestionowanych porażek. Bamidbar zaczyna się i kończy, gdy Dzieci
Izraela stoją na granicy ziemi Izraela i czekają, by do niej wejść,
podbić ją i osiedlić się na niej. W międzyczasie mogliśmy zobaczyć
niezdolność liderów Izraela do motywowanie narodu, wojenne porażki i
bunt przeciwko bezpośredniemu dowództwu B!ga.
pytanie:Jakie jest znaczenie słowa błogosławieństwo w judaizmie? Można błogosławić Bogu ale i ludziom i wydaje mi się że w tych dwóch wypadkach to słowo ma nieco inne znaczenie.
odpowiedź :
W języku hebrajskim czasownikiem na określenie czynności błogosławienia jest “berek”. Błogosławieństwo to "bracha". Przeciwieństwem błogosławieństwa jest
W związku z odpowiedzią na pytanie dotyczące słowa "timszel" ("timszol") i komentarzem do Bereszit 4:7 - wyjaśnienie, czy są podstawy, aby w ww. wersecie słowo "grzech" tłumaczyć jako "demon". Taka " propozycja " pojawiła się w przypisach Biblii Warszawsko-Praskiej.
Odpowiedż: Pytanie dotyczy poniższego fragmentu Tory (Bereszit 4:7), który przytoczyłem /P.J/ w odpowiedzi na temat słowa
To jest bardzo ważne słowo i w dodatku słowo, które w przekładach chrześcijańskich Tory (Stary Testament) tłumaczone jest często nieprecyzyjnie.
Spójrzmy do Bereszit (Księga Rodzaju) rozdział 4, werset 7. Oto słowa, którymi zwraca się Bóg do Kaina, gdy ten gniewa się na swojego brata Hewela (Abla) i prawdopodobnie planuje już jego zamordowanie:
Paraszat
Pinchas To już druga Parsza, której akcja toczy się pod koniec naszej
czterdziestoletniej tułaczki przez pustynię. W ubiegłym tygodniu odeszli
Mojżesz i Aaron, w tym spotykamy ich następców. Pinchas, od którego
imienia pochodzi tytuł Parszy, i Jozue obciążeni zostali brzemieniem
wprowadzenia Dzieci Izraela do ziemi obiecanej
Mojżesz wysyła delegację dwunastu
„szpiegów”, którzy mają zebrać informacje o terenie, do którego się
zbliżają. Wysłannicy wracają z wiadomością,
iż ziemia jest odpowiednia, ale dodają też, że lud, który ją
zamieszkuje, jest bardzo silny i Izraelici nie mają w starciu z nim
żadnych szans. Naród Izraela słyszy te słowa i zaczyna płakać. Tylko
dwóch spośród dwunastu wysłanników wyraża inną opinię, opartą na wierze i
zaufaniu;