POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

KONTAKT

BIURO

Fundacja Synagoga Nowa

PIC 913955244
2016-04-04_101608.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

TSKZ

tskz.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

JUDAICA

magen_1.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Micwa  Email
Edukacja..
W Pirke Awot (4, 2) czytamy, że „nagrodą za micwę – jest micwa”, czyli: nagrodą za wypełnienie przykazania jest właśnie wypełnienie przykazania. Oczywiście, judaizm wierzy, że Bóg nagradza za dobro, a karze za zło. Ale to ma stać się dopiero w Olam Haba (świecie, który ma nadejść). Natomiast na tym świecie nie należy oczekiwać, że Bóg nagradza ludzi religijnych czymkolwiek więcej, niż osiągają oni sami, 

postępując zgodne z zasadami religii. W Pirke Awot (1, 3) czytamy: „Nie bądźcie jak słudzy, którzy służą swemu panu licząc na nagrodę”.

 

 

W tym miejscu dochodzimy do jednej z fundamentalnych zasad dotyczących nie tylko judaizmu, ale – ogólnie – etycznego monoteizmu:

 

_życie zgodne z zasadami religii ma wpływać na NASZE postępowanie wobec siebie nawzajem, a nie na postępowanie Boga wobec nas._

 

Postępowanie człowieka zgodnie z wolą Boga nie jest potrzebne Bogu, ale człowiekowi.

 

Człowiek ani nie może, ani nie chce zmienić Boga. Bóg chce i może doskonalić człowieka, ale niezbędna jest do tego ludzka zgoda. Dlatego wręczył Żydom Torę: „Tora i micwot wypływają z Bożej Istoty, która jest prawdziwą Jednością. Stąd wynika, że gdy wypełnisz choćby jedną micwę ze szczerej miłości i z pełnym zaangażowaniem, dotykasz fragmentu tej Jedności, doświadczasz obecności Boga” (Baal Szem Tow).

 

Celem praktykowania religii jest wpływanie tu i teraz na zachowanie człowieka. Głęboko religijny, uczciwy, dobry, porządny człowiek nie powinien jednak ani przez moment liczyć na to, że może przechodzić przez jezdnię na czerwonych światłach i że ze względu na jego religijność Bóg uchroni go przed potrąceniem przez samochód. Ani nie może oczekiwać, że emuna (wiara-ufność) zapewni mu materialną egzystencję, zamiast hisztadlut (wysiłku). „Nie licz na cuda” – czytamy w Joma 1, 4. Ein Somchim Al HaNes (Pesachim 64b) - "Nie wolno ci liczyć na cuda".

 

Wszystkie cele, do jakich wiedzie postępowanie zgodne z zasadami religii, są jednocześnie SAME W SOBIE nagrodą za takie życie. Oczekiwanie dodatkowej nagrody za bycie religijnym (w postaci np. unikania nieszczęść, kłopotów, chorób) byłoby podobne do oczekiwania dodatkowej nagrody za przestrzeganie zasad prowadzenia samochodu – a nagrodą jest przecież właśnie to, że WIEMY, JAK PROWADZIĆ SAMOCHÓD i możemy nim jeździć, co podnosi jakość naszego życia.

 

 

Paweł Jędrzejewski‎ - Stowarzyszenie 614. Przykazania // The 614th Commandment Society

 

Am Israel Chai !

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl