Parszat Ekew 23.08.19 |
Parszat ha Szawua | |
Zapalenie świec dla Poznania 19:43. Zakończenie Szabatu 24.08 godz. 20:55. Szabat Szalom kochani !
W Parszy w tym tygodniu Mosze opisuje Mannę jako wyzwanie. Wcześniej
Tora mówi nam, że Manna pojawiała się w cudowny sposób rano i znikała w
upale dnia. Usmażona smakowała jak gofry z miodem. W innych przypadkach
smakowała jak to, na co człowiek akurat miał ochotę. To jest wyzwanie.
Cudowna
natura Manny jest tym, co czyni z niej wyzwanie. Pożywienie rosnące
naturalnie wymaga odpowiednich warunków. Tam gdzie one są, tam
można znaleźć owo pożywienie. Ale co z cudami? Co musi się stać,
by wydarzył się cud? Z wyjątkiem Szabatu,
Manna psuła się po
jednym dniu. A gdyby B!g zdecydował, że nie będzie jej przez jeden
dzień, co wtedy? Na pustyni Izrael był całkowicie zależny od B!ga
w kwestii utrzymania. Taka relacja bardzo często skutkuje
lekceważeniem i buntem. To właśnie było wyzwanie postawione przez
Mannę Izraelowi. A jego wyniki bywały różne.
Przeciwieństwem
tego wyzwania jest Ziemia Izraela. Ziemia bogata, pełna piękna i
obfitości. Tak długo jak będziemy przestrzegać jego przykazań,
B!g będzie dostarczał wszystko, by wiodło nam się dobrze. Każde
działanie powtórzone wystarczającą liczbę razy staje się
przyzwyczajeniem. Kiedy wypełnianie przykazań zamienia się w
nawykowe działanie bez świętości, oddalamy się od wypełniania
woli B!ga. Życie na Ziemi Izraela i wypełnianie Micwot zaowocuje
samozadowoleniem, lub, co gorsza, arogancją. Tuż za tym pojawi się
luźne podejście do kwestii przykazań, a następnie wygnanie z
Ziemi Obiecanej.
Jak
widać powyżej, nie tylko bieda i niepowodzenia są problemami. Są
nimi także pomyślność i odpowiedni poziom życia. Jeśli chcemy,
by B!g był jedynym żywicielem, ryzykujemy zanik własnej dynamiki
lub pojawienie się niechęci do B!ga. Jeśli jednak traktujemy
siebie jako jedyny klucz do sukcesu, narażamy się na kołtuństwo,
wykorzystywanie innych i utratę swoich prawdziwych celów.
Sytuacja
ta, jakby w odwróceniu, ma piękną, współczesną ilustrację.
Amerykańscy Żydzi mają wszystkie możliwe zasoby ekonomiczne i
socjalne, ale znikają zawierając mieszane.
Rabin Yehoshua Elis
|
Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl