Zapalenie
świec godz. 15:28, Mocej Szabes godz. 16:35
„A człowiek ten był nią zdumiony i zastanawiał się w
milczeniu, aby rozpoznać, czy Bóg sprawi, że mu się powiedzie w jego zadaniu,
czy nie.”/ Bereszit 24:21/
Był zaskoczony widząc, że misja, z którą przybył, była tak
blisko pomyślnego zakończenia; nie wiedział jeszcze tylko, czy dziewczyna ta
należy do rodziny Awrahama, czy nie. (Raszi)
Mimo, że uprzejmość wymagała, aby
przerwał jej wysiłek, trwał w milczeniu, ponieważ zrozumiał, że być może Bóg
pokazuje mu, że jego misja powiodła się. (Sforno)
Jak wiemy z tego, co
przekazują nam nasi mistrzowie, Bóg mówi do nas stale. Niestety w obecnych
czasach niesłychanie rzadko dopuszczamy do siebie Jego głos, albo mówiąc
inaczej, rzadko Jego głos może do nas dotrzeć.
„Świat jest pełen
cudów i blasku, a człowiek zasłania sobie to wszystko swoją małą dłonią.” Baal
Szem Tow
Naszą „małą dłonią”
może być na przykład nasze własne „ja”. Czasem tak mocno skupiamy się na sobie
i swoich potrzebach, że nie dostrzegamy czystym, niezmąconym spojrzeniem tego
co jest wokół nas. Aby móc dostrzec przekaz Boga, zawsze trzeba przystanąć i
choć na chwilę strząsnąć z naszych barków to wszystko, co tylko mąci nam
ostrość obrazu rzeczywistości. I między innymi po to Bóg dał nam Szabes,
podczas którego studiujemy naszą Świętą Torę.
Każda historia Tory, każde zdanie, każde słowo i litera ma
konkretny cel, swój sens i znaczenie.
Błędem jest myśleć, że Tora przekazuje nam jakieś zwykłe
opowieści! Niech Niebo broni, aby tak było. Nawet aniołowie, którzy schodzą na
ziemię, muszą przyjąć formę cielesną, aby ziemia była w stanie ich nosić; o ile
bardziej Tora, która jest daleko wspanialsza od aniołów! Haszem ubrał Torę w
fizyczne odzienie, którym są opowieści, aby uformować wierzchnią zasłonę dla
Jej duchowej esencji. (Zohar)
Szabat Szalom!
Szymon Zadumiński
Właściwa
zapłata - CHAJE SARA
Awraham
był bardzo przenikliwym człowiekiem, który potrafił wnet dostrzec prawdziwe
motywy innych ludzi. Gdy odeszła Sara i należało ją pochować, Awraham rozpoczął
rozważne przygotowania do pochówku
Parasza Chaje Sara opowiada o dwóch istotnych wydarzeniach:
o śmierci Sary i wynajdywaniu przez Awrahama właściwego miejsca pochówku jej
ciała oraz – w dalszej części – o wyprawie Eliezera w poszukiwaniu żony dla
Icchaka. Skupmy się na pierwszym temacie.
Awraham był bardzo przenikliwym człowiekiem, który potrafił
wnet dostrzec prawdziwe motywy innych ludzi. Gdy odeszła Sara i należało ją
pochować, Awraham rozpoczął rozważne przygotowania do pochówku. Zamieszkujący
te ziemie synowie Cheta życzliwie, ale tylko z pozoru, zaproponowali, by
Awraham pochował Sarę pośród grobów ich przodków. Awraham odmówił – wiedział,
że grób Sary musi być wyjątkowy i wyodrębniony spośród innych miejsc. Co
więcej, wiedział, że pomimo gorących nalegań, by przekazać mu w darze teren na
grób, propozycje te były nieszczere.
Potrafił przewidzieć, że za parę pokoleń nikt nie będzie
pamiętał, gdzie leży Sara, jeśli miejsce będzie przypadkowe i otrzymane bez
zapłaty.
Gdy wreszcie przyszło do negocjacji z Efronem w sprawie
groty Machpela, przewidział też od razu z góry jakiej zapłaty zażyczy sobie jej
właściciel. Jak podaje Baal ha-Turim, podczas rozmowy – kiedy to Efron
początkowo fałszywie zrzekł się pieniędzy, a w końcu wymienił kwotę czterystu
srebrnych szekli (jak podają komentarze, była to kwota znacznie wygórowana) –
jego imię wymieniono osiem razy.
Ale za siódmym razem, tuż po tym jak kwota transakcji
została w końcu przedłożona, jego imię zapisane zostało bez litery waw.
Gematria imienia עפרןEfron
w takim zapisie to właśnie 400 (ajin = 70, fe= 80, resz = 200, nun = 50), tyle
samo co עין רע ajin ra, „złe oko” (termin
określający zawiść i podłe życzenia niegodziwca wobec człowieka, któremu
powodzi się lepiej).
Awraham wiedział, że złemu człowiekowi nie wolno ufać, że
należy mieć wszystko spisane na kontrakcie i bez żadnych targów trzeba zapłacić
taką kwotę, jaką ów zażąda. Takim przezornym działaniem zabezpieczył na
wieczność prawa Żydów do mieszczącej się w Hebronie groty Machpela.
Aje Krawczyk
24 listopada 2016
|