Wkrótce
nadejdzie Tu BiSzwat, czyli Nowy Rok Drzew, i jest to odpowiedni czas na
wyjaśnienie, czym jest Bal Taszchit. Generalnie można powiedzieć o człowieku i
jego otoczeniu, że że wszystko służy pewnemu ułatwieniu naszego życia. Z jednej
strony, jest to prawda. Z drugiej strony, Tora mówi, że powinniśmy mieć do tych
wszystkich zjawisk wielki szacunek.
Tora mówi
nam: "nie zetniesz jego drzew podkładając siekierę, bo będziesz spożywał z
nich owoce. Dlatego ich nie zniszczysz". Nie oznacza to, że w ogóle nie
możemy używać drewna - oczywiście, że możemy, ale pod warunkiem, że tym samym,
nie znisczymy naszej przyszłości: "Tylko drzewa znane ci jako nieowocowe
zetniesz i zbudujesz sobie narzędzia" (Dwarim 20:19-20)
Stąd właśnie
dowiadujemy się o ogólnym zakazie Bal Taszchit - nie będziesz niszczył,
marnował rzeczy.
Zakaz Bal
Taszchit zawiera wiele przykładów swawolnego niszczenia. I nie chodzi tutaj o
jedzenie. Ta sprawa jest dość prosta ("Jak wiele dzieci głoduje w
Afryce?!") Nie chodzi tutaj tyle o niezostawianie jedzenia na talerzu, ale
o rzecz inną. Kiedy otwieramy puszkę z jedzeniem, musimy zapytać siebie samych,
czy potrafimy zjeść wszystko z tej puszki, czy też nie?
Dotyczy to
także wielu innych drobiazgów, które są nieistotne tylko z pozoru. Na przykład
jak bierzemy spinacz do papieru, bawimy się nim, rozkręcamy, a potem wyrzucamy.
Jest to pewna forma Bal Taszchit. Kupowanie szklanki piwa i wypijanie jej do
połowy, a wyrzucenie reszty jest pewną formą Bal Taszchit. Zapytacie - Dlaczego
miałbym pić całe piwo, jeśli już nie mam na nie ochoty? - Powinniśmy wszyscy
być mądrzejszy i założyć z góry, ile możemy wypić, a następnie zakupić mniejszą
ilość w małej szklance.
Wszystkie te
drobiazgi powinny nas zmusić do myślenia. Myślenia zanim coś zrobimy i do bycia
bardziej wrażliwym na wszystko, co nas otacza i jest do naszej dyspozycji.
Jest jeszcze
jeden aspekt. Zbyt duża ilość jedzenia czy picia może nam także zrobić krzywdę.
Wystarczy spojrzeć do Gemary (Shabat 129a):
Rabin Hiyya
b. Abin powiedział w imieniu Samuela: Jeśli upuszczą ci krwi, a potem złapiesz
przeziębienie, uczyniony jest z ciebie ogień, nawet w dzień przesilenia Tammuz
(letniego). (Tammuz jest czwartym miesiącem w roku, mniej więcej odpowiadającym
czerwcowi). Krzesło z drzewa tekowego zostało połamane za Samuela (aby zrobić z
niego ognisko, gdyż inne drewno nie było możliwe do zdobycia); stół [z] drzewa
jałowca zostało złamane za Rab. Judę. Podnóżek został złamany za Rabbah, wtedy
to Abaye powiedział do Rabby: Naruszasz zatem zakaz "nie będziesz
niszczył" (Bal Taszchit?). - Bal Taszchit wobec mojego ciała jest znacznie
dla mnie ważniejszy, odrzekł on.
Inne
przykłady z Talmudu. Spróbujmy dopasować je do naszego życia, wyciągnąć z nich
wniosek i je praktykować:
R. Zutra
powiedział: ten który przykrywa lampę olejową, zaś odkrywa lampę naftową, łamie
zakaz Bal Taszchit. (Ponieważ czynności te powodują, że lampy palą się z
niepotrzebnie dużą "prędkością"). (Szabat 67b)
R. Chisda
także powiedział: Ten, który może jeść chleb jęczmienny, jednak je chleb
pszeniczny, łamie Bal Taszchit. (Jest to ekstrawagancja wiodąca do
zmarnowania). (Szabat 140b)
R. Papa
rzekł: Ten, który może pić piwo, jednak pije wino, łamie Bal Taszchit.
Wkrótce
Gemara dodała: Jest to jednak niewłaściwe. Bal Taszchit odnoszące się do danej
osoby jest ważniejsze.
Co chce
przez to powiedzieć Gemara? Jak już wspomnieliśmy wcześniej, jedzenie lepszej
jakości jedzenia i spożywanie lepszej jakości napojów jest korzystne, nie jest
zaś zmarnowaniem.
Co możemy
wynieść z tej historii?
Zapytano
Rabina Eliezera: Jak daleko sięga szacunek do naszych rodziców?
Odrzekł on:
Tak daleko, że gdy on [ojciec] bierze portfel i wyrzuca w jego obecności do
morza, on [syn] nie będzie się go wstydził.
Podobny jest
przypadek Raby, syna R. Huny: R. Huna podarł jedwab w obecności swego syna,
Raby, mówiąc: Zobaczę czy wpadnie on w złość, czy też nie.
Gemara pyta
zatem:
Ale być może
on [Raba] wpadł w złość, a następnie on [R. Huna] złamałby prawo "Nie
będziesz stawiał przeszkód przed ślepcem"? (- Ponieważ spowodował on, że
jego syn stracił do niego szacunek, R. Huna mógł do tego doprowadzić. Jest to
interpretowane tak, że nie można swoimi uczynkami prowadzić do grzechu). - A
zatem syn wyrzekłby się szacunku dla niego.
Gemara pyta
ponownie:
A zatem czy
on [R. Huna] złamał Bal Taszchit? (A zatem, nawet jeśli jego syn wyrzekł się
go, nie popełniłby wykroczenia)
- On
[R.Huna] rozerwał tkaninę wzdłuż szwu. (A zatem nie jest to naprawdę Bal
Taszchit, gdyż można było łatwo naprawić tkaninę, a zatem - nie było właściwie
zniszczenia).
Jaki
szacunek powinniśmy mieć dla naszych ubrań, możemy dowiedzieć się z Gemary
(Bawa Kama 91b):
R. Eleazar
rzekł: Słyszałem, że ten, który rozdziera [jego szaty] za bardzo w żalu za
zmarłym, łamie zakaz Bal Taszchit ("Nie będziesz niszczył"), a
powinien tym bardziej doznać uszczerbku na swym ciele. Jednak szaty mogą być
innym przykładem, gdyż straty są nieodwracalne. R. Jochanan nazywał swe szaty "moje
czyniące honory", a R. Chisda, gdy musiał przejść między ciernistymi
krzewami i ostem, zwykle podnosił swe szaty, mówiąc, że ciało [jeśli zranione]
będzie uleczone przez naturę, kiedy jego szaty [jeśli podarte] nie będą
uleczone przez naturę.
Dawid, król
Izraela, nie oddawał specjalnego szacunku swym szatom - tak mówili nasi mędrcy.
Kiedy próbował uciec przed Szaulem, który był królem w tamtym czasie, szukał go
i ścigał cały Erec Israel. Wówczas, pewnej nocy, Dawid spotkał Szaula sam na
sam w jaskini i wtedy "Dawid powstał i odciął po kryjomu połę płaszcza
Szaula" zamiast go zabić. Gemara krytykuje takie zachowanie:
Dawid
powstał i odciął po kryjomu połę płaszcza Saula" (Szmuel a 24:3) R. Josi,
syn R. Chaniny, rzekł: Ktokolwiek traktuje szaty z pogardą, na końcu nie będzie
mógł odnieść żadnych korzyści z ich posiadania, gdyż, jak jest powiedziane:
"Z biegiem czasu sędziwy król Dawid tak się posunął w latach, że nie mógł
się rozgrzać, choć okrywano go kocami". (Melachim a 1:1).
Innym rodzajem
Bal Taszchit jest ten dotyczący czasu. Marnowanie czasu jest bardzo istotną
formą Bal Taszchit. Dotyczy ona zarówno marnowania czasu innych ludzi, jak i
marnowania swojego czasu. Czas każdego z nas jest bardzo cenny. Jeśli jest
marnowany, nigdy nie zostaje odzyskany. Spotkanie jest umówione na godzinę
17:00. Na spotkanie przybywa 15 osób. Każdy z nich stara się dotrzeć na czas,
ale tylko ty przybywasz dziesięć minut później. I spotkanie przedłuża się o 10
minut. Czy jest 10 minut? Dlaczego mamy przejmować się jedynie 10 minutami?
Ponieważ faktycznie marnujemy 150 minut - dwie i pół godziny. Nie wiemy ile
mamy czasu na tym świecie. Musimy zatem zrobić wszystko, aby jak najlepiej
wykorzystać czas, który mamy. Czy brak szacunku dla czyjegoś czasu wiąże się z
jego kradzieżą czy też z marnowaniem, nie jest to istotne. Niezależnie od
kategorii, do której należy, ważne jest, aby zastanowić się nad tym i podjąć
jakieś kroki, aby lepiej wykorzystać swój czas. Pamiętajcie, Bal Taszchit
odnosi się wszystkiego, a zwłaszcza do czasu. Ponieważ czas to życie.
Midrasz
(Kohelet Rabba 7:1) mówi nam, że kiedy Haszem skończył tworzenie świata, wziął
Adama i Ewę i pokazał im wszystko, co stworzył. A potem rzekł: "Zobaczcie
jak piękne jest to, co dla was stworzyłem, uważajcie i upewnijcie się, że nie
zniszczycie mojego świata".
Haszem
stworzył i ukończył prawie doskonały świat i dlatego też musimy uważać, aby nie
zniszczyć tego, co On dla nas zrobił.
Przemyślenie
podstaw zakazu Bal Taszchit jest formą wdzięczności dla naszego Stworzyciela,
dla Jego stworzeń, a zatem także dla innych ludzi.
Miłego i
smacznego Tu BiSzwat.
Rabin Boaz
Pash
|