Wszystko ma swoją porę i każda rzecz ma swój czas pod
niebem. (...) Czas miłowania i czas nienawiści.Kohelet 3 (1)-8
Nie będziesz nienawidził swojego brata w swoim sercu (...)Wajikra
19:17
"Nienawiść"
to uczucie wyjątkowo silnej wrogości. Zdarzają się sytuacje, w których ludziom
najwyraźniej nie wystarcza zwyczajna niechęć lub pogarda, ale przejawiają wobec
siebie uczucie bardziej intensywne - nienawiść.
Nienawiść
jest - tak jak każde negatywne uczucie wobec innego człowieka - sprawiedliwa i niesprawiedliwa,
uzasadniona i nieuzasadniona.
Jakie są różnice między Talmudem Babilońskim a Jerozolimskim
i dlaczego częściej odwołujemy się do Babilońskiego?
Na początku
byli tanaici (tanaim od 'tana' - 'uczony') - mędrcy działający w Ziemi Jisraela
w I i II wieku n.e., którzy spisywali misznajot, czyli nauki dotąd
zachowywane i utrwalane przez powtarzanie na głos. Najważniejsi tanaici
to rabi Jehoszua, Eliezer, Akiwa, Jose, Meir, Eleazar i Jochanan ben Zakaj.
W II wieku rabi Jehuda Hanasi, przewodniczący Sanhedrynu,
zredagował teksty wielu misznajot i powstała Miszna, która jest podstawą
Talmudu. Ma ona sześć porządków (sedarim), 63 traktaty (masechtot).
Szabat to pokój między ludźmi. Szabat to pokój między ludźmi a Bogiem. Szabat to także pokój między Człowiekiem a Naturą.
Ludzie
przerywają swoją ingerencję (zarówno destrukcyjną, jak i twórczą) w Naturę.
Tak, jak nie rządzą innymi ludźmi, nie podporządkowują sobie też –
zwłaszcza rezygnując z posługiwania się wszelkimi urządzeniami mechanicznymi -
Natury,
Paraszat
Jitro (Księga Wyjścia / Sefer Szemot 18:1-20:23)
Paraszat Jitro jest najkrótszą paraszą w Sefer Szemot, a jednak jest ona - być
może - najważniejszą parasza całej Tory, skoro zawiera w sobie opis, jak Haszem
daje Torę narodowi wybranemu. Paraszę, którą komentuję nazwałbym raczej
'Paraszat Mosze', ale jednak to nie jest jej nazwa – nosi ona tytuł 'Parszat
Jitro'. A kto to był Jitro?
Istnieją cztery główne fragmenty Talmudu, które są przez
niektórych kojarzone z opisem życia i śmierci Jezusa z Nazaretu. Zajmiemy się
analizą tych cytatów i zastanowimy się czy można je jednoznacznie przypisać do
życia Jezusa. Spojrzymy także na dwa inne cytaty, które pomogą nam
zidentyfikować aktorów tamtych wydarzeń. Spora liczba żydowskich historyków i
talmudystów zajmowała się tym tematem i dochodzili do wniosku, że żadnego
domniemanego "Jezusa z Talmudu" nie można powiązać z centralną postacią
z Nowego Testamentu
W tym roku
(5774 [2014]) jednodniowe święto Tu Bi-Szwat rozpoczyna się z zachodem słońca
15 stycznia.
Tu Bi-Szwat
oznacza "15 dzień miesiąca szwat". Tu - wyraża liczbę 15 w
hebrajskim. 15 dzień miesiąca szwat jest Nowym Rokiem Drzew (Rosz Ha-Szana
lallanot).
W Księdze Wajikra
(Kapłańskiej) czytamy: "Gdy przyjdziecie do ziemi [Izraela] i będziecie
sadzić wszelkie drzewo [rodzące] jadalny owoc, będzie wam ten owoc
Paraszat
Beszalach, 10 Szwat 5774
Pierwsze dwa wersety naszej parszy mówią: A gdy faraon odprawiał lud, Bóg nie
powiódł ich drogą przez ziemię Filistynów, chociaż było to blisko, bo rzekł
Bóg: "Może lud będzie żałował, gdy zobaczą wojnę, i wrócą do Egiptu".
I Bóg prowadził lud drogą okrężną po pustyni nad Morzem Trzcin i uzbrojeni
wyszli synowie Izraela z ziemi egipskiej. (tłumaczenie własne)
Czy można powiedzieć że grzechy sprowadzają na ludzi nieszczęścia? TAK.
Grzechem
- w rozumieniu judaizmu - jest łamanie praw (nakazów i zakazów) ogłoszonych
przez Boga Żydom (i to dotyczy wyłącznie Żydów!). Natomiast dla nie-Żydów
grzechem jest łamanie szeroko rozumianych Siedmiu Przykazań Potomków Noego
(Noacha). Prawa te dotyczą albo relacji człowieka z Bogiem, albo człowieka z
człowiekiem. Te drugie - koncentrują się na etyce.
Wkrótce
nadejdzie Tu BiSzwat, czyli Nowy Rok Drzew, i jest to odpowiedni czas na
wyjaśnienie, czym jest Bal Taszchit. Generalnie można powiedzieć o człowieku i
jego otoczeniu, że że wszystko służy pewnemu ułatwieniu naszego życia. Z jednej
strony, jest to prawda. Z drugiej strony, Tora mówi, że powinniśmy mieć do tych
wszystkich zjawisk wielki szacunek.
25 listopada w X Liceum Ogólnokształcącym w Poznaniu, zorganizowano
festiwal filmów do którego włączyła się
również poznańska Gmina Żydowska , udostępniając
dokumentalny film o Felicji Bryn pt „Oczami dziecka – Felicja z Poznania”.
W tym samym
tygodniu prowadziłem modlitwy szabatowe i naukę dla około tysiąca Żydów i byłem
Świętym Mikołajem w lokalnym domu towarowym.
Gdy miałem
20 lat, byłem w Anglii na pierwszym roku studiów. Podczas przerwy w zajęciach w
czasie dwóch ostatnich tygodni grudnia, pojechałem do Maroka, gdzie nastąpiło
coś, co zmieniło moje życie.
Czyli może Bóg zna wszystkie możliwości tak, jak szachowy supermistrz
wszystkie możliwe warianty gry, ale wybór wariantu jest właśnie domeną
wolnej woli człowieka?
Fabuła
nareszcie dochodzi do szczęśliwego zakończenia. Widzimy braci ponownie
połączonych z Josefem. Wreszcie zapanowała harmonia w plemieniu Izraelitów.
Osiedlili się w Egipcie, jako rodzina, ciesząc się szczęściem, jednością i
pokojem. Mam tylko jedno pytanie – czy rzeczywiście byli zadowoleni? Czy ten
nowy stan rzeczy faktycznie cieszył braci? Josef jako wielki premier Egiptu,
wraz z jego rodziną, którzy również mają być dobrze traktowani, bo przecież są
oni pod opieką Josefa. Przychodzą do Josefa po żywność, schronienie; de facto
to on jest ich liderem. Czy żyli w pokoju?