15.12.2016. |
1) Na
początku paraszy, gdy Jaakow wie już o czekającym go trudnym spotkaniu z
Esawem, prosi Haszem o pomoc w tej sprawie. Pada zdanie: „Bowiem wraz z moją
laską przekroczyłem Jarden” (Rdz 32:11). Gdyby chodziło tu o standardowy sens,
wyrażenie brzmiałoby: „wspierając się na mojej lasce przekroczyłem Jarden”.
|
Czytaj całość
|
|
15.12.2016. |
W ten najciemniejszy
Szabat ze wszystkich Szabatów w roku, kiedy noc mamy najdłuższą, czytamy o tym
jak nasz Praojciec Jaakow kłania się Ezawowi. Niczym uniżony sługa. Taka scena
może zaboleć. Ale czy na
pewno to co czytamy jest tym co nam się wydaje? Czy faktycznie nasz prawy,
miłujący prawdę Praojciec oddaje pokłony swemu dzikiemu bratu?
|
Czytaj całość
|
|
13.12.2016. |
Kochani, wyjątkowe wydarzenie w Gminie, w najbliższy Szabat będziemy
gościć wybitnego artystę z NY Shaloma Neumana oraz właścicieli Galerii
Państwa Myszkowskich w której odbędzie się wernisaż Shaloma w najbliższą
sobotę....Poznajmy się, sztuka nie zna granic, nie buduje ich a pomaga w
ich przekraczaniu, wyjątkowi ludzie w wyjątkowym miejscu i
czasie..Zapraszamy !
|
|
12.12.2016. |
Kochani, już za kilka dni Chanuka a więc i słodko i tłusto powinno być na stołach. Pączki, czyli izraelskie sufganiot bez których nie można się obyć w to święto, często sprawiają sporo kłopotu tym mniej doświadczonym paniom, no bo jak je wykonać aby nie były "gumowe", za suche, za małe czy nie przypalone...Wyszukałam w necie propozycje, które z pewnością ułatwią przygotowanie tej chanukowej tradycyjnej słodkości...na 12 różnych sposobów !
|
Czytaj całość
|
|
12.12.2016. |
W Sanhedrynie fałszywym świadkom groziła bardzo poważna kara
za kłamstwo lub za zmowę, szczególnie, gdy oskarżonemu za popełniony czyn mogła
zostać wymierzona kara śmierci (świadków musiało być – jak wiemy – co najmniej
dwóch, a więc jeżeli OBAJ kłamali, to była to najprawdopodobniej ZMOWA, są to
"świadkowie podstępni" - edim zomemim ).
|
Czytaj całość
|
|
12.12.2016. |
 Czy przykazanie zakazujące składania fałszywego świadectwa
odnosi się tylko do sytuacji oficjalnych, urzędowych, sądowych, czy także do
zwykłych, codziennych?
Przykazanie to (Szemot 20:13) ma najważniejsze zastosowanie
wówczas, gdy dotyczy spraw sądowych i innych sytuacji, w których od tego, czy
człowiek zezna prawdziwie albo fałszywie, zależy los innego człowieka.
|
Czytaj całość
|
|
12.12.2016. |
1) „I dotarł [Jaakow] na miejsce” (Rdz 28:11). Słowo wa-jifga
oznacza dosłownie „zderzył się boleśnie”, „uderzył”. Bezokolicznik lifgoa
znaczy „uderzyć, zranić, zadać ból”, a znany z współczesnych gazet izraelskich1
rzeczownik odczasownikowy pigua to „zamach terrorystyczny”. Widzimy zatem, że
Jaakow poznał, że jest to „uderzająco” niezwykłe miejsce, i że czeka go nie
byle jaka, przejmująca, inicjacyjna próba.
|
Czytaj całość
|
|
11.12.2016. |
Ewa Krychniak, to pochodząca z Sokółki nauczycielka,
bibliotekarka, autorka książek naukowych i popularnonaukowych. Osoba obdarzona
wieloma pasjami i talentami, propagatorka czytelnictwa oraz kultury.
Swoją najnowszą publikację, Ewa Krychniak poświęciła /english below/
|
Czytaj całość
|
|
11.12.2016. |
W przyszłą sobotę 17 grudnia o godz 19, Atelier Myszkowski -
galeria sztuki nowoczesnej ul. Ratajczaka 44 , organizuje wernisaż Shaloma
Thomsa Neumana artysty żydowskiego pochodzenia , mieszkającego od wielu lat
w USA , w Nowym Yorku . Był jedynym chłopczykiem który ocalał z dużej rodziny żydowskiej w
czasie holokaustu , pózniej z innymi Zydami uciekł do Izraela , a gdy mial 12
wyjechali do USA , gdzie skończył studia artystyczne , w tym momencie ma swoje
własne muzeum na Manhattanie
|
Czytaj całość
|
|
11.12.2016. |
“Kiedy Jakub wyszedłszy z Beer-Szeby wędrował do Charanu,
trafił na jakieś miejsce i tam się zatrzymał na nocleg, gdyż słońce już zaszło.
Wziął więc z tego miejsca kamień i podłożył go sobie pod głowę, układając się
do snu na tym właśnie miejscu. (Bereshit 28:10-11)Tosfot wyjaśnia, że według
pszat (najprostszego znaczenia) słowa „wziął kamień” oznaczają, że Jaakow wziął
ze sobą jeden kamień z Ziemi Izraela jako pewnego rodzaju pamiątkę, ponieważ
kochał swoją ojczyznę. Było mu przyjemniej spać na kamieniu ze swojej ojczyzny
niż na jakiejkolwiek poduszce.
|
Czytaj całość
|
|
08.12.2016. |
Rabini
uczą, że jeśli masz złego sąsiada – uciekaj czym prędzej. Jeśli Twój
współlokator jest głupcem – wyprowadź się jak najszybciej. Nie znam religijnej
żydowskiej rodziny, która miałaby w domu telewizor. Znam za to religijnych
ludzi, którzy nie korzystają z facebooka.
|
Czytaj całość
|
|
08.12.2016. |
Prawa etyczne (dotyczące bezpośrednio etyki), które
zapewniają moralne, sprawiedliwe traktowanie innych ludzi.
Niektóre z tych etycznych praw, jak na przykład ostatnie sześć z Dziesięciu
Przykazań [Oświadczeń] (szanowanie rodziców, niemordowanie, niecudzołożenie,
niepopełnianie kradzieży [bezprawnego wykorzystywania pracy i wysiłku innego
człowieka],
|
Czytaj całość
|
|
08.12.2016. |
Shavei Israel przygotował z okazji Chanuki specjalną
książeczkę z najważniejszymi informacjami na temat święta. Znajduje się w niej
cała historia chanukowa i opowieść o cudzie, wytłumaczenie wszelkich micw,
które możemy wykonać w trackie tych ośmiu dni, wskazówki do najlepszej chanuki,
|
Czytaj całość
|
|
08.12.2016. |
Pani Monika Krawczyk
przesyłała nam link do albumu
„Ochrona dziedzictwa żydowskiego w Polsce”, wydanego z okazji 10-lecia
Fundacji Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego http://fodz.pl/download/album_fodz_www.pdf
i uprzejmie zaprasza do zapoznania się z jego treścią.
/english below/
|
Czytaj całość
|
|
07.12.2016. |
jak należy zwracać się do rabina? Do księdza zwracamy się "Proszę księdza", czy do rabina należy przez analogię zwracać się "Proszę rabina"? Rabin, w przeciwieństwie do księdza, nie jest kapłanem. Kapłanem jest
kohen (i tylko kohen!),
którego status nie jest osiągalny poprzez wiedzę
i wykształcenie, lecz wynika wyłącznie z pochodzenia w linii męskiej od
Aharona - brata Moszego. Rabin jest natomiast nauczycielem.
|
Czytaj całość
|
|
07.12.2016. |
Prawa
refleksyjne, których celem jest duchowe podniesienie, udoskonalenie człowieka,
który ich przestrzega.
Przykład: prawa dotyczące MODLITWY. Modlitwa nie jest
dla Boga. Modlitwa jest dla człowieka, który się modli. Hebrajskie słowo
"lehitpalel "nie oznacza „prosić” ani „zwracać się do Boga”.
|
Czytaj całość
|
|
05.12.2016. |
 Prawa dotyczące pojęcia "świętości".
Stawiają sobie za cel podniesienie działań ludzkich z poziomu podobieństwa do
zwierzęcia, do poziomu podobieństwa do Boga.Judaizm domaga się, aby Żydzi byli nie tylko moralnym, ale także uświęconym
ludem: „Bądźcie święci, bo Ja, Bóg, wasz Bóg, jestem święty” (Wajikra 19:2).
|
Czytaj całość
|
|
04.12.2016. |
Madrosci Ojcow naszych zawsze aktualne, zawsze do przemyslenia...czasami
dobrze posiedziec w parku na lawce i poczytac, co tez maja nam do
przekazania...Cisza, spokoj dookola, dobry czas na refleksie)
|
Czytaj całość
|
|
02.12.2016. |
Zapalenie świec 15:23, Mocej Szabes
16:30
„Icchak
zasiał w tej ziemi i zebrał w tym roku stukrotny plon i Bóg go pobłogosławił.
Człowiek ten stał się bogaty, jego wielkość wzrastała, aż stał się bardzo potężny. Miał stada owiec
i stada bydła, i wiele zajęć i Plisztyci mu zazdrościli. Wszystkie studnie, które
wykopali słudzy jego ojca, w czasach jego ojca
|
Czytaj całość
|
|
24.11.2016. |
Zapalenie
świec godz. 15:28, Mocej Szabes godz. 16:35
„A człowiek ten był nią zdumiony i zastanawiał się w
milczeniu, aby rozpoznać, czy Bóg sprawi, że mu się powiedzie w jego zadaniu,
czy nie.”/ Bereszit 24:21/
Był zaskoczony widząc, że misja, z którą przybył, była tak
blisko pomyślnego zakończenia; nie wiedział jeszcze tylko, czy dziewczyna ta
należy do rodziny Awrahama, czy nie. (Raszi)
|
Czytaj całość
|
|
|