Parszat Szelach 19.06.20 |
Parszat ha Szawua | |
Mojżesz wysyła delegację dwunastu
„szpiegów”, którzy mają zebrać informacje o terenie, do którego się
zbliżają. Wysłannicy wracają z wiadomością,
iż ziemia jest odpowiednia, ale dodają też, że lud, który ją
zamieszkuje, jest bardzo silny i Izraelici nie mają w starciu z nim
żadnych szans. Naród Izraela słyszy te słowa i zaczyna płakać. Tylko
dwóch spośród dwunastu wysłanników wyraża inną opinię, opartą na wierze i
zaufaniu;
ci wysłannicy próbują przekonać resztę, że ich pozycja nie
jest przegrana.
Wysłannicy
zostają ukarani za swój grzech- mieli przekazać tylko fakty, a zamiast
tego podzielili się własnymi opiniami i przestraszyli cały naród.
Ukarany zostaje też cały naród. Nie jest natychmiastowa kara (jak plaga
zesłana na śmierć wysłanników), ale długotrwały proces, który ma na celu
nie tylko ukarać, lecz także naprawić całą sytuację. To, co jest
wspólną cechą szpiegów i Izraelitów, to to, jak oni siebie samych
postrzegają. Ci pierwsi powiedzieli, że czuli się „jak pasikoniki”, gdy
zobaczyli gigantów zamieszkujących ten teren. Naród usłyszał to i
rozpłakał się z bezsilności.
Problem tkwi w tym, że są to ludzie, którzy
trwali w niewoli przez całe swoje życie i jeszcze nie potrafią uwierzyć
w siebie. Uleczeniem tej sytuacji, jej naprawą jest oczekiwanie na
narodzenie się kolejnego pokolenia- pokolenia pustyni, ludzi
wzrastających w całkowitej wolności.
To jest pokolenie, które będzie w
stanie stawić czoła wojnie, gigantom, wszelkim przeciwnościom. To
właśnie oznacza „pokolenie pustyni”- to pokolenie ludzi, którzy wiedzą,
że zginą na pustyni i nie dotrą do ziemi obiecanej. To wielkie wyzwanie-
zrozumieć, że nie spełnisz swoich marzeń, ale musisz do nich dążyć, by
pomóc zbudować kolejne pokolenie (nie wszyscy przyjęli pokorną postawę,
wiemy o kilku próbach buntu przeciwko karze- wszystkie one zakończyły
się porażką).
Zazwyczaj, gdy myślimy o pokoleniu pustyni, widzimy
słabych, biednych ludzi, którym nie dane było dotrzeć do ziemi
obiecanej. Możemy jednak docenić ich heroizm wychowywania i
kształtowania kolejnego pokolenia, ku przyszłości całego narodu Izraela.
Szabat szalom,
R. David [ENG]
The challenge of the desert generation Moshe sends a delegation of 12 "spies" to collect information about the land they are headed to. The emissaries return and say that the land is good, but then they add that the nation inhabiting it is very strong and we have no chance in winning against them. The people of Israel heard the report and started crying. Only 2 of the 12 emissaries expressed a different opinion that is based on faith and tried to convince everyone that there is still a chance.
The emissaries
are punished for their sin - instead of providing information they added
their interpretation and scared the whole nation. But the nation itself
is also punished. It is not an immediate punishment (death in a plague
like the spies themselves) but a long process aimed not only to punish
but to fix the situation.
The common thing between the spies and
the people of Israel is a problem in how they perceive themselves. The
spies say that they felt "like grasshoppers" when they saw the giants
who inhabit the land. The people hear this and cry out of despair. The
problem is that these are people who were slaves their entire lives and
still do not believe in themselves. The healing, or fixing will be
waiting for the next generation who was born and raised in the desert -
they are free people. This is a generation that can face war, giants,
hardships. This is the meaning of "the desert generation" a generation
that knows they will die in the desert and will not reach the promised
land.
This is a big challenge. To understand that you will not fulfill the dream, but you still need to help develop the next generation. (not everyone lived up to this challenge, there were a few attempts to rebel against this punishment - they all failed). We are used to thinking about the desert generation as weak and poor people who didn't get to reach the promised land, but we can also appreciate their hardship of nurturing the next generation, for the future of the whole nation.
Shabbat shalom, |
Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl