POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

KONTAKT

BIURO

Fundacja Synagoga Nowa

PIC 913955244
2016-04-04_101608.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

JUDAICA

magen_1.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Rosz Haszana 5780/2019  Email
29 września – 1 października 2019.
W niedzielę, 29 września, po zachodzie słońca zacznie się 5780 rok żydowskiego kalendarza.
Rosz Haszana (dosłownie: głowa roku) jest świętem, które najbardziej ze wszystkich żydowskich świąt wykracza w swoim głębokim sensie także poza sprawy żydowskie i poza judaizm. Jest świętem, którego sens jest uniwersalny, bo dotyczy całej ludzkości.

 

Święto to przypada na pierwszy i drugi dzień miesiąca tiszri, będąc zarazem początkiem roku. Dni te są dniami sądu - właśnie wtedy Bóg sądzi wszystkie Swoje stworzenia i decyduje o ich przyszłym losie.

 

 Niebiański Sąd osądza człowieka zgodnie z jego czynami, słowami i myślami - czy żył w zgodzie z nakazami Tory, przestrzegał micwot (przykazań) i z ufnością służył Bogu - czy też grzeszył i nie wypełniał swojej duchowej misji. W tych dniach Bóg, który widzi serce i myśli każdego człowieka, sam osądza cały świat. 

 

Dzięki skrusze i szczeremu żalowi możemy odkupić nasze grzechy i wrócić do Boga. Modlitwy odmawiane w tym dniu wiele mówią o Bożym władaniu światem, co ma nam ułatwić zbliżenie się do Niego - uświadomienie sobie faktu, że Bóg stworzył, włada i obserwuje cały świat skłania do okazania skruchy. Szczery żal i skrucha, a także uświadomienie sobie wzniosłości Boga mogą zmienić wcześniejszy werdykt Sądu.

Rabini doradzają, by już przez cały miesiąc poprzedzający Rosz Haszana (elul) wnikliwie badać swoje postępowanie w poprzednim roku i błagać Boga o wybaczenie grzechów. Odczytuje się selichot (modlitwy pokutne) i studiuje nauki mające pomóc w odczuwaniu szczerej skruchy oraz dmie się w szofar, którego dźwięk ma przebudzić nasze dusze.

W oba dni Święta w synagodze odbywają się modlitwy nieco dłuższe niż zazwyczaj, głównym tematem modlitw jest Boże władanie światem, stąd częste zwracanie się do Boga mianem "Króla". Pierwszego dnia odczytuje się fragment Tory zaczynający się od słów: "Bóg zwrócił Swoją Opatrzność ku Sarze" (Bereszit/Księga Rodzaju 21) - według Tradycji Sara poczęła w Rosz Haszana, dlatego czyta się ten fragment w tym dniu, abyśmy mogli naśladować Sarę w jej prawości i modlitwie. Drugiego dnia odczytuje się opis Akedat Jicchak (Związania Jicchaka) - Bereszit/Ks.Rodzaju 22. Postępowanie naszych Praojców ma nas uczyć oddania i ufności w służbie Haszem.

W oba dni Rosz Haszana dmie się w szofar, co jest nakazem z Tory. Według Rambama dźwięk szofaru woła do nas: 'Obudźcie się wy, którzy jesteście pogrążeni we śnie! Przepatrzcie wasze uczynki i powróćcie do Boga! Przypomnijcie sobie o waszym Stwórcy - wy, którzy zapomnieliście prawdy o swoim istnieniu będąc pogrążonymi w błahostkach i próżnościach, które nie pomogą wam w żaden sposób. Przyjrzyjcie się swym duszom! Poprawcie swoje postępowanie i czyny! Porzućcie swoją niegodziwość i bezwartościowe myśli!' (Hilchot Tszuwa).

Po modlitwach w synagodze spożywa się uroczysty posiłek, w czasie którego tradycją jest spożywać wiele symbolicznych potraw. Oto niektóre z nich:

  • jabłka z miodem - przed zjedzeniem wypowiada się następujące słowa: "Oby było Twoją wolą, by dać nam dobry i słodki rok".
  • Głowę barana, owcy lub ryby. Przed zjedzeniem wypowiada się: "Oby było Twoją wolą, abyśmy byli głową, a nie ogonem".
  • Granaty. Przed zjedzeniem mówi się: "Oby było Twoją wolą, aby nasze zasługi były tak liczne jak [nasiona] granatu".
    Potraw takich jest znacznie więcej - różnią się one zależnie od kraju i regionów zamieszkanych przez Żydów.

     

    Zwyczajem jest, aby w pierwszy dzień Rosz Haszana (jeżeli nie jest to Szabat), popołudniu, przed samych zachodem słońca, powiedzieć Taszlich. Modlitwę tę mówi się nad morzem, jeziorem, rzeką itp., lub z miejsca, z którego je widać. Niektórzy mają zwyczaj, by w czasie recytowania modlitwy wytrzepać z kieszeni okruchy, co ma symbolizować pozbywanie się grzechów i poszukiwanie sposobów powrotu do Boga.

    Koniec święta Rosz Haszana nie kończy jednak Sądu - właściwie jedynie rozpoczyna posiedzenia Niebiańskiego Sądu. W dniach tych wydany jest wyrok dotyczący losu absolutnych reszaim (złych) i cadikim (ludzi prawych), natomiast losy wszystkich, którzy są gdzieś "pomiędzy" ważą się przez kolejne dni, aż do Jom Kipur - kiedy to ostatecznie do wyroku zostanie przybita pieczęć. Dni następujące po Rosz Haszana - Dziesięć dni Tszuwy - są przeznaczone na modlitwę, skruchę i przygotowanie duszy do Jom Kipur, dnia ostatecznego przebłagania za grzechy. W dniach tych odczytywane są dodatkowe modlitwy mające skłonić duszę do szczerego żalu za grzechy.

  •  

    /za Forum Żydów Polskich/

    Rosz Haszana - Głowa Roku  Email
     

    Pray for Izrael

    200w.gif

    Am Israel Chai !

    AKIVA EGER

    Czytaj TUTAJ

    2a.jpg

     

    Ambasada Izraela w Polsce

    ambas1 (2).jpg

    Hebrajski w Gminie

    Chetnych do nauki

    prosimy o kontakt

    hebr2.jpg

    15-activity Jewish community of Poznan

    15c.jpg

    15-lat naszej Gminy

    tora.jpg

    IRENA SENDLER-KONCERT

    sendler.jpg

    Codzienna Miszna

    rapoport.jpg

    Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

     

    oraz na  Facebooku

    JEWISH.pl

     jewish.jpg

    EC CHAIM

    ec-chaim.jpg

    Shavei Polska

    shavei.jpg

    Zydowski Instytut Historyczny

    zih.jpg

    C I H

    3a.jpg
    wirtualny.jpg

    TSKZ

    tskz.jpg

    POLIN

    Wirtualny spacer po wystawie stałej

    polin.jpg

    mhzp_logo_new3755.jpg

    Muzeum Galicja

    galicja.jpg
    fdzz.jpg

    nissenbaum.jpg

    Trzemeszno

    logo.jpg+ lista nazwisk

    Kulmhof am Ner

    kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

    Shimon Peres Funeral

    simon2.jpg

    Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl