Koncert ten odbył sie kilka lat temu w Auli Uniwersytetu im Adama Mickiewicza w Poznaniu w czasie Dnia Judaizmu. Przepraszamy iż dopiero teraz umieszczamy na stronie ale z powodu przyczyn technicznych oraz niezależnych od nas, wcześniejsze umieszczenie nie było mozliwe. Dla wielu odwiedzających naszą stronę będzie to miłe wspomnienie a dla tych którzy nie uczestniczyli w wydarzeniu z pewnościa duchowe przeżycie. Film został zrealizowany przez grupę filmowców z UAM, za co serdecznie IM dziękujemy! Zapraszamy do obejrzenia :) Ponieważ dostaliśmy sygnały iż u niektórych z państwa wystepują problemy z oglądaniem na stronie, proszę więc skorzystać z linków które zamieszczam poniżej i obejrzeć bezpośrednio na You Tube.
Instytut Świątynny z Jerozolimy zrekonstruował błękitną
szatę (meil techelet) arcykapłana z czasów istnienia Świątyni. Możną ją
oglądać, razem z innymi częściami stroju arcykapłana (opisuje je m.in. Księga
Wyjścia 28:1-4), w centrum wystawowym Instytutu Świątynnego w stolicy. Strój
został wykonany i zabarwiony z zastosowaniem tych samych sposobów, jakie były w
użyciu w czasach biblijnych.
Wszystko ma swoją porę i każda rzecz ma swój czas pod
niebem. (...) Czas miłowania i czas nienawiści.Kohelet 3 (1)-8
Nie będziesz nienawidził swojego brata w swoim sercu (...)Wajikra
19:17
"Nienawiść"
to uczucie wyjątkowo silnej wrogości. Zdarzają się sytuacje, w których ludziom
najwyraźniej nie wystarcza zwyczajna niechęć lub pogarda, ale przejawiają wobec
siebie uczucie bardziej intensywne - nienawiść.
Nienawiść
jest - tak jak każde negatywne uczucie wobec innego człowieka - sprawiedliwa i niesprawiedliwa,
uzasadniona i nieuzasadniona.
Jakie są różnice między Talmudem Babilońskim a Jerozolimskim
i dlaczego częściej odwołujemy się do Babilońskiego?
Na początku
byli tanaici (tanaim od 'tana' - 'uczony') - mędrcy działający w Ziemi Jisraela
w I i II wieku n.e., którzy spisywali misznajot, czyli nauki dotąd
zachowywane i utrwalane przez powtarzanie na głos. Najważniejsi tanaici
to rabi Jehoszua, Eliezer, Akiwa, Jose, Meir, Eleazar i Jochanan ben Zakaj.
W II wieku rabi Jehuda Hanasi, przewodniczący Sanhedrynu,
zredagował teksty wielu misznajot i powstała Miszna, która jest podstawą
Talmudu. Ma ona sześć porządków (sedarim), 63 traktaty (masechtot).
Szabat to pokój między ludźmi. Szabat to pokój między ludźmi a Bogiem. Szabat to także pokój między Człowiekiem a Naturą.
Ludzie
przerywają swoją ingerencję (zarówno destrukcyjną, jak i twórczą) w Naturę.
Tak, jak nie rządzą innymi ludźmi, nie podporządkowują sobie też –
zwłaszcza rezygnując z posługiwania się wszelkimi urządzeniami mechanicznymi -
Natury,
Paraszat
Jitro (Księga Wyjścia / Sefer Szemot 18:1-20:23)
Paraszat Jitro jest najkrótszą paraszą w Sefer Szemot, a jednak jest ona - być
może - najważniejszą parasza całej Tory, skoro zawiera w sobie opis, jak Haszem
daje Torę narodowi wybranemu. Paraszę, którą komentuję nazwałbym raczej
'Paraszat Mosze', ale jednak to nie jest jej nazwa – nosi ona tytuł 'Parszat
Jitro'. A kto to był Jitro?
Istnieją cztery główne fragmenty Talmudu, które są przez
niektórych kojarzone z opisem życia i śmierci Jezusa z Nazaretu. Zajmiemy się
analizą tych cytatów i zastanowimy się czy można je jednoznacznie przypisać do
życia Jezusa. Spojrzymy także na dwa inne cytaty, które pomogą nam
zidentyfikować aktorów tamtych wydarzeń. Spora liczba żydowskich historyków i
talmudystów zajmowała się tym tematem i dochodzili do wniosku, że żadnego
domniemanego "Jezusa z Talmudu" nie można powiązać z centralną postacią
z Nowego Testamentu
W tym roku
(5774 [2014]) jednodniowe święto Tu Bi-Szwat rozpoczyna się z zachodem słońca
15 stycznia.
Tu Bi-Szwat
oznacza "15 dzień miesiąca szwat". Tu - wyraża liczbę 15 w
hebrajskim. 15 dzień miesiąca szwat jest Nowym Rokiem Drzew (Rosz Ha-Szana
lallanot).
W Księdze Wajikra
(Kapłańskiej) czytamy: "Gdy przyjdziecie do ziemi [Izraela] i będziecie
sadzić wszelkie drzewo [rodzące] jadalny owoc, będzie wam ten owoc
Paraszat
Beszalach, 10 Szwat 5774
Pierwsze dwa wersety naszej parszy mówią: A gdy faraon odprawiał lud, Bóg nie
powiódł ich drogą przez ziemię Filistynów, chociaż było to blisko, bo rzekł
Bóg: "Może lud będzie żałował, gdy zobaczą wojnę, i wrócą do Egiptu".
I Bóg prowadził lud drogą okrężną po pustyni nad Morzem Trzcin i uzbrojeni
wyszli synowie Izraela z ziemi egipskiej. (tłumaczenie własne)
Czy można powiedzieć że grzechy sprowadzają na ludzi nieszczęścia? TAK.
Grzechem
- w rozumieniu judaizmu - jest łamanie praw (nakazów i zakazów) ogłoszonych
przez Boga Żydom (i to dotyczy wyłącznie Żydów!). Natomiast dla nie-Żydów
grzechem jest łamanie szeroko rozumianych Siedmiu Przykazań Potomków Noego
(Noacha). Prawa te dotyczą albo relacji człowieka z Bogiem, albo człowieka z
człowiekiem. Te drugie - koncentrują się na etyce.
Wkrótce
nadejdzie Tu BiSzwat, czyli Nowy Rok Drzew, i jest to odpowiedni czas na
wyjaśnienie, czym jest Bal Taszchit. Generalnie można powiedzieć o człowieku i
jego otoczeniu, że że wszystko służy pewnemu ułatwieniu naszego życia. Z jednej
strony, jest to prawda. Z drugiej strony, Tora mówi, że powinniśmy mieć do tych
wszystkich zjawisk wielki szacunek.