W czasach starożytnych Bóg, w którego istnienie wierzyli Żydzi, był
przyczyną nienawiści do nich. Politeiści zazwyczaj odnosili się
tolerancyjnie do obcych ludów i ich bóstw, lecz Bóg, którego wyznawali
Żydzi, był nie tylko inny, ale postrzegano w nim zagrożenie.
Przede wszystkim, Żydzi twierdzili, że nie ma innych bogów, poza ich
Bogiem, a więc wszystkie inne bóstwa uznawali za "fałszywe" i nie
okazywali im szacunku, co inne ludy odbierały jako przejaw pogardy wobec
nich.
pytanie: W odpowiedzi na pytanie,
"jak zachować się w synagodze", napisane jest: "zabronione jest
wchodzenie do synagogi, aby schronić się przed deszczem lub upałem. Dotyczy to
zarówno nie-Żydów, jak i Żydów." Dlaczego? Przecież Haszem się nie obrazi,
to nie grzech, że się schronię przed zjawiskami przyrody
19 listopada 1942 roku w żydowskim getcie w Drohobyczu
gestapowcy zastrzelili Brunona Schulza, pisarza, malarza, grafika, jednego z
najwybitniejszych polskich twórców XX wieku.
Zapalenie świec dla Poznania w piatek 15 listopada, godz. 15:42. Szabat Szalom kochani !
Wajera to historia przemocy, traumy i wykorzystania. Każde z
czworga dzieci, które pojawiają się w naszej Parszy, jest ofiarą traumatycznego
wydarzenia. A wydarzenia te są efektem niespotykanej w swojej skali przemocy.
Na początku Parszy B!g osądza, skazuje i wykonuje wyrok na Sodomie.
Jednym z popularnych mitów na temat judaizmu (zarówno wśród
Żydow jak i nie-Żydow) jest twierdzenie, że judaizm z wyboru, ze swojego
charakteru, teologii – nie szuka konwertytów.Stereotyp ten jest tak powszechny,
ponieważ oparty jest na częściowej prawdzie: prawdą jest, że judaizm nie szuka
konwertytów, ale przyczyny tego zjawiska są wyłącznie historyczne, a nie
teologiczne, o czym zazwyczaj
Judaizm uważa, że żaden człowiek nie jest doskonały:
"Doprawdy nie ma człowieka sprawiedliwego na ziemi, który by czynił tylko
dobrze i nie grzeszył" (Kohelet 7:20). Grzech nie równa się więc wiecznemu
potępieniu ("wieczne potępienie" nie jest znane w judaizmie).
Natomiast istnieje teszuwa (dosłownie: "powrót"), która umożliwia
wymazanie popełnionych win.
Proces teszuwy składa się z następujących etapów:
Zapalenie świec dla Poznania - piątek 8 listopada - godz.15:53 Szabat Szalom kochani !
W
ubiegłym tygodniu gościliśmy w Hiszpanii. Studiowałem tam na
uniwersytecie przez jeden semestr. Choć już wcześniej rozpocząłem
podróż do odkrycia kim jestem, czas spędzony w Hiszpanii
przyspieszył zmiany zachodzące w moim życiu. Zupełnie o tym
zapomniałem, aż do zeszłego tygodnia.
Noc kryształowa ( Kristallnacht, Reichskristallnacht lub Reichspogromnacht) – pogromŻydów w nazistowskich Niemczech zainicjowany przez władze państwowe, w nocy z 9 na 10 listopada 1938.
Ulice niemieckich miast zostały zasypane odłamkami szkła i
kryształów ze zniszczonych żydowskich mieszkań i sklepów, stąd też nazwa
pogromu. Druga teoria co do nazwy mówi o „krystalizacji”, czyli
oczyszczeniu narodu niemieckiego z przedstawicieli
Data wydania: 31.10.2019 Format: 145mm x 205mm Liczba stron: 232
Wstrząsający
pamiętnik Jerzego Dynina, młodego Polaka żydowskiego pochodzenia, który przeżył
wojnę, podając się za polskiego arystokratę. Swe wspomnienia spisał w 1946
roku, po polsku wychodzą dopiero teraz.
Pod takim tytułem ukaże się książka przedstawiająca historię
życia Noacha Lasmana. Premiera książki odbędzie się 23 listopada o godz. 12 w siedzibie
Atelier Wimar - Stowarzyszenie Łazęga Poznańska, ul. Św. Marcin 75.
Noach zawsze wydaje się jedną z najmniej istotnych Parsz w całej
Torze. Jest w niej tak dużo wątków, które trudno zrozumieć, a co dopiero
usprawiedliwić posługując się współczesnym pojmowaniem świata. Nawet
podstawowe założenie, że B!g karze cały świat za grzechy człowieka,
zdaje się stać w sprzeczności z tym, co piszą nasi Mędrcy w Talmudzie,
Nie każdy wie, że to popularne wśród
poznaniaków kąpielisko skrywa mroczną historię, gdyż zostało utworzone
na zlecenie hitlerowców podczas II wojny światowej. Budowniczymi, którzy
przyczynili się do powstania jeziora, byli Żydzi więzieni w obozach
pracy i zmuszani do morderczego, nadludzkiego wysiłku. Wielu z nich
zginęło podczas pracy przy budowie jeziora.
Uczniowie Zespołu Szkół Budowlano-Drewnianych podbili Warszawę i chcemy przypomnieć o tym fakcie. Polecamy poniższy artykuł ...
Piątek 25.10.19 Zapalenie świec dla Poznania 17:19. Zakończenie Szabatu w sobotę 18:27. Szabat Szalom kochani Parszat Bereszit /Rabin Yehoshua Ellis
I oto znowu tu jesteśmy – Bereszit. To jest początek, to może być
początek, tylko czego? Co jest najtrudniejsze w byciu Żydem? Nie
koszerne jedzenie, nie miesiąc Tiszrej, nawet nie antysemityzm.
Najtrudniejsze jest to, że nasz dzień zaczyna się wieczorem. Ile razy
tłumaczyłaś/tłumaczyłeś zdziwionej osobie,
Po wizycie w
Gminie Żydowskiej – wrażenia licealistów
:
Wizyta w
Gminie Żydowskiej (ul. Stawna 10) była dla mnie przeżyciem. Pani Alicja Kobus
przybliżyła nam tradycje religii judaistycznej. Opowiedziała o historii
powstania domu modlitwy oraz odrodzenia gminy w Poznania. Uchyliła rąbka
tajemnicy, pokazując niekoszerny zwój Tory. Niezwykle miło było słuchać o
podobieństwach i różnicach religii katolickiej i żydowskiej od tak uprzejmej i
otwartej na innych osoby.
Judaizm nie uważa, że człowiek jest z natury dobry. Nie twierdzi także,
że jest z natury zły. Podlega działaniu dwu wewnętrznych skłonności: do
zła (jecer hara) i do dobra (jecer hatow). Jednak
przede wszystkim człowiek jest z natury egoistyczny. Dba przede
wszystkim o swoje dobro. Widać to znakomicie właśnie na przykładzie
najbardziej naturalnym:
Mocno trzymaj się Tory, strzeż jej i nie porzucaj, gdyż ona jest
twoim życiem... Micwa jest świecą, a Tora światłem. Tak powiada
w Przypowieściach Salomon. Tak jak świeca świeci tak długo, jak się
pali, tak micwa dopóki chroni człowieka, dopóki on ją spełnia. Tora
natomiast jest jak światło słońca. Tak jak słońce wiecznie świeci, Tak
samo Tora zawsze ochrania tych, którzy ją studiują...To samo mówi
do Żydów Bóg: Jak długo trzymacie się nakazów i zakazów Tory, tak długo
będziecie zyli. Jest bowiem napisane „i wy, zespoleni z waszym wiecznym
Bogiem, po dziś dzień żyjecie“. (Agady Talmudyczne, Biblioteka Michała Friedmana)