O prawach judaizmu (cz. III) |
Email
|
Edukacja..
|
Prawa etyczne (dotyczące bezpośrednio etyki), które
zapewniają moralne, sprawiedliwe traktowanie innych ludzi.
Niektóre z tych etycznych praw, jak na przykład ostatnie sześć z Dziesięciu
Przykazań [Oświadczeń] (szanowanie rodziców, niemordowanie, niecudzołożenie,
niepopełnianie kradzieży [bezprawnego wykorzystywania pracy i wysiłku innego
człowieka],
nieskładanie fałszywych zeznań, niepożądanie cudzej
własności) zostały przyjęte - po tysiącleciach od ich sformułowania w Torze -
przez prawie KAŻDĄ cywilizację świata.
Znaczenie tych praw trudno przecenić. Nawet ludzie, którzy nie mają do
czynienia z żadną religią monoteistyczną, akceptują te prawa, bo należą one do
NAJGŁĘBSZYCH WARTOŚCI OGÓLNOLUDZKICH.
Nie wszyscy wiedzą jednak, że obowiązuje niezliczone mnóstwo innych żydowskich
praw etycznych, regulujących sytuacje biznesowe, traktowanie starszych, opiekę
nad słabymi, prześladowanymi, wdowami, sierotami, chorymi, obcymi, biednymi,
ludźmi w żałobie, a także postępowanie w każdej innej dziedzinie życia, jak na
przykład etyczne traktowanie zwierząt. TE prawa nie tylko ZAKAZUJĄ złego
postępowania, ale NAKAZUJĄ postępowanie dobre.
Wynika to z faktu, że w pojęciu judaizmu NIE WYSTARCZA niekrzywdzenie innych,
aby być dobrym człowiekiem. Nie czyniąc zła, zaledwie nie jest się złym
człowiekiem. Aby być dobrym, trzeba - według judaizmu - nie być biernym, ale
AKTYWNIE czynić dobro. Najważniejszym celem wszystkich żydowskich praw jest
stwarzanie dobrych ludzi. Prawa etyczne służą temu w sposób najbardziej
BEZPOŚREDNI.
|