Osoby spoza Gminy /zainteresowane grupy: prosimy o zgłaszanie chęci uczestniczenia w światecznych kolacjach z tygodniowym wyprzedzeniem, celem ustalenia szczegółów - mailowo:
Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
/. Opłata za wieczerzę wynosi 30 zł, którą nalezy uiścić u skarbnika , Pana Alexandra.
Członkowie gminy - tradycyjnie - cedaka.
Zapalenie świec dla Poznania godz. 19:28. Zakończenie Szabatu godz.20:37 w sobotę 31 sierpnia. Szabat Szalom kochani !!!
Tytuł naszej Parszy brzmi Reeh – widzieć, dostrzegać, rozumieć.
Jerozolima wspomniana jest w niej trzynaście razy, acz ani razu wprost.
Określana jest w tekście jako miejsce, które wybierze B!g, by spoczęło
tam Jego Imię. Nie możesz zobaczyć słowa „Jerozolima” w całej Parszy,
Gdzie w klasycznych tekstach judaizmu można znaleźć dosłowne stwierdzenie, że nie-Żydzi mają udział w „świecie, który ma nadejść”?
odpowiedź :
Stwierdzenie to znajduje się w Talmudzie Babilońskim, w traktacie Sanhedryn (105a) i brzmi:
“Sprawiedliwi wszystkich narodów mają udział w świecie, który ma nadejść (olam haba)”
Zostaje to powtórzone innymi słowami również w Tosefta Sanhedryn 13, w
Hilchot Teszuwa 3:5, w Hilchot Melachim 8:11, w Jalkut Szimoni 429.
Zapalenie świec dla Poznania 19:43. Zakończenie Szabatu 24.08 godz. 20:55. Szabat Szalom kochani !
W Parszy w tym tygodniu Mosze opisuje Mannę jako wyzwanie. Wcześniej
Tora mówi nam, że Manna pojawiała się w cudowny sposób rano i znikała w
upale dnia. Usmażona smakowała jak gofry z miodem. W innych przypadkach
smakowała jak to, na co człowiek akurat miał ochotę. To jest wyzwanie.
Jaki był pogląd prawa żydowskiego w antycznym Izraelu na tortury – jako metodę uzyskiwania zeznań od podejrzanego?
Tortury stosowane były (i są do dziś) w wielu
kulturach, w wielu systemach prawnych – przez tysiąclecia – jako metoda
osiągnięcia wyznania win od kogoś podejrzanego, że popełnił poważne
przestępstwo.
"Nienawiść" to uczucie wyjątkowo silnej wrogości. Zdarzają się
sytuacje, w których ludziom najwyraźniej nie wystarcza zwyczajna niechęć
lub pogarda, ale przejawiają wobec siebie uczucie bardziej intensywne - nienawiść.
Nienawiść jest - tak jak każde negatywne uczucie wobec innego człowieka
- sprawiedliwa i niesprawiedliwa, uzasadniona i nieuzasadniona. Zdarza się, że ludzie nienawidzą tych, którzy wyrządzili komuś ogromną
krzywdę, wielkie zło. Można np. nienawidzić mordercy, czyli kogoś, kto
odebrał życie niewinnemu człowiekowi
Tora zawiera przykazania, które – mówiąc najogólniej – ograniczają
samowolę człowieka w postępowaniu wobec innych ludzi. Niektóre z nich
dotyczą całej ludzkości, a nie tylko
Żydów. Na przykład podstawowym z nich jest zakaz morderstwa. Oczywiście,
że morderstwa zakazywały też przed tysiącami lat inne kodeksy świata
antycznego, ale były to kodeksy prawne, a nie religijne. Oznacza to, że
wyrażały one intencje zaprowadzenia pewnego porządku społecznego, ale
nigdy nie sięgały dalej
Zapalenie świec dla Poznania w piątek 16 sierpnia godz. 19:58,
Zakończenie Szabatu w sobotę o 21:12. Radosnego Szabatu kochani !!
Chazal tak zaaranżowali kalendarz, że Parszat Devarim zawsze przychodzi
przed Tisza BeAV. Zrobili to celowo, aby przygotować nas mentalnie na
churban – dewastację świątyni. Przypominają nam, jak wiele nieszczęść
sami na siebie sprowadziliśmy בעונותינו הרבים – ze względu na ilość
naszych grzechów.W wersecie wypełnionym patosem czytamy o tym, jak Mosze, nasz wielki
obrońca i wstawiciel przed Bogiem, załamuje się. W tym duchu też jest
Haftara z Jeremiasza, przygotowujemy się, na opłakiwanie naszego
własnego upadku.
Zapalenie świec dla Poznania piątek 9 sierpnia godz. 20:12, Hawdala w sobotę- godz. 21:28. Radosnego Szabatu kochani.
Księga Dwarim jest ostatnią z Pięcioksięgu Mojżesza. Mędrcy nazywają ją
“Miszne Tora” (Tora Powtórzona) ze względu na jej zawartość, która jest
powtórzeniem wielu kwestii poruszonych już wcześniej. Jak pisze Ramban
we wstępie do księgi Dwarim: W tej księdze Mojżesz wyjaśnia pokoleniu
wchodzącemu do Ziemi Izraela większość przykazań, które będą tam
obowiązywały.
MY WE WSZECHŚWIECIE: NAJWAŻNIEJSI, CZY NIE MA NAS WCALE?
Oderwijmy się na moment od bieżących spraw. Zadajmy sobie kilka pytań bardziej ogólnych.
Jak wiemy, kiedyś
ludzie wierzyli, że Ziemia stanowi centrum wszechświata, a dokoła niej
krąży Słońce. Rewolucja kopernikańska obaliła ten pogląd: Ziemia okazała
się być zaledwie jedną z wielu planet krążących wokół Słońca.
klamstwo. plotka.. jest jak pierze rzucone na wiatr. nigdy ich nie pozbierasz....
AWAK LASZON HARA
Podstawowym narzędziem plotki są oczywiście słowa,
ale mogą nim być także metody niewerbalne. Zakaz plotkowania, bardzo
istotny w judaizmie, zapobiega temu, aby w żaden sposób nie obniżać wobec innych czyjegoś statusu, nie podważać niczyjego dobrego imienia.
Tisza be-Aw w roku 2019 zaczyna się po zachodzie słońca w sobotę, 10
sierpnia, czyli już po Szabacie, a kończy o zmroku w nieWedług Miszny (Taanit 4:6) pięć wydarzeń miało miejsce dziewiątego dnia
miesiąca aw. I to ich upamiętnienie jest celem postu w ten dzieńdzielę, 11
sierpnia. Ten specjalny Szabat - ostatni przez postem w Tisza be-Aw - nazywa się Szabat Hazon (Szabat Proroctwa).
Zapalenie świec dla Poznania godz. 20:25. Zakończenie Szabatu - sobota, godz. 21:44
„Tylko złoto, srebro, miedź, żelazo, synę i ołów,….Wszystko co
przechodzi przez ogień, przeprowadzicie przez ogień, a czystem będzie,
jednak i wodą oczyszczającą oczyszczonem być musi; wszystko zaś, co nie
przechodzi przez ogień, przeprowadzicie przez wodę. Wypierzecie też
szaty wasze dnia siódmego, i oczyszcicie się, a następnie możecie wnijść
do obozu.” (Bamidbar 31: 24-22)
Latem 1944 r. na terenie Warszawy mogło znajdować się kilkanaście
tysięcy Żydów. Większość z nich ukrywała się, bądź też mieszkała pod
fałszywą tożsamością po tzw. aryjskiej stronie miasta. Kilkaset osób
Niemcy przetrzymywali w obozie koncentracyjnym Gęsiówka oraz na Pawiaku. Po wybuchu Powstania Warszawskiego ukrywający się Żydzi stopniowo
opuszczali swoje schrony.
Jakie są różnice między Talmudem Babilońskim a Jerozolimskim i dlaczego częściej odwołujemy się do Babilońskiego?
odpowiedź:
Na początku byli tanaici (tanaim od 'tana' - 'uczony') - mędrcy
działający w Ziemi Jisraela w I i II wieku n.e., którzy spisywali
misznajot, czyli nauki dotąd zachowywane i utrwalane przez powtarzanie
na głos. Najważniejsi tanaici to rabi Jehoszua, Eliezer, Akiwa, Jose,
Meir, Eleazar i Jochanan ben Zakaj. W II wieku rabi Jehuda Hanasi,
przewodniczący Sanhedrynu,
jak judaizm rozumie istotę Ducha Świętego. Czy jest to osoba? czy moc? czy coś innego? Skoro z oczywistych powodów Trójca nie istnieje.
Samo określenie, które bywa tłumaczone niezbyt trafnie jako „duch
święty”, pojawia się w judaizmie jako hebrajska metafora „ruach
ha-kodesz” (dosłownie: „tchnienie świętości”), ale jest ono oczywiście
rozumiane nie jako osobna istota, tylko jako Boże Natchnienie (także
czasami: Boża Inspiracja), które może sprawić, że człowiek (np. prorok)
podejmuje niezwykłe działania.
Niektóre nakazy i zakazy Tory są bardzo dosłowne, a niektóre bardzo metaforyczne.
Na bo jak inaczej, jeśli nie metaforycznie, można rozumieć drugą część
zakazu z Wajikra 19:14: "Nie będziesz kładł przeszkody przed człowieka,
który jest ślepy, będziesz się bał swojego Boga. Ja jestem Bóg". Gdyby chcieć je traktować dosłownie, to powstawałoby logiczne pytanie: kto w ogóle kładzie przeszkodę przed niewidomym?
Uroczystość odsłonięcia pomnika upamiętniającego dawnych mieszkańców
miasta wyznania mojżeszowego odbyła się w niedzielę (30.06.) w Ełku.
Macewa przytwierdzona do kamienia ustawiona została w miejscu cmentarza
żydowskiego przy placu Jana Pawła II. Umieszczona na niej treść jest w
języku hebrajskim, polskim i niemieckim.
Istnieje pogląd, że wrogość wobec Żydów ma swoje źródło w starożytnym
Egipcie. Pierwsze historyczne wzmianki dotyczące prześladowań Żydów
pochodzą z III wieku p.n.e. i dotyczą
wydarzeń w Aleksandrii. Egipski, zhellenizowany kapłan Maneton
(Manethon), spisujący na polecenie króla Ptolemeusza I Sotera historię
Egiptu, wystąpił z tezą, że Żydzi nie opuścili Egiptu dobrowolnie pod
przywództwem Moszego (Mojżesza), ale zostali z niego wygnani,