Pierwszy wers Tory –
Bereszit bara Elohim et haszamaim we’et haarec- wydaje się niemożliwy
do całkowitego objęcia rozumem. Wielu komentatorów zmagało się ze
zrozumieniem tego zdania, jednak żaden z nich nie był w stanie
zdystansować pozostałych. Jedną z podstawowych zasad naszej religii jest
wiara, że B-g utworzył świat ex nihilo
jak co roku tradycyjnie obchodziliśmy święto Sukkot. Na naszym skromnym
podwórku stanął szałas - dzieło wspólnego działania. Po celebracji
biegiem udaliśmy sie do sali, gdyż zerwała się ulewa.. A tu czekał już
zastawiony smakołykami stół - dzieło naszej kochanej Małgosi. W bardzo
rodzinnej atmosferze , wśród śmiechu, radości i śpiewów, zasiedzieliśmy
się do póżnych godzin nocnych.
Szemini Aceret (Ósmy dzień Zgromadzenia) kończy radosne
obchody święta Sukot. Podczas tego dnia nie przebywa się już w szałasie ani nie
potrząsa lulawem. To zrozumiałe, bowiem jest to pierwszy dzień modlitwy o
deszcz. Rzecz jasna modlitwa ta odnosi się do Ziemi Izraela – tam bez deszczu
jesiennego nie odrodzi się przyroda. Przybieramy nastrój uroczystej powagi – w
ten dzień wspomina się również o zmarłych.
Sukot - w
roku 2018 zaczyna się z zachodem słońca w niedzielę, 23 września, a kończy o
zmroku w niedzielę, 30 września. Sukot
(Święto Szałasów [Namiotów]) zaczyna się pięć dni po Jom Kipur. O ile Jom Kipur
jest świętem, podczas którego następuje zakończenie okresu duchowego zgłębienia
swojego postępowania i dokonywania teszuwy (skruchy), o tyle Sukot jest świętem
powrotu ze świata wewnętrznego do świata fizycznego, a jednocześnie świętem
radosnym. Jest to bowiem jedyne święto nazywane zman simchatenu – czyli „czasem
naszej radości”.
Szanowni Studenci, Szanowni Państwo, Szanowni Przyjaciele Stowarzyszenia Pardes i Jesziwy, zapraszamy Was do obejrzenia wykładu o najwspanialszym dniu w żydowskim kalendarzu. Rabin ukazuje w tym wykładzie idee judaizmu w powiązaniu z
przykładami z różnych literatur./Jesziwa Pardes/ http://jesziwa.pl/jom-kipur/
W dniu 17.09.18, w Skokach /Wlkp/ , na dawnym
cmentarzu żydowskim, został odsłoniety pomnik upamietniający to miejsce i
ludnośc żydowską, która była niemalże w połowie częścią społeczności Skoków. Do
powstania tego przepięknego pomnika, zaprojektowanego przez prof. dr hab.
Janusza Marciniaka, przyczyniło się wielu ludzi, za co serdecznie wszystkim
dziękujemy. Na uroczystości obecni byli przedstawiciele władz Miasta powiatu,
regionu, przedstawiciele Kościoła , przedstawiciele społeczności żydowskiej jak
i mieszkańcy Skoków.
17 września odsłonięto przepiękny pomnik poświęcony dawnej społeczności
żydowskiej tego miasta oraz upamiętniający istniejący tu kiedyś cmentarz
żydowski.
W Gorzowie odsłonięto tablicę upamiętniającą
społeczność żydowską i istnienie w mieście synagogi. To efekt ugody z miastem.
W zamian za ufundowanie tablicy Żydzi zrezygnowali z żądań zwrotu nieruchomości
- czyli terenu gdzie kiedyś stała synagoga.
Zapalenie świec dla Poznania 18:52l Koniec Szabatu 19:59
Kiedy
byłem dzieckiem Jom Kipur posiadał zawsze dla mnie specjalny radosny aspect,
związany z tym, że ponieważ chodziłem do żydowskiej szkoły, tego dnia miałem
dzień wolny. Radość z nie pójścia do szkoły przyciemniona była przez to, że
trzeba było pościć, a co gorsze, spędzić cały dzień w Synagodze.
Na
początku nowego roku według kalendarza żydowskiego, od Rosz Ha'Szana - 1
Tiszrej do Jom Kippur - 10 Tiszrej (w tym roku - od dnia 18 września, 18:26 do
19 września, 19:33). Poświęcone są one na modlitwę, żal za popełnione grzechy,
pokutę i oczyszczenie.
Lekceważenie dziękowania jest jednym z powodów naszego złego
samopoczucia. Ta ułomność, bo tak to trzeba nazwać, jest też jednym z powodów
kryzysów wielu relacji. Mam na myśli nie tylko mówienie słowa “dziękuję”, ale
przede wszystkim wysiłek polegający na szukaniu dobrych rzeczy,
które spotykają nas w życiu, czy to ze strony ludzi czy ze
strony Boga. Mało tego, halacha mówi, że dziękować powinniśmy również za smutne
wiadomości (Baruch Dajan Emet).
“Tutaj
nie przepędza się Boga, tutaj nie używamy urządzeń internetowych”. “Każdy kto
korzysta ze smartfona jest niezdatny do bycia świadkiem na ślubie”. “Posiadacz
ajfona jest nazywany złoczyńcą”. Z drugiej strony: “Widziałeś ten wypadek na
youtube?”.
O zakazie
spożywania w Pesach kitnijot (ryż, proso, fasola, soczewica, kukurydza, groch)
w interpretacji Rabina Remu.
„Nie
będziesz jadał przy tym kiszonego; przez siedem dni będziesz jadał przy tym
przaśniki – chleb nędzy; boś w pośpiechu wyszedł z ziemi Micraim, – abyś
pamiętał dzień wyjścia twojego z ziemi Micraim po wszystkie dni życia twojego.
Dnia 2 sierpnia 2018 roku w naszej Gminie gościliśmy
cudownych Przyjaciół z Nowego Jorku Alana i Ann, którzy podarowali dla Gminy
wyjątkowy prezent - Atarę na Torę.
Podczas wizyty Alana i Ann w Polsce i ich wycieczek
śladami przodków towarzyszył im przewodnik/tłumacz Pan Tomasz Laskowski (www.PoznanTours.com),
który jest także autorem zamieszczonych przez nas zdjęć./english version below/
Według
Tory (Szemot 21, 10) mąż jest odpowiedzialny za zapewnienie żonie pełnego
utrzymania (jedzenie i ubranie – szeira i kesuta) i zaspokojenie jej potrzeb
seksualnych (onata). Jednocześnie mężczyzna nie ma prawa do wymuszania
kontaktów seksualnych i żona musi wyrażać na nie zgodę.
Dostaliśmy jeszcze jeden filmik od Pana Ryszarda z pięknym komentarzem autora - zapraszamy do obejrzenia , a Panu Ryszardowi serdecznie dziękujemy za udostepnienie tych jakże cennych materiałów :)