Ósmego dnia
– czy może tak naprawdę był to pierwszy dzień? Chodzi o zakończenie jemej
miluim – dni inauguracji Miszkanu, jednak Raszi cytuje Midrasz odnoszący się do
tego dnia jako do Rosz Hodesz Nisan, pierwszego dnia drugiego roku po wyjściu z
Egiptu
Do czego może doprowadzić złość między ojcem, a synem? Czy
można świętować z wrogiem? Czemu została zniszczona druga świątynia? Dlaczego
nienawistnego mężczyzny żona roniła, a małe dzieci umierały? Czy możliwe, że
wina jednostki ma wpływ na całą społeczność? Co ma do tego wielka demonstracja,
która niedawno wydarzyła się w Jerozolimie? I w końcu: czy istnieje coś takiego
jak daremna nienawiść? Na te i inne pytania odpowiada rabin Rapoport w swoim
cotygodniowym wywodzie na temat kilku fragmentów Gemary z komentarzami Maharala
– wielkiego rabina z Pragi.
Purim Katan - rozważania rabina Rapoporta
25.02.2014.
Kiedy usiadłem, by napisać artykuł do naszego elektrycznego
biuletynu, zdałem sobie sprawę z tego, że piszę w dniu 11 Adar – Jorcajt
wielkiego uczonego Rabina Chaima Josefa Dawida Azulay, błogosławionej pamięci,
nazywanego zazwyczaj Chida, od inicjałów swych imion. Podpisywał on w ten
sposób swe pisma i listy. Chida był tak bardzo podziwiany w społeczności
żydowskiej, że niektórzy zwykli byli mówić: „Od Josefa do Josefa, nie było
nikogo tak wspaniałego jak Josef”.
Zachęcamy do wspólnego studiowania Tory z rabinem Rapoportem. Na ten tydzień rabin wziął pod lupę Księgę Wyjścia 1:1.
JEŚLI BĘDZIECIE PAŃSTWO UCZESTNICZYĆ W WYKŁADZIE NA YOU TUBE, PROSIMY O ZALAJKOWANIE WYKŁADU. DZIĘKUJEMY W IMIENIU RABINA :)
O nienawiści
29.01.2014.
Wszystko ma swoją porę i każda rzecz ma swój czas pod
niebem. (...) Czas miłowania i czas nienawiści.Kohelet 3 (1)-8
Nie będziesz nienawidził swojego brata w swoim sercu (...)Wajikra
19:17
"Nienawiść"
to uczucie wyjątkowo silnej wrogości. Zdarzają się sytuacje, w których ludziom
najwyraźniej nie wystarcza zwyczajna niechęć lub pogarda, ale przejawiają wobec
siebie uczucie bardziej intensywne - nienawiść.
Nienawiść
jest - tak jak każde negatywne uczucie wobec innego człowieka - sprawiedliwa i niesprawiedliwa,
uzasadniona i nieuzasadniona.
Jakie są różnice między Talmudem Babilońskim a Jerozolimskim
i dlaczego częściej odwołujemy się do Babilońskiego?
Na początku
byli tanaici (tanaim od 'tana' - 'uczony') - mędrcy działający w Ziemi Jisraela
w I i II wieku n.e., którzy spisywali misznajot, czyli nauki dotąd
zachowywane i utrwalane przez powtarzanie na głos. Najważniejsi tanaici
to rabi Jehoszua, Eliezer, Akiwa, Jose, Meir, Eleazar i Jochanan ben Zakaj.
W II wieku rabi Jehuda Hanasi, przewodniczący Sanhedrynu,
zredagował teksty wielu misznajot i powstała Miszna, która jest podstawą
Talmudu. Ma ona sześć porządków (sedarim), 63 traktaty (masechtot).
Szabat to pokój między ludźmi. Szabat to pokój między ludźmi a Bogiem. Szabat to także pokój między Człowiekiem a Naturą.
Ludzie
przerywają swoją ingerencję (zarówno destrukcyjną, jak i twórczą) w Naturę.
Tak, jak nie rządzą innymi ludźmi, nie podporządkowują sobie też –
zwłaszcza rezygnując z posługiwania się wszelkimi urządzeniami mechanicznymi -
Natury,
pozwalając jej na odpoczynek od człowieka.
Wykład rabina I.Rapoporta na Tu B'Szwat
16.01.2014.
Jezus w Talmudzie
15.01.2014.
Istnieją cztery główne fragmenty Talmudu, które są przez
niektórych kojarzone z opisem życia i śmierci Jezusa z Nazaretu. Zajmiemy się
analizą tych cytatów i zastanowimy się czy można je jednoznacznie przypisać do
życia Jezusa. Spojrzymy także na dwa inne cytaty, które pomogą nam
zidentyfikować aktorów tamtych wydarzeń. Spora liczba żydowskich historyków i
talmudystów zajmowała się tym tematem i dochodzili do wniosku, że żadnego
domniemanego "Jezusa z Talmudu" nie można powiązać z centralną postacią
z Nowego Testamentu
Paraszat
Beszalach, 10 Szwat 5774
Pierwsze dwa wersety naszej parszy mówią: A gdy faraon odprawiał lud, Bóg nie
powiódł ich drogą przez ziemię Filistynów, chociaż było to blisko, bo rzekł
Bóg: "Może lud będzie żałował, gdy zobaczą wojnę, i wrócą do Egiptu".
I Bóg prowadził lud drogą okrężną po pustyni nad Morzem Trzcin i uzbrojeni
wyszli synowie Izraela z ziemi egipskiej. (tłumaczenie własne)
W tym samym
tygodniu prowadziłem modlitwy szabatowe i naukę dla około tysiąca Żydów i byłem
Świętym Mikołajem w lokalnym domu towarowym.
Gdy miałem
20 lat, byłem w Anglii na pierwszym roku studiów. Podczas przerwy w zajęciach w
czasie dwóch ostatnich tygodni grudnia, pojechałem do Maroka, gdzie nastąpiło
coś, co zmieniło moje życie.
Czyli może Bóg zna wszystkie możliwości tak, jak szachowy supermistrz
wszystkie możliwe warianty gry, ale wybór wariantu jest właśnie domeną
wolnej woli człowieka?
Fabuła
nareszcie dochodzi do szczęśliwego zakończenia. Widzimy braci ponownie
połączonych z Josefem. Wreszcie zapanowała harmonia w plemieniu Izraelitów.
Osiedlili się w Egipcie, jako rodzina, ciesząc się szczęściem, jednością i
pokojem. Mam tylko jedno pytanie – czy rzeczywiście byli zadowoleni? Czy ten
nowy stan rzeczy faktycznie cieszył braci? Josef jako wielki premier Egiptu,
wraz z jego rodziną, którzy również mają być dobrze traktowani, bo przecież są
oni pod opieką Josefa. Przychodzą do Josefa po żywność, schronienie; de facto
to on jest ich liderem. Czy żyli w pokoju?
Madonna
pije wino z Kanny, Paris Hilton zamawia koszerne steki, Bono je sushi
certyfikowane przez rabinów, Donald Trump umawia się na biznesowe lunche
w jednej z koszernych restauracji na Manhatanie, Steven Spielberg, Kate
Moss, Sasha Baron Cohen (Borat, Bruno), a wszyscy bawią się przy
melodiach Sarit Hadad, Eyala Golana i genialnego Matisyahu. Jednym z
prekursorów powrotu do tradycji przodków był Kirk Douglas, który prawie
20 lat temu, jako jeden z pierwszych celebrytów zrewidował swoje
podejście do jedzenia. Również Paul Newman przestrzegał koszerności.
Newman posunął się nawet dalej i stworzył firmę produkującą koszerne
wyroby spożywcze.