POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

KONTAKT

BIURO

Fundacja Synagoga Nowa

PIC 913955244
2016-04-04_101608.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

JUDAICA

magen_1.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Parsza Wajera  Email

Na czym polegała wielkość Abrahama? Co spowodowało, że uważamy Abrahama za wielce zasłużonego? Pierwsze wyjaśnienie, które mi się nasuwa, to fakt, że był on “pierwszym Żydem” oraz, że uznał Boga w czasie, gdy jeszcze o nim nie słyszano na świecie. Zwykle to uważa się za jego największą zasługę.

 

Ale czy to jest pełny obraz? Czy to naprawdę już cały jego wkład w społeczeństwo? Owszem Abraham był pierwszym, ale czy to właśnie czyni go niezwykłym? Bilaam rozpoznał Boga ale był zły. Noe znał Boga; wiele wspaniałych osobistości biblijnych miało świadomość istnienia Boga, więc dlaczego uważa się, że to jest kluczowe osiągnięcie Abrahama?

Jeśli parasza Lech Lecha zapowiada Abrahama jako ojca monoteizmu, to parasza Wajera pokazuje nam co to znaczy, wierzyć w Boga. Jeśli wiara sprawia, że czujesz się ważniejszy od innych, to znaczy, że kompletnie rozminąłeś się z sensem wiary. Jeśli wiara nie motywuje Cię do działania z miłością i dobrocią, to Bóg nie chce mieć z tym nic wspólnego!

Bóg mówi: “chodzić w moje ślady i działaj sprawiedliwie; idź moimi drogami i zbuduj świat pełen dobroci!

To jest to, co nasi mędrcy dostrzegli w Abrahamie – był on człowiekiem pełnym dobroci (chesed)!

Dowiadujemy się z paraszy tego tygodnia o dobroci Abrahama. Najdziwniejsze jest to, że ze wszystkich dobrych uczynków Abrahama i dowodów jego “chesed”, koncentrujemy się głównie na dobroci jaką okazał aniołom. Co takiego jest w tej historii, albo osobowości Abrahama, że mówi nam o wkładzie Abrahama w ogólną dobroć-chesed par excellence.

Raszi komentując pierwszy werset paraszy wspomina o Abrahamie, ale jedynie w kontekście tego, jak bardzo cierpiał, co uzasadnia przybycie aniołów. Sposób w jaki Abraham ich przyjął jest z pewnością imponujący, ale jednak nie może wyrazić w odpowiedniej skali chesed Abrahama?

Być może, jeśli najpierw spróbujemy zdefiniować słowo chesed, a dopiero potem zastosujemy je do Abrahama, będziemy skuteczniejsi, w odnajdywaniu odpowiedzi.

Może zamiast „dobroci” powinniśmy użyć słowa – odpowiedzialność!

Jaka jest definicja “osoby odpowiedzialnej ‘?
1. Osoba, która może zobowiązać się do wzięcia odpowiedzialności za zadanie i jest godna zaufania.
2. Odpowiada za swoje czyny, ich źródło i przyczynę. Inicjuje i podejmuje działanie.
3. Jest w stanie dokonywać moralnych i racjonalnych decyzji we własnym zakresie, a zatem odpowiadać za własne zachowania.
4. Można jej zaufać, być zależnym od niej, ta osoba jest niezawodna.

Zazwyczaj uważamy chesed za szczególną cechę nadzwyczaj dobrych ludzi. Innymi słowy, zwykły człowiek siedzi w domu lub w fotelu i zajmuje się tylko swoimi sprawami. Wszystko ponadto, to już naszym zdaniem jest “chesed”- na przykład dodatkowa uprzejmość, dobroć, miłość, altruizm. Lecz Abraham uczy nas czegoś innego. Naucza nas, że prawdziwym chesed jest odpowiedzialne działanie.

Chesed nie polega na czynieniu dobra, gdy czujesz, że to ci odpowiada, chesed to odpowiedzialne działanie w każdej chwili. Oznacza to, że ta jakość przenika swoją osobowość, że jesteś odpowiedzialny za swoje czyny i możesz odpowiadać za nie przed wyższą mocą.

Połączenie, które zastosował Raszi między Brit Mila z ubiegłego tygodnia i hachnasat orchim (przyjmowanie gości) podkreśla, dlaczego ta historia wznosi Abrahama do tytułu Mr. Chesed.

Nie chodzi tu o faceta, który robi coś dobrego bo dobrze się z tym czuje, lecz chodzi o to, że ten facet postępuje słusznie i bierze za to odpowiedzialność. Abraham uważa, że czynienie dobra jest czymś właściwym i sprawiedliwym a nie wyjątkowym. Z tego powodu właśnie Abraham idzie w ślady Boga, chce ratować Lota, spiera się z Bogiem o los Sodomy oraz jest gotów poświęcić swego jedynego syna.

Ta postawa sprawia, że Abraham jest największy z wielkich i czyni go godnym tytułu „człowieka chesed”.

Abraham uczy nas, że istotne jest działanie z poczucia odpowiedzialności, a nie tylko z powodu chwilowej dobrej woli. Oznacza to, że wychodzisz naprzeciw obcym i zapraszasz ich do swojego domu, nie tylko wtedy, gdy czujesz się na siłach, ale nawet wtedy, gdy jest to dla ciebie niewygodne.

 

Każdy z nas powinien starać się wnieść trochę chesed i odpowiedzialności Abrahama do życia prywatnego jak i społecznego. Kiedy widzimy innych w potrzebie powinniśmy działać, ponieważ naszym obowiązkiem jest pomagać innym, gdyż tego oczekuje się od ludzi, którzy “wołają w imię Boga”.

Jeśli każdy z nas wniesie nieco tego chesedu jak Abraham i podejmie działania z poczucia obowiązku, to z pewnością zbliżymy się do marzenia proroków: „Zbudujemy świat w oparciu o chesed i poczucie odpowiedzialności” (Olam Chesed jibane).

Szabat Szalom !

 

Rabin Avi Baumol

 

Pray for Izrael

200w.gif

Am Israel Chai !

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

TSKZ

tskz.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl