KONTAKT

BIURO

Wsparcie finansowe Gminy

Numery kont info

POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

TSKZ

tskz.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Bez Mojżesza ale z Mojżeszem..  Email

Czytanie Tecawe (rozkażesz) przypada na tydzień poprzedzający święto Purim. Stąd zapewne liczne próby znalezienia analogii między tym czytaniem a Księgą Estery. Najważniejszy wydaje się fakt, że tak jak w Księdze Estery ani razu nie ma ani jednego odwołania się do Boga, tak tutaj  próżno szukać imienia Mojżesza. To jedyne takie czytanie – począwszy od pierwszego wersetu  Księgi Wyjścia do ostatniego wersetu Księgi Powtórzonego Prawa nie znajdziemy innego.

. Oczywiście Opatrzność kryje się za uczynkami Estery, co sugeruje nawet imię królowej (astir – ukryję; w Księdze Powtórzonego Prawa 31, 18 czytamy: „Lecz Ja zakryję - astir całkiem w tym dniu moje oblicze”). Mojżesz w naszym czytaniu – choć niewymieniony z imienia – obecny jest jako interlokutor Boga, odbiorca i przekaziciel dalszych instrukcji konstruowania przestrzeni sacrum. Jest to zabieg celowy, na co wskazywać ma – co podkreślają komentatorzy – szczególna, emfatyczna forma gramatyczna, a nie zwykłe „ty”. Toteż właściwy przekład pierwszego wersetu czytania Tecawe powinien brzmieć „Ty, Ty sam (osobiście) rozkażesz też synom izraelskim, aby przynosili ci do świecznika oliwę z oliwek czystą, wytłoczoną, aby stale można było wystawiać lampy?” (27, 20). Być może, sugeruje szesnastowieczny komentator Mosze Alszich, Bóg chciał przez to podkreślić, że to naprawdę on, Mojżesz, jest najważniejszy, lecz teraz nadeszła chwila, w której musi ustąpić miejsca innym.

Przede wszystkim swemu bratu Aaronowi – to on bowiem, nie Mojżesz zostaje arcykapłanem. Dla niego, nie dla Mojżesza szykowany jest uroczysty strój z zawojem na głowę i „napierśnikiem wyrocznym” wysadzanym drogimi kamieniami. Jednak to Mojżesz ma przekazać instrukcje, to za jego sprawą zostanie przygotowane miejsce, w którym zamieszka Bóg pośród ludu Izraela. Bóg wspiera go w tym dziele, podobnie jak w Księdze Estery okazuje się, że Bóg jest źródłem moralnej siły, która stoi za uczynkami królowej.

Poza strojem arcykapłana, opisem ceremonialnego poświęcania kapłanów, ołtarza kadzidlanego, składanych ofiar – już nie praktykowanych od czasu zburzenia Świątyni – mamy rytuał, jedyny, który został zachowany w dzisiejszych synagogach. To ner tamid – wieczne światło, które symbolizuje Obecność Boga, dziś zawartą w świetle Tory. Obecnie jest to paląca się zawsze lampka, która wisi lub stoi przed arką.

Rytuał świątynny – rzecz jasna w nieco odmienionej postaci – przeniesiony został do domów. Podobnie jak niegdyś w Świątyni były chleby pokładne, dziś na stole szabatowym mamy chały i sól, są zapalone świece, jest też wino i rytualne obmywanie rąk. To, co było niegdyś domeną mężczyzn, teraz wniknęło w życie rodziny: kobiet, mężczyzn i dzieci. Poprzez błogosławieństwa szabatowe nad świecami, chlebem i winem przywoływana jest Obecność Boża – przez kobiety i przez mężczyzn. Zamiast zburzonej Świątyni mamy nasze domy, a stół nakryty białym obrusem do szabatowego posiłku ma symbolizować ołtarz.

Zastanawiano się dlaczego kobiety – które przecież mają zdolność uczestniczenia w rytuałach – nie mogły być kapłankami w Świątyni? Podawano wiele powodów, ale żaden nie jest przekonujący, a wiadomo też, że w sąsiednich ludach kobiety kapłankami bywały. Co więcej, kobiety bywały przecież w Namiocie Zgromadzenia. W jednym z dalszych rozdziałów Księgi Wyjścia czytamy: „Zrobił też kadź z miedzi i jej podstawę także z miedzi, z lusterek kobiet, które pełniły służbę przy wejściu do Namiotu Zgromadzenia” (38,8), wspomina też o tym I Księga Samuela (2, 22).    

Tak więc nie wiemy dlaczego kobieta nie mogła założyć wspaniałych szat arcykapłana, ale jest okoliczność, która zrównuje mężczyzn i kobiety, kapłanów i zwykłych ludzi – to śmierć. Przepisy żydowskiego prawa religijnego nakazują pochówek w całunie, po czynności obmycia ciała (tahara). Wszyscy, niezależnie od płci i stanu mają  być pochowani w takiej samej szacie, w taki sam sposób. Co więcej, poszczególne części całunu są nazwane według rozmaitych części stroju kapłańskiego: kutonet (tunika), awnet (szarfa) i micnefet (zawój). Nie tylko jesteśmy równi przed Bogiem, ale jesteśmy przed Bogiem jak kapłani. Niezależnie od płci i stanu.

Bella Szwarcman Czarnota

 

Am Israel Chai !

ATTENTION !

About the visits
to the grave
of Akiva Eger
please stay in touch
Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
OrWhats App only
+48726100199

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl