Okres dziesięciu dni rozpoczynający się od Rosz Haszana i kończący się
Jom Kipur powszechnie znany jest jako Dni Trwogi albo też Straszne Dni
(Jamim Noraim) lub Dni Pokuty (Aseret Yemei Teszuwa). Jest to okres
poświęcony pełnej powagi introspekcji, czas, kiedy rozważa się grzechy z
całego poprzedniego roku i odbywa za nie pokutę przed nadejściem Jom
Kipur.
Jednym z motywów przewijających się
podczas wszystkich Dni Trwogi jest motyw B-ga zapisującego w „księgach"
imiona – kto będzie żył, a kto umrze, komu będzie się wiodło, a komu nie
w następnym roku. Księgi
te spisywane są w Rosz Haszana, jednak czyny dokonane podczas Dni
Trwogi mogą zmienić ostateczny wyrok B-ga. Czyny te nazywają się
"teszuwa, tefila i cedaka," czyli pokuta, modlitwa i dobre uczynki
(zwykle dobroczynność). W Jom Kipur, Księga Życia i Księga Śmierci są
zamykane, a los przypieczętowany. Motyw zapisywania losu w księgach jest
źródłem powszechnie składanych w tym okresie życzeń: "Abyście byli
zapisani na dobry rok".
Oprócz innych zwyczajów, zwykle to
właśnie w tym okresie szuka się przebaczenia u osób, które się
skrzywdziło podczas poprzedniego roku. Talmud mówi, iż w Jom Kipur można
odpokutować jedynie za grzechy miedzy człowiekiem i B-giem. By
odpokutować za grzechy przeciw innym ludziom, najpierw należy się z nimi
pojednać oraz wynagrodzić lub naprawić wyrządzone im krzywdy, jeśli to
możliwe.
Innym zwyczajem przestrzeganym w tym czasie jest
kapparot. Rzadko spotykany dzisiaj, rytuał ten praktykowany jest w swej
prawdziwej formie jedynie przez Chasydów i czasem również Ortodoksyjnych
Żydów. Zasadniczo polega on na zakupieniu żywego koguta lub kury i
rankiem na dzień przed Jom Kipur. Następnie należy zakręcić nim nad
głową recytując modlitwę, gdzie prosi się, by ptak został uznany za
pokutę za grzechy. Następnie, ptak jest zarzynany i oddany ubogim (lub
jego wartość pieniężna). Dziś, niektórzy Żydzi zamiast koguta lub kury
jako pokutnej ofiary używają pieniędzy. Większość Żydów Reformowanych i
Konserwatywnych nigdy nie słyszało o tej praktyce.
Praca jest
dozwolona jak zwykle w tygodniu w dniach pomiędzy Dniami Trwogi, od 3 do
9 Tiszri, oczywiście oprócz Szabatu w tym tygodniu.
Podczas Dni Trwogi obchodzone są dwa mniejsze święta.
Trzeciego
dnia miesiąca Tiszri, dzień po drugim dniu Rosz Haszana, obchodzi się
Post Gedaliasza. Tak naprawdę nie ma on nic wspólnego z Dniami Trwogi
poza tym, że obchodzi się go w tym okresie.
Szabat obchodzony w tym okresie nazywa się Szabat Szuwa (Szabat Powrotu). Jest uważany za jeden z najważniejszych szabatów.
|