KONTAKT

BIURO

Wsparcie finansowe Gminy

Numery kont info

POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

TSKZ

tskz.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

EWER MIN HACHAJ  Email
Jedzenie części ciała żywego zwierzęcia lub przyrządzanie zwierzęcia tak, aby było żywe podczas przygotowywania do spożycia, istniało także w tradycjach polskiej kuchni.
Na portalu muzeum "Pałac w Wilanowie" znajdujemy artykuł ("Makabryczny przepis") autorstwa Magdaleny Spychaj, w którym czytamy:

"Na trzydziestej szóstej stronie Compendium ferculorum wydanym w 1682 r. przez Stanisława Czernieckiego, możemy odnaleźć niezwykle osobliwy przepis: weźmij kapłona żywego, nalej mu lejkiem w gardło octu winnego, a zawiąż i zawieś przez godzin pięć, oskub pięknie, ochędoż, upiecz zwyczajnie albo nagotuj jako chcesz.

Ta krótka receptura na przygotowanie kapłona octem nalanego żywcem, dzisiaj może dziwić, wprowadzać poczucie niesmaku bądź obrzydzenia, ale w barokowej kuchni musiała uchodzić za bardzo wymyślną i budzącą zachwyt biesiadników. Koncepty, niespodzianki oraz makabryczne pomysły były bowiem w cenie.

Przygotowanie takiej potrawy wymagało od kucharza niezwykłej zręczności oraz umiejętności kulinarnych, a ponadto specyficznej postawy, która nie dopuszczała do siebie jakichkolwiek odczuć natury moralnej w momencie zabijania, czy też torturowania zwierzęcia. Przede wszystkim liczył się efekt końcowy, swoista estetyka dań w XVII-wiecznej kuchni oraz smak. Nie jest to jedyny taki przykład, u Stanisława Czernieckiego znajdujemy więcej przepisów, których przygotowanie nie było równoznaczne z uprzednim uśmierceniem zwierzęcia, ale często wiązało się z długotrwałym, okrutnym traktowaniem: takiemi sposobami żółwia gotować będziesz, któremu wprzód żywemu poucinaj nogi i głowę, odwarzywszy, pięknie odbierz, skorupę wierzchną pięknie solą ochędoż, na którą żółwia dasz na półmisku, możesz też biało gotować jako kurczę i z sardellami jako szczupaka.

W tekście artykułu pojawia sie jeszcze inny przepis, cytowany i krytykowany jako "z kuchni piekielnej" przez XVIII-wiecznego kaznodzieję Antoniego Węgrzynowicza: "(...) sposób gotowania osobliwego pieczystego, to jest, jako żywo upiec kapłona i dać żywego na stół, a to takim sposobem być może, aby oskubanego mieć z daleka od ognia w jakim naczyniu, a gdy od gorąca mdleć będzie, zakrapiać go przez usta i chłodzić, posilać wnętrzności wódkami serdecznemi."

 

***
Czytając te przepisy pochodzące sprzed zaledwie 300 lat, można zrozumieć jak ważnym i etycznie uzasadnionym był ogłoszony przed ponad trzema tysiącami lat zakaz Tory i dlaczego dotyczy  on wszystkich ludzi.

W Torze czytamy: „Ale mięsa [stworzenia], które jest jeszcze żywe, nie jedzcie” (Bereszit 9, 4)

Wśród praw, których przestrzegania judaizm wymaga od całej ludzkości, czyli wśród Siedmiu Przykazań Potomków Noacha (Szewa Micwot Bnej Noach) znajduje się zakaz spożywania części ciała żywego zwierzęcia (Ewer Min haChaj).

Jak należy rozumieć zakaz jedzenia części żywego zwierzęcia i jak wytłumaczyć obecność tego przykazania wśród tak fundamentalnych praw etycznych, jak zakaz morderstwa lub kradzieży?

Według Tory, dopiero po Potopie ludziom zostało udzielone pozwolenie na spożywanie mięsa, a więc i zabijanie zwierząt. Człowiek otrzymał dominację nad Ziemią, ale jednocześnie oznacza to, że musi się o nią troszczyć. Jednym z przejawów tej troski jest dbanie o to, aby żywym istotom nie zadawać zbędnych cierpień. Zakaz jedzenia części żywego zwierzęcia oznacza, że nie wolno uzyskiwać mięsa zwierzęcia, gdy jego serce bije, bo jest to okrucieństwem.

Zarówno część ciała jak i krew zwierzęcia są zakazane, o ile zostały pobrane, gdy zwierzę było żywe. To, że później zdechło, nie unieważnia tego zakazu. Jest on więc – w życiowym wymiarze – zakazem przejawu wyjątkowego okrucieństwa wobec zwierząt.

Zwierzę, którego mięso jemy, musi być martwe. Więcej: zwierzę, którego mięso jemy, musi być martwe już wówczas, gdy od jego ciała zostaje odcięty fragment, który człowiek będzie spożywał.

W wielu kulturach istniał przez tysiące lat zwyczaj jedzenia żywych zwierząt lub pozbawiania zwierzęcia fragmentu ciała po to, aby go zjeść, a resztę żywego zwierzęcia zostawić na później. Żywe zwierzęta są jedzone do dziś (np. ostrygi). W niektórych regionach świata istnieje do dziś zwyczaj jedzenia jąder żyjącego zwierzęcia po jego kastracji, a w 1998 roku „Wall Street Journal” (z dnia 26 października) zamieścił artykuł o spożywaniu mózgu żywych małp na wyspach Indonezji. Ponieważ zakaz, który omawiamy, dotyczy spożywania każdej części żywego zwierzęcia, oznacza to, że nie można także jeść krwi zwierzęcia, gdy nie jest ono martwe (pewne plemiona afrykańskie, np. Masajowie, hodują krowy i żywią się regularnie ich krwią, nie zabijając jednak tych zwierząt).

O najsłynniejszym chyba (przedstawionym w literaturze Zachodu) przypadku naruszenia tego akurat z Siedmiu Przykazań Potomków Noacha, mówi opowieść zamieszczona w pochodzących z XIV wieku Kwiatkach św. Franciszka (Fioretti di San Francesco), w rozdziale Jak brat Jałowiec obciął nogę świni, aby nakarmić chorego: „Idzie, bierze nóż, zda mi się kuchenny. W zapale ducha idzie do lasu, gdzie pasło się świń kilka, rzuca się na jedną, obcina jej nogę i ucieka, pozostawiając świnię z nogą obciętą. I wraca, obmywa, sprawia i gotuje tę nogę; i z wielkim staraniem przyrządziwszy ją dobrze, przynosi ową nogę choremu z miłością wielką” (przekład Leopolda Staffa). Niepokojący i zaskakujący w tej historii jest fakt, że św. Franciszek z Asyżu – uznawany w katolicyzmie za patrona zwierząt – nie reaguje w najmniejszym nawet stopniu na to okrucieństwo

/the 614 commandment/

 

Am Israel Chai !

Chanuka 25.12-02.01

chanuka.jpg

ATTENTION !

About the visits
to the grave
of Akiva Eger
please stay in touch
Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
OrWhats App only
+48726100199

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl