Coraz
bliżej końca Księgi Kapłańskiej i naszej wspólnej przygody, bo – jak
przypominam – zaczęliśmy studiowania od Księgi Liczb. I znów podwójne czytanie.
Dowiadujemy
się z niego „po śmierci (acharej mot) dwóch synów Aarona” jak lud Izraela ma
się zmienić przez stosowanie się do rytuałów tak, aby wszyscy byli „święci” (kedoszim).
W jaki sposób? A przede wszystkim dlaczego?
Społeczność
polskich Żydów nigdy nie zapomni bohaterstwa ludzi, którzy pomimo grożącej im
denuncjacji i śmierci gotowi byli nieść pomoc ofiarom Zagłady.
Żaden sposób upamiętnienia tego, co uczynili, nie
będzie dość dobry. Pomnik to jedna z przyjętych form upamiętnienia czynów
niezwykłych, jakie były udziałem Sprawiedliwych. Na pewno niedoskonała, ale
symboliczna.
4 dzień miesiąca ijar to Dzień Pamięci o Poległych
Żołnierzach i Ofiarach Terroru (Jom HaZikaron). Następnego dnia rozpoczną się
obchody Dnia Niepodległości Izraela. Kneset ustanowił Jom Hazikaron ku pamięci
o żołnierzach, którzy polegli w obronie Izraela. Nie działają wtedy lokale
rozrywkowe. Kina, teatry czy restauracje są zamknięte. Stacje telewizyjne i
radiowe przygotowują specjalne ramówki. Rozmaite społeczności wspominają swoich
poległych. Flagi są opuszczone i przepasane czarnym kirem. W całym Izraelu wyją
dwukrotnie syreny. Pierwsza ogłasza początek święta, a druga początek modlitw
na cmentarzach wojskowych. Państwowe uroczystości odbywają się na Górze Herzla
(gdzie spoczywa wielu poległych żołnierzy, jak i przywódców Izraela) oraz pod
Ścianą Zachodnią.
I znów,
uwarunkowane kalendarzem, podwójne czytanie.
Obfituje ono w doniosłe przepisy, które na całe stulecia
zadecydowały o sytuacji kobiety w judaizmie tradycyjnym. Z pierwszego czytania
poznajemy prawa czystości związane z porodem oraz chorobami skóry (caraat), na
ogół tłumaczonymi jako „trąd”. Wskutek porodu, czy raczej związanego z nim
krwawienia, kobieta staje się „nieczysta”. Nie chodzi tu, rzecz jasna, o
nieczystość fizyczną czy moralną, lecz wyłącznie rytualną.
Tajny Exodus 20 lat temu zakończyła się w Polsce największa operacja w
historii służb specjalnych
Lato 1990 r. Na warszawskim Dworcu Gdańskim
pasażerowie ze zdumieniem przyglądają się grupie podróżnych, którzy opuścili
pociąg Moskwa–Paryż. To około setki osób w różnym wieku, od dzieci po
80-letnie staruszki. Mają ze sobą wielkie worki, uszyte z ciemnozielonego
płótna, tak ciężkie, że nie dają rady ich nieść.
Kilka tysięcy osób straci wkrótce pracę w firmach związanych
z przemysłem mięsnym. Kilkadziesiąt tysięcy rolników nie będzie miało komu
sprzedać hodowanych przez siebie zwierząt. Wszystko przez to, że chcieliśmy być
bardzo nowocześni i humanitarni i postanowiliśmy przestać zabijać zwierzęta.
Niestety, tylko niektóre.
Pierwszym dniem święta Pesach jest 15 dzień miesiąca nisan.
W tym roku (2013) 15 nisan rozpoczyna się wieczorem (z zachodem słońca) w
poniedziałek, 25 marca.Moment ten poprzedza erew Pesach, trwający w
poniedziałek do zachodu słońca.W erew Pesach zakazane jest wykonywanie
niektórych czynności, w godzinach popołudniowych - np. szycie, pranie lub
obcinanie włosów. W ten dzień nie wolno jeść macy, aby cały apetyt zachować na
wieczerzę.
I oto nastąpił wielki moment, wkraczamy w Księgę
Kapłańską. To Księga zupełnie odmienna od poprzednich, całkowicie
pozbawiona „opowieści o”. Właściwie są tu tylko dwa fragmenty narracyjne –
historia śmierci dwóch synów Aarona i historia bluźniercy, który ponosi
śmierć. Cała reszta to drobiazgowe przepisy i regulacje. I znów musimy się zastanowić
dlaczego ten zbiór przepisów został umieszczony w samym centrum Tory.
Polskie Ministerstwo Edukacji Narodowej zaprasza do
zgłaszania wniosków o dofinansowanie projektów w ramach międzynarodowej wymiany
młodzieży z Polski i Izraela.Uczestnikami wymiany mogą być uczniowie szkół
gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, a projekty muszą się odbyć w terminie do 15
grudnia 2013 r. Termin przyjmowania wniosków upływa 5 kwietnia 2013 r., a ogłoszenie
wyników nastąpi 6 maja.
W przyszłym
tygodniu Polskę odwiedzą wybitni izraelscy artyści. Wokalista rockowy Asaf
Avidan wystąpi dla publiczności 34. Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu.
Uznany i
niezwykle ceniony w Polsce i na całym świecie pisarz Amos Oz odbierał będzie doktorat
honoris causa Uniwersytetu Łódzkiego, spotyka się również ze swoimi
czytelnikami w Łodzi i Warszawie.
Delegacja
biskupów, przedstawicieli Konferencji Episkopatu Polski, spotkała się w
czwartek 14 marca 2013 z Prezydentem Izraela Szymonem Peresem.
Członkowie
delegacji ugoszczeni zostali przez Prezydenta Izraela w Rezydencji Prezydenckiej
w Jerozolimie. Spotkanie odbyło się w ramach historycznej kilkudniowej wizyty
członków Konferencji Episkopatu Polski w Izraelu.
Szanowni
Państwo,
serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w bezprecedensowym projekcie Jesziwy
Pardes – Akademii Judaizmu, mającym na celu przestudiowanie między Pesach a
Szawuot – pierwszy raz po polsku – jednego pełnego traktatu Talmudu. W naszej
jesziwie już od dwóch lat regularnie, tydzień w tydzień, uczymy się Gemary.
Teraz chcemy zrealizować wyjątkową sesję, nawiązującą do żydowskiej tradycji
studiowania jednego traktatu talmudycznego w 49-dniowym okresie liczenia omeru.
W tym
roku dwa ostatnie czytania z Księgi Wyjścia połączone są w jedno.
Najpierw
zakończenie opisu konstruowania Namiotu Zgromadzenia, przerwanego epizodem ze
złotym cielcem. Lud Izraela zyskał przekonanie, że nawet jeśli zgrzeszy, to Bóg
go nie opuści.
Atrakcją imprezy organizowanej przez stowarzyszenie kibiców
ŁKS-u była gra "rzuty w Żyda", w kukłę ubraną w strój piłkarza
Widzewa. Jak relacjonują kibole, konkurencja cieszyła się dużym
zainteresowaniem. Na filmie z imprezy zamieszczonym w internecie widać, jak
grupa chuliganów odśpiewuje różne piosenki; wśród nich są antysemickie i
obrażające lokalnego rywala.
Ki tisa – „kiedy weźmiesz”, czyli zabierzesz się
do zliczenia „synów izraelskich podlegających spisowi”. Po wydaniu tej
instrukcji Mojżeszowi, Bóg wydaje kolejne – są to detale związane z
wyposażeniem Namiotu Zgromadzenia, nadto przedstawieni zostają jego
budowniczowie: Becalel i Oholiab, obdarzeni przez Wiekuistego szczególnymi
przymiotami: „duchem Bożym, mądrością, rozumem, poznaniem i zręcznością w
rzemiośle”.