POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

KONTAKT

BIURO

Fundacja Synagoga Nowa

PIC 913955244
2016-04-04_101608.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

JUDAICA

magen_1.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Parszat Ki Tece 24.08.18  Email
Parszat ha Szawua
“Tutaj nie przepędza się Boga, tutaj nie używamy urządzeń internetowych”. “Każdy kto korzysta ze smartfona jest niezdatny do bycia świadkiem na ślubie”. “Posiadacz ajfona jest nazywany złoczyńcą”. Z drugiej strony: “Widziałeś ten wypadek na youtube?”.

“Ale hardkorowy filmik, ohyda! Zobacz sobie”. Zakładam, że nikt z czytelników nie jest zwolennikiem pierwszej opinii panującej i “obowiązującej” w pewnych społecznościach żydowskich. Jesteśmy szczęśliwymi, lub mniej, użytkownikami internetu. Czerpiemy z niego korzyści, a niektórzy nie wyobrażają sobie życia bez porannej kawy z facebookiem. Zawieszając pytanie czy internet jest dobry czy zły lub czy powinien istnieć czy nie, raczej zastanówmy się jak używać go mądrze i jak, co ważniejsze, wychowywać dzieci, tak, aby korzystały z sieci rozsądnie.

W parszy na ten tydzień Ki Tece, czytamy: „Jeżeli wyniknie spór między mężczyznami i staną oni przed sądem, gdzie się ich osądzi i uniewinni sprawiedliwego, a potępi winowajcę, To jeżeli winowajca zostanie skazany na chłostę, sędzia każe go położyć na ziemi i wymierzyć mu w swojej obecności ilość uderzeń odpowiednią do jego przewinienia. Czterdzieści uderzeń każe mu wymierzyć, nie więcej, aby twój brat nie został w twoich oczach pohańbiony przez wymierzenie mu większej ilości uderzeń”. (Dewarim 25:1-3) Tora kładzie nacisk na to aby człowiek (najpierw złoczyńca, a po wymierzeniu kary już brat) nie został zhańbiony w oczach lub na oczach ludzi. Zwykle rozumiemy to tak, że Tora dba o godność człowieka, nawet tego, który popełnił występek i zasługuję na karę. Jest jednak też i inny aspekt tej przestrogi. Wers z księgi Wajikra pomoże nam zrozumieć drugą stronę tego co chce przekazać Tora. „Nie będziesz szerzył oszczerstw wśród ludu swojego i nie będziesz nastawał na życie swego bliźniego; Jam jest Pan”. (Wajikra 19:16) Co oznacza nastawanie na życie bliźniego? Raszi, słynny komentator tłumaczy to widzeniem, że bliźniemu dzieje się krzywda i nie reagowaniem. Tora potępia bycie oprawcą, katem. Ofiara nie ma specjalnie wpływu na swój status. Co z obserwatorem, który pozostaje bierny? Wers opisuję to obrazowo jako stawanie na krwi brata. Wydawać, by się mogło, że bierność kogoś kto widzi i nie reaguje może ochronić go przed krzywdą. Wręcz przeciwnie, ów bierny ktoś wychodzi z sytuacji z krwią brata na sobie. Nie on ją przelał i nie jest ona też jego krwią. Jakie rozwiązanie można znaleźć dla tej sytuacji?

Kat robi tszuwę, ofiara, jeśli przeżyła idzie do psychoterapeuty. Co z obserwatorem? Pozostaje to w nim do końca życia. Wiemy z wielu świadectw psychiatrów, że jedną z rzeczy, która pozostawia poczucie winy na zawsze jest bycie świadkiem morderstwa. Odbiera to chęć do życia wikłając człowieka w destrukcyjne relacje.

Podobna jest sytuacja z naszej parszy. Ktoś kto był świadkiem pohańbienia drugiego człowieka, jeszcze długo będzie nosił ten obraz w sercu powodując strach, poczucie winy i wycofanie. Tora chce nas uchronić od takiej sytuacji. Przykłada ogromną wagę do tego aby kara wymierzona złoczyńcy była zasłużona. Ni mniej, ni więcej. Zbyt sroga mogłaby przekroczyć miarę sprawiedliwości i pohańbić na oczach ludzi winowajce. Widzimy zatem, że nie jest obojętne dla Tory to czy obserwujemy krzywdę innych nie reagując. Piętno takiego doświadczenia może pozostać w nas na długo, nie pozwalając nam budować zdrowych relacji ze społeczeństwem. Wracamy do początku artykułu. Czy w takim razie oglądanie takich scen przy użyciu „urządzeń internetowych” pozostaje bez wpływu na nas i nasze dzieci? Pamiętajmy również, że nasza wyobraźnia operuje na obrazach, które obserwowaliśmy. Jest ona ograniczona i trochę zwierzęca w tym sensie, że często nie mamy na nią wpływu. Jednak to ona jest często miejscem, z którego wybijamy się aby zrozumieć coś skomplikowanego i abstrakcyjnego. To zrozumienie będzie zatem zależało od obrazów, które mamy dostępne. Jakie obrazy, w takim razie chcemy aby nasze dzieci miały w pamięci próbując zrozumieć czym jest np. miłość?

Szabat Szalom

Rabin Dawid Szychowski

 

Pray for Izrael

200w.gif

Am Israel Chai !

Pesach 22-30.04

seder.jpg

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

TSKZ

tskz.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl