POLUB NAS :)

facebook.jpg

info kontakt

Kontakt z biurem Gminy

tylko drogą mailową

Fundacja Synagoga Nowa

PIC 913955244
2016-04-04_101608.jpg

JUDAICA

magen_1.jpg

KOL POLIN

Parszat Ki Tece 24.08.18  Email
Parszat ha Szawua
“Tutaj nie przepędza się Boga, tutaj nie używamy urządzeń internetowych”. “Każdy kto korzysta ze smartfona jest niezdatny do bycia świadkiem na ślubie”. “Posiadacz ajfona jest nazywany złoczyńcą”. Z drugiej strony: “Widziałeś ten wypadek na youtube?”.

“Ale hardkorowy filmik, ohyda! Zobacz sobie”. Zakładam, że nikt z czytelników nie jest zwolennikiem pierwszej opinii panującej i “obowiązującej” w pewnych społecznościach żydowskich. Jesteśmy szczęśliwymi, lub mniej, użytkownikami internetu. Czerpiemy z niego korzyści, a niektórzy nie wyobrażają sobie życia bez porannej kawy z facebookiem. Zawieszając pytanie czy internet jest dobry czy zły lub czy powinien istnieć czy nie, raczej zastanówmy się jak używać go mądrze i jak, co ważniejsze, wychowywać dzieci, tak, aby korzystały z sieci rozsądnie.

W parszy na ten tydzień Ki Tece, czytamy: „Jeżeli wyniknie spór między mężczyznami i staną oni przed sądem, gdzie się ich osądzi i uniewinni sprawiedliwego, a potępi winowajcę, To jeżeli winowajca zostanie skazany na chłostę, sędzia każe go położyć na ziemi i wymierzyć mu w swojej obecności ilość uderzeń odpowiednią do jego przewinienia. Czterdzieści uderzeń każe mu wymierzyć, nie więcej, aby twój brat nie został w twoich oczach pohańbiony przez wymierzenie mu większej ilości uderzeń”. (Dewarim 25:1-3) Tora kładzie nacisk na to aby człowiek (najpierw złoczyńca, a po wymierzeniu kary już brat) nie został zhańbiony w oczach lub na oczach ludzi. Zwykle rozumiemy to tak, że Tora dba o godność człowieka, nawet tego, który popełnił występek i zasługuję na karę. Jest jednak też i inny aspekt tej przestrogi. Wers z księgi Wajikra pomoże nam zrozumieć drugą stronę tego co chce przekazać Tora. „Nie będziesz szerzył oszczerstw wśród ludu swojego i nie będziesz nastawał na życie swego bliźniego; Jam jest Pan”. (Wajikra 19:16) Co oznacza nastawanie na życie bliźniego? Raszi, słynny komentator tłumaczy to widzeniem, że bliźniemu dzieje się krzywda i nie reagowaniem. Tora potępia bycie oprawcą, katem. Ofiara nie ma specjalnie wpływu na swój status. Co z obserwatorem, który pozostaje bierny? Wers opisuję to obrazowo jako stawanie na krwi brata. Wydawać, by się mogło, że bierność kogoś kto widzi i nie reaguje może ochronić go przed krzywdą. Wręcz przeciwnie, ów bierny ktoś wychodzi z sytuacji z krwią brata na sobie. Nie on ją przelał i nie jest ona też jego krwią. Jakie rozwiązanie można znaleźć dla tej sytuacji?

Kat robi tszuwę, ofiara, jeśli przeżyła idzie do psychoterapeuty. Co z obserwatorem? Pozostaje to w nim do końca życia. Wiemy z wielu świadectw psychiatrów, że jedną z rzeczy, która pozostawia poczucie winy na zawsze jest bycie świadkiem morderstwa. Odbiera to chęć do życia wikłając człowieka w destrukcyjne relacje.

Podobna jest sytuacja z naszej parszy. Ktoś kto był świadkiem pohańbienia drugiego człowieka, jeszcze długo będzie nosił ten obraz w sercu powodując strach, poczucie winy i wycofanie. Tora chce nas uchronić od takiej sytuacji. Przykłada ogromną wagę do tego aby kara wymierzona złoczyńcy była zasłużona. Ni mniej, ni więcej. Zbyt sroga mogłaby przekroczyć miarę sprawiedliwości i pohańbić na oczach ludzi winowajce. Widzimy zatem, że nie jest obojętne dla Tory to czy obserwujemy krzywdę innych nie reagując. Piętno takiego doświadczenia może pozostać w nas na długo, nie pozwalając nam budować zdrowych relacji ze społeczeństwem. Wracamy do początku artykułu. Czy w takim razie oglądanie takich scen przy użyciu „urządzeń internetowych” pozostaje bez wpływu na nas i nasze dzieci? Pamiętajmy również, że nasza wyobraźnia operuje na obrazach, które obserwowaliśmy. Jest ona ograniczona i trochę zwierzęca w tym sensie, że często nie mamy na nią wpływu. Jednak to ona jest często miejscem, z którego wybijamy się aby zrozumieć coś skomplikowanego i abstrakcyjnego. To zrozumienie będzie zatem zależało od obrazów, które mamy dostępne. Jakie obrazy, w takim razie chcemy aby nasze dzieci miały w pamięci próbując zrozumieć czym jest np. miłość?

Szabat Szalom

Rabin Dawid Szychowski

 

ATTENTION !

About the visits to the grave of Akiva Eger please get in touch with Mrs. Estera by phone +48 726 100 199 Or via email gekafka@jewish.org.pl

Szabat - informacje

Kochani, spotkania szabatowe odbywają się w każdy niebieski.jpgpiątek o godz. 20:00.

W każda sobotę modlitwy w Synagodze odbywają się od godz. 9:30 do 11:00.

Warsztaty w Gminie

taniec.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Albumy PICASA

NASZE ALBUMY KLIKNIJ

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg
erec.jpg
wikipardes.jpg

Koszerne produkty

kosher.jpg

 

mhzp_logo_new3755.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg
wirtualny.jpg
tskz.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg
fzplogo.jpg

Chabad

chabad.jpg
torun.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl