|
31.03.2012. |
Szanowni Państwo,
W zeszłym roku, wraz z Fundacją Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego zorganizowaliśmy wyjazd do Leżajska grupy wolontariuszy, których celem było przeprowadzenie prac remontowych ohelu cadyka Elimelecha. Ohel dwa lata temu został sprofanowany przez wandali...
|
Czytaj całość
|
|
|
09.11.2011. |
W Chełmnie nad Nerem każde drzewo mówi o tragedii ludzi, jaka miała tu miejsce, każdy listek płacze. Mogiły zamordowanych wołają o pomstę a popioły ludzkich ciał rozsiane po leśnych polanach, błądzą w przestworzach szukając bliskich. Czy słyszycie ich głosy, czy czujecie ich ból i rozpacz? W każdej garstce popiołu szukam bliskich moich bliskich i cierpię
|
Czytaj całość
|
|
Cmentarze w Wielkopolsce
|
02.07.2011. |
Odsłonięto dwa pomniki, po obu stronach drogi, która przecina teren, na którym kiedyś chowano Żydów.
Nad miastem świeciło słońce, kiedy o poranku (28.06) burmistrz Śremu, Adam Lewandowski, Naczelny Rabin Polski, Michael Schudrich i przewodnicząca filii Związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich w Poznaniu, Alicja Kobus odsłaniali na rogatkach miasta pomnik upamiętniający Cmentarz Żydowski, na którym przed laty chowano zmarłych obywateli tej mniejszości.
|
Czytaj całość
|
|
Cmentarze w Wielkopolsce
|
02.07.2011. |
03.02.211
Jak mówił Adam Lewandowski, burmistrz Śremu, sprawa terenu, który był własnością
gminy żydowskiej, nie była rozwiązana od czasów powojennych. Dzięki ugodzie
wrócono do trzech kwestii.– Po pierwsze, doszliśmy do porozumienia w sprawie domu modlitewnego przy ulicy
Kilińskiego, który obecnie ma już innego właściciela – zaznaczył samorządowiec.
Polegało ono na dokonaniu wyceny, która dotyczyła wartości całego budynku.
Dzięki ugodzie gmina żydowska otrzyma od Śremu rekompensatę w wysokości 17
tysięcy złotych.
|
Czytaj całość
|
|
|
05.06.2011. |
W przypadku cmentarzy żydowskich możemy spotkać się z kilkoma określeniami. W języku hebrajskim będą to: "bet chaim" (dom życia), "bet kwarot" (dom grobów) czy "bet olam" (dom życia wiecznego), w języku jidysz - "hajlike ort" (święte miejsce) oraz "gute ort" (dobre miejsce). W Polsce powszechnie przyjęte jest wywodzące się z języka niemieckiego słowo "kirkut". W różnych rejonach naszego kraju możemy usłyszeć też nazwy: "kierkut", "kierkow", "kerchoł", "mogiłki" czy też pogardliwe określenie "okopisko".
|
Czytaj całość
|
|
|
16.05.2011. |
Obrządek pogrzebowy w tradycji żydowskiej. Pochówki zwłok, świętych ksiąg i przedmiotów kultu religijnego.
Człowiek jest podobny do jednego tchnienia, a dni jego są jak cień, co przemija. Psalm 144, 4
|
Czytaj całość
|
|
|
12.03.2010. |
Michael Schudrich, naczelny rabin Polski, nie kryje zdumienia: żydowskie cmentarze chcą sprzątać skazani z ponad 50 polskich więzień.
Kilka lat temu kapitan Artur Cyrulik z Aresztu Śledczego w Hajnówce
wymyślił projekt "Atlantyda", do którego włączyły się zakłady karne na
Podlasiu. Udało się odnowić kilka cmentarzy. Na cały kraj inicjatywę
postanowiła rozszerzyć Fundacja Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego.
|
Czytaj całość
|
|
Cmentarze w Wielkopolsce
|
05.11.2009. |
Kolejne miejsce w Wielkopolsce upamiętnia swoją społeczność żydowską, przywraca także święte miejsce jej pochówku. 26 października br. w Czerniejewie na dawnym kirkucie odsłonięto symboliczną macewę z czarnego granitu.
|
Czytaj całość
|
|
Cmentarze w Wielkopolsce
|
11.09.2009. |
W TYM MIEJSCU ZNAJDUJE SIĘ CMENTARZ ŻYDOWSKI NA KTÓRYM SPOCZYWAJĄ CZŁONKOWIE SPOŁECZNOŚCI ŻYDOWSKIEJ MARGONINA
Pod spodem ten sam napis w języku niemieckim.
Granitową tablicę z cytowanymi słowami przymocowaną do Kamienia Pamięci umieszczono na odnowionym cmentarzu żydowskim w Margoninie. Na niedawnym jeszcze placu, na którym chłopcy grali w piłkę (od razu należy wyjaśnić, że władze miasteczka zapewniły nastolatkom nowe boisko dla ich piłkarskiego zacięcia!) , a który do wojny był żydowskim kirkutem Margonina, rozlokowano odzyskane macewy. Przy wejściu na teren cmentarza umieszczono informację dotyczącą tego miejsca, oficjalnie otwartego 6 września 2009.
|
Czytaj całość
|
|
|
07.08.2009. |
Tradycja żydowska począwszy od wczesnych czasów biblijnych nakazuje grzebanie zmarłych w odróżnieniu od zwyczajów praktykowanych w innych kulturach, które przyzwalały na palenie ciał zmarłych. Pierwsze biblijne świadectwo pochówku dotyczy pogrzebu Sary, żony Abrahama, w jaskini leżącej na zakupionej specjalnie na ten cel skrawku ziemi. Mimo iż poprzedni właściciele chcieli podarować Abrahamowi ziemię, on jednak zapłacił na nią zwykłą cenę i w ten sposób złożył hołd żonie. Pierwsza wzmianka o nagrobku (macewa) dotyczy grobu Racheli jaki Jakub wzniósł po jej śmierci (Księga Wyjścia 35,20). |
Czytaj całość
|
|
Cmentarze w Wielkopolsce
|
14.07.2009. |
Słowa: „Żydom Polskim, przez wieki współtworzącym to miasto” wypisano w
granitową płytę w językach: niemieckim, hebrajskim i polskim, płytę,
która stylizowana na macewę otwiera aleję żydowskiego lapidarium,
jednocześnie upamiętnia żydowską w Wągrowcu społeczność i jej w tym
miejscu, na wzgórzu nad Jeziorem Durowskim kirkut. 25- tysięczne
dzisiaj malownicze krajobrazowo miasto, położone 60 km na północ od
Poznania swoją historię osady na wyspie między rzekami Węłną, Nielbą i
Strugą Gołaniecką opodal jezior Durowskiego i Lęgowskiego rozpisuje od
roku 1319.
|
Czytaj całość
|
|
Cmentarze w Poznaniu
|
23.02.2009. |
W Poznaniu istniało kilka cmentarzy ludności wyznania mojżeszowego. Pierwszy z nich powstał w pierwszej połowie XV wieku w miejscu zwanym Złotą Górą, w pobliżu obecnego kościoła ojców Jezuitów. Kolejny cmentarz założono na Muszej Górze, w okolicach Placu Wolności, w obrębie pl. Cyryla Ratajskiego, 3 Maja i ul. Nowowiejskiego. Majer Bałaban w wydanej w 1929 roku książce "Zabytki historyczne Żydów w Polsce" tak pisał o nekropolii przy pl. Wolności:
|
Czytaj całość
|
|
Cmentarze w Poznaniu
|
10.12.2008. |
 30 kwietnia w Poznaniu, na odzyskanym skrawku cmentarza żydowskiego, po wielu latach starań postawiono macewy. Przybyły z Izraela rabin Menashe Eksztein wyznaczał miejsca pochówków, a w tym to najważniejsze - grób Akivy Egera - jednego z najwybitniejszych rabinów wszechczasów.
|
Czytaj całość
|
|
Cmentarze w Poznaniu
|
22.11.2008. |
Cmentarz (hebr. bejt kwarot - dom grobów) jest dla Żydów miejscem świętym, na wieczność przypisanym umarłym. Judaizm nie zna pojęcia likwidacji cmentarza i nie zezwala na jakiekolwiek inne, poza grzebaniem zmarłych, użytkowanie terenu.
|
Czytaj całość
|
|
|
19.10.2008. |

WAŻNE !
Informacja dla osób odwiedzających żydowskie cmentarze.
W Judaiżmie święte jest zarówno to co duchowe, jak to co fizyczne, w związku z tym dusza jak i ciało mogą wnieść do świata świętość. Dusza jest żródłem świętości, podczas gdy ciało jest naczyniem, które nosi w sobie świętość. A więc, zarówno dusza, jak i ciało pozostają święte na zawsze. To dlatego kości tych którzy odeszli, pozostają święte.
Ponieważ kości są święte, muszą być traktowane z najwyższym szacunkiem. Ciała zmarłych muszą być pogrzebane w ziemi / co wyklucza zarówno kremację, jak i pozostawienie ich ponad poziomem gruntu / i pozostać nienaruszone. Dlatego ekshumacja jest w Judaiżmie ściśle zabroniona, z wyjątkiem szczególnych i nadzwyczajnych przypadków.Istnieje tradycja, która mówi, że dusza i ciało pozostają połączone nawet po śmierci, więc jeżeli narusza się kości tu, na ziemi, to naruszony zostaje także spokój duszy w niebie.
|
Czytaj całość
|
|
|