Tradycja żydowska począwszy od wczesnych czasów biblijnych nakazuje
grzebanie zmarłych w odróżnieniu od zwyczajów praktykowanych w innych
kulturach, które przyzwalały na palenie ciał zmarłych. Pierwsze biblijne
świadectwo pochówku dotyczy pogrzebu Sary, żony Abrahama, w jaskini
leżącej na zakupionej specjalnie na ten cel skrawku ziemi. Mimo iż
poprzedni właściciele chcieli podarować Abrahamowi ziemię, on jednak
zapłacił na nią zwykłą cenę i w ten sposób złożył hołd żonie.
Pierwsza wzmianka o nagrobku (macewa) dotyczy grobu Racheli jaki Jakub
wzniósł po jej śmierci (Księga Wyjścia 35,20). Obyczaj stawiania
nagrobków ciągnął się przez cały okres Pierwszej i Drugiej Świątyni.
Znajdujemy na ten temat wzmianki w II Ksiedze Królewskiej 23,17, gdzie
król Jozjasz widzi nagrobek (tu użyto hebrajskiego słowa cijun - znak)
na grobie proroka, który przepowiedział iż dokona on reform religijnych.
Także w Księdze Ezechiela (39,15) użyta jest nazwa cijun na określenie
"oznaczenia" grobu. Opis pełnego przepychu grobowca jaki wystawił Szymon
Hasmonejczyk dla swojej rodziny znajdujemy w Księdze Micheasza
(13,27-29), a także w pismach Józefa Flawiusza. W tej pierwszej na
określenie grobowca użyto nazwy nefesz - dosłownie "dusza". Określenia
tego używa także Talmud.
Grobowce żydowskie przybierały w
różnych okresach różne formy - od stosu kamieni, poprzez pojedynczy,
pobielony kamień (aluzje do "grobów pobielanych znajdujemy w Nowym
Testamencie), groby jaskiniowe i kute w skałach po monumentalne grobowce
jakie można spotkać do dziś dnia w Dolinie Cedronu w Jerozolimie, gdzie
spoczywają Absalom i Zachariasz. Na grobowcu Absalona widnieje
inskrypcja " To jest grób i "nefesz" (dusza)..." po czym następują
imiona zmarłych. Według tradycji żydowskiej oznaczanie grobów miało
służyć temu aby ustrzec kapłanów przed nieczystością spowodowaną
wejściem na teren cmentarza lub nieumyślnym stąpaniem po ziemi w której
pochowani są ludzie.
Jednak tradycja żydowska ulegała wpływom
otaczających kultur - greckiej i rzymskiej. W Bet Szearim w Galilei,
gdzie znajduje się ogromna nekropolia z II-IV wieku, na ścianach
pomieszczeń grobowych lub sarkofagów obok symboli czysto żydowskich (jak
menora, aaron ha-kodesz, szofar, lulaw i etrog) występują symbole
uniwersalne, używane w świecie starożytnym. Są to na przykład wieńce,
ptaki, naczynia z owocami, a nawet postaci ludzkie.
Poza
Palestyną od II do IX wieku używane były nekropolie katakumbowe (Rzym,
Kartagina, Sycylia, Malta, Sardynia i in.) Również tu typowo żydowskie
symbole sąsiadują z elementami greckimi i rzymskimi. W diasporze
występowały także cmentarze naziemne (stele nagrobne z I wieku p.n.e. z
Leontopolis w Egipcie, nagrobki na wybrzeżach basenu Morza Śródziemnego i
in.).
Nieliczne nagrobki z wczesnego średniowiecza zachowały
się do naszych czasów i ich ornamentyka stała się uboższa w symbole
typowo żydowskie, np. nagrobek z VI wieku z Tortosy w Hiszpanii
ozdobiony tylko pięcioramiennym świecznikiem i pentagramem. Ponadto jego
płyta ustawiona jest poziomo, co jest charakterystyczne dla nagrobków
sefardyjskich. Aszkenazyjskie płyty nagrobne już od średniowiecza
umieszczane były pionowo, jednak zarówno sefardyjskie jak i
aszkenazyjskie nosiły miano macewy. Na nagrobkach średniowiecznych,
zwłaszcza tych późniejszych zachowanych licznie w Europie Zachodniej i
Środkowej, dominującą rolę odgrywa inskrypcja. Od tego czasu aż do XVI
wieku, na podstawie zachowanych obiektów obserwujemy zanik zdobnictwa i
przedstawień symbolicznych poza prostymi elementami obramowania, które
także nie są powszechne.
Od XVI wieku obserwujemy rozkwit
nowożytnej tradycji zdobienia macew. Motywy plastyczne stają się ważnym,
a niekiedy dominującym elementem nagrobka, do tego stopnia, że swą
powierzchnią przewyższają pole z inskrypcją. Uderza tutaj bogactwo
niesionych treści symbolicznych - nawiązań do smutku i żałoby, do
śmierci i przemijania, a także symbole związane z życiem zmarłego
niosące informację na temat jego statusu społecznego, cech osobowych,
zawodu itp. Dla wyrażenia tych treści używane są motywy zaczerpnięte z
opowieści biblijnych, historii Izraela, sfery kultu, obok tych wziętych z
życia codziennego. Przemiany w ornamentyce nagrobków niosą cenne
informacje na temat przemian społecznych i kulturowych, jakim ulegała
społeczność żydowska na przestrzeni wieków.
Funkcją macewy w
judaizmie jest przede wszystkim zabezpieczenie miejsca spoczynku zwłok i
oznakowanie grobu. Wiąże się to z wyżej wspomnianymi przepisami o
czystości rytualnej kohenów (kapłanów).Ponadto nagrobek był wyrazem czci
okazywanej zmarłemu, troski o jego duszę, a także znakiem pamięci dla
potomnych. W okresie talmudycznym przyjęło się oznakowywanie macew raz
do roku, (na wiosnę, 15 dnia miesiąca Adar), przez ich pobielenie.
Stawianie nagrobka przyjęło się z czasem jako powinność religijna.
Jednak budowanie wystawnych nagrobków potępiał jeden z największych
autorytetów talmudycznych II wieku, Szimon ben Gamaliel - "nie wznosi
się nefaszot (wystawnych nagrobków) prawym, gdyż ich słowa są ich
pomnikami". Majmonides (XII w.) w pełni zgadzał się z jego zdaniem.
Natomiast już na przełomie XIII i XIV wieku Szlomo ben Awraham Aderet
uważał postawienie nagrobka jako wyraz czci dla zmarłego. Josef Karo
(XVI w.) uważał że oznacza to uświęcenie zmarłego, natomiast współczesny
mu Izaak Luria, że wystawienie nagrobka przyczynia się do doskonalenia
duszy zmarłego.
W diasporze jako powinność religijną uważano
wystawienie nagrobka w 12 miesiącu od dnia śmierci, natomiast w Izraelu
zachowała się tradycja wystawiania nagrobka trzydziestego dnia od
śmierci.
W aszkenazyjskiej części Europy, a zwłaszcza w
Polsce odnajdujemy kilka typów nagrobków żydowskich. Jednym z nich jest
forma sarkofagu, czasami połączona (lub nie) z pionową płytą nagrobną.
Typ sarkofagu przeznaczony był dla ważnych osobistości życia
żydowskiego. Inny typ nagrobka zarezerwowany dla ważnych osobistości
religijnego życia żydowskiego takich jak cadyk, to ohel. Ohel (z
hebrajskiego - namiot) to rodzaj kamiennego lub drewnianego "domku"
wspartego na czterech węgłach, w środku którego znajdował się właściwy
nagrobek. Ohel nie miał bogatych zdobień, ani nie był budowany według
wyrafinowanych wzorców architektonicznych. Niekiedy otoczony żelaznym
ogrodzeniem odróżniał się od innych nagrobków formą, lecz na ogół był
skromną budowlą. Jednak najpowszechniejszą w aszkenazyjskiej części
Europy, zwłaszcza w Europie Wschodniej formą nagrobka jest macewa
pionowa o prostokątnym kształcie. Znajdowane są także macewy, których
górna część jest półkolista lub trójkątna. Pionowe płyty nagrobne
wykonane są zazwyczaj z kamienia - granitu lub piaskowca, czasami,
zwłaszcza w przypadku uboższych społeczności spotykamy też płyty
drewniane. Macewy z XV i początków XVI wieku znajdujące się w Pradze,
Worms w Niemczech i w Lublinie nie posiadają elementów zdobniczych.
Natomiast już od XVII wieku obserwujemy na tych terenach rozkwit
zdobnictwa. Ponieważ judaizm zabrania przedstawiania w sztuce postaci
ludzkich, w zdobnictwie dominują motywy roślinne i zwierzęce, przedmioty
związane z kultem lub z wykonywanym przez zmarłego zawodem. Postać
ludzka zastąpiona została przez wizerunek ręki. Już na pierwszy rzut oka
uderza bogactwo symboliki przedstawień nagrobnych. Oto niektóre z ich
interpretacji. Dłonie złączone kciukami i palcami wskazującymi z
charakterystycznie rozsuniętymi palcami w geście błogosławieństwa
znajdują się na macewach zmarłych z rodu kapłanów (kohenów), według
tradycji potomków głównych wykonawców służby ofiarniczej w starożytnym
Izraelu. To oni po dziś dzień wznoszą w synagodze ręce do
błogosławieństwa podczas niektórych modlitw. Groby lewitów oznaczone są
misą i ręką unoszącą dzban z wodą (lub sam dzban), jako że ich
praprzodkowie byli pomocnikami świątynnymi i do ich zadań należało
obmywanie rąk kapłanów. Na macewie pisarza przepisującego zwoje Tory
zobaczymy rękę trzymającą gęsie pióro, książki lub szafę z książkami.
Podobnie uczonym mężom i pisarzom ryto na nagrobkach stosy ksiąg na
których wypisane były ich tytuły. Księgi widniały także na macewach
ludzi uczonych, a dodatkowo - jeśli czytali Torę w synagodze, pełnili
funkcje rabinów - znajduje się na nich tzw. "jad" (z hebrajskiego
"ręka") wskazówka w kształcie ręki z wyciągniętym palcem wskazującym
służąca w synagogach do wskazywania czytanego tekstu. Mohel (rzezak
rytualny) miał na nagrobku rękę trzymającą lancet służący do obrzezania
lub podwójne krzesło (tzw. "krzesło Eliasza") służące również przy
obrzędzie obrzezania. Skarbonka wraz z ręka wrzucającą monetę oznaczała
dobroczyńcę i znajdowała się zarówno na macewach kobiet jak i mężczyzn.
Charakterystyczne dla nagrobków kobiet są natomiast świece (najczęściej
dwie, ale występują też wieloramienne świeczniki), ponieważ to kobieta
zapala w domu żydowskim świece szabatowe. Świece te są najczęściej
zgasłe lub złamane - jako symbol śmierci i żałoby. Występują również
siedmioramienne świeczniki - symbol judaizmu i świątyni jerozolimskiej.
Groby kobiet umieszczane były na osobnych od grobów męskich kwaterach.
Motywy zwierzęce także mają swoją symbolikę. Na macewach znajdziemy
zwierzęta biblijne - lwa, tygrysa, jelenia, a także legendarne - gryfa
czy lewiatana. Talmud głosi: "Bądź wytrzymały jak tygrys, a lekki jak
orzeł, rączy jak jeleń a silny jak lew, abyś mógł wypełnić wolę Ojca
twego w niebiosach" (Pirke Awot - Przypowieści Ojców 5,23). Lewiatan
jest symbolem czasów mesjańskich, natomiast wąż połykający włąsny ogon -
symbolem nieskończoności. Obok nich występują także zwierzęta rodzime
takie jak niedźwiedź, bocian, pies, zając, wiewiórka a nawet żaba.
Często zwierzę jest ilustracją imienia zmarłego. Na przykład lew
przedstawia imię Arie i Lejb, jeleń imię Cwi i Hersz, niedźwiedź imię
Dow i Ber (lub Berł),a gołąb imię Jona. Motywy zwierzęce nawiązują
często do błogosławieństw Jakuba w których imionom patriarchów
przypisano symbole zwierząt (np. Naftalemu - łanię, Judzie - lwa etc.).
Co do imion kobiecych na grobie kobiety imieniem Miriam znajdziemy
instrumenty muzyczne na pamiątkę biblijnej prorokini Miriam, na brzegu
Morza Czerwonego grała Bogu z radości hymn pochwalny. Na grobie kobiety
imieniem Rachela znajdziemy wyrytą studnię jako symbol spotkania
biblijnej Racheli z Jakubem. Na znak żałoby żuraw wyrytej na grobie
studni jest złamany. Imię Rebeka ilustrowane jest wizerunkiem stajni
pełnej owiec i studnią - symbole spotkania biblijnej Rebeki z Eleazarem.
Innym często powtarzającym się motywem na nagrobkach żydowskich jest
korona, trzymana często przez dwa lwy jelenie lub gryfy. Wytłumaczenie
tego symbolu jest różnorakie. Korona jest znakiem Tory, Torę w synagodze
zdobi korona, należy więc rozumieć, że nagrobek z koroną należy do
zmarłego uczonego w księgach judaizmu. Korona może też oznaczać głowę
rodu. Inskrypcja "Biada nam, spadła korona z naszych głów" widnieje na
wielu macewach. Inna inskrypcja - "Keter Szem Tow" - "Korona Dobrego
Imienia" nawiązuje do wersetu talmudycznego z Pirke Awot (4,17): "Są
trzy korony: korona Tory, korona kapłańska i korona królewska, ale
Korona Dobrego Imienia przewyższa je wszystkie". Napis taki często
towarzyszy wizerunkowi korony.
Inne motywy to skrzydła
anielskie (bez postaci) czy klepsydra - element jasny i czytelny ,
obecny także na nagrobkach nie żydowskich. Okręt na nagrobku symbolizuje
żałobę (hebrajskie słowa oznaczające statek i żałobę zapisuje się
identycznie. Jako symbol żałoby umieszcza się na macewach złamane
drzewo, trzodę bez pasterza lub ptaka gromadzącego pod skrzydłami
pisklęta.
Na nagrobkach umieszcza się także uniwersalne symbole
judaizmu, do których należą wspomniana już wcześniej menora (zwłaszcza
na nagrobkach kobiet) oraz gwiazda Dawida. Ta druga według symboliki
kabalistycznej oznacza przenikanie się światów - widzialnego i
niewidzialnego - pierwiastka ziemskiego i niebiańskiego. Według innej
interpretacji sześć wierzchołków gwiazdy symbolizuje sześć dni
powszednich w tygodniu, a środek gwiazdy - Szabat. Najstarsze nagrobki
opatrzone gwiazdą Dawida znajdują się na cmentarzu żydowskim w Pradze.
Podstawowym elementem nagrobka jest inskrypcja, która zwykle pisana
była po hebrajsku. Jej stałe elementy (oprócz imienia i nazwiska
zmarłego) zawierają litery hebrajskie "pe" i "nun" - skrót od "tu
pochowany" oraz skrót złożony z kilku hebrajskich liter, który można
złożyć w słowo "tancewa", który oznacza "niech jego (jej) dusza zostanie
zawiązana w węzeł życia". Inne skróty występujące na macewach to litery
"zajn" i "lamed" (zal) - "błogosławionej pamięci" - oraz (na nagrobkach
uczonych w piśmie) litera "resz" od słowa "raw" - "pan" a także "rabin"
(co niekoniecznie oznacza, że zmarły pełnił funkcję rabina). Występuje
także skrót złożony z liter "mem" i "waw" - "morejnu" - oznaczający
"nasz nauczyciel", co także jest bardziej oznaką czci dla mądrości
zmarłego niż informacją o jego zawodzie. Ponadto występują często słowa
opisujące zalety zmarłego oraz wyrazy żalu po jego stracie, a także
informację na temat wieku zmarłego. Niekiedy na nagrobkach widnieją
długie i literacko skomponowane epitafia żałobne. Data śmierci
zapisywana jest według kalendarza hebrajskiego, także rok, który ponadto
zapisuje się nie cyframi, ale literami hebrajskimi. Przy dacie widnieje
niekiedy skrót złożony z liter "lamed", "pe" i "kuf", oznaczający
"według rachuby skróconej".
Cmentarze żydowskie w Polsce
Warto tu wspomnieć przynajmniej o kilku nekropoliach żydowskich i
innych zupełnie małych, lecz ważnych cmentarzach w Polsce. Jednym z
najciekawszych jest cmentarz żydowski w Warszawie, przede wszystkim
dlatego, iż pochowane są tam najznamienitsze postaci nie tylko życia
żydowskiego, ale i ludzie zasłużeni dla historii, nauki i kultury
polskiej, zwłaszcza w XIX i XX wieku. Wypada wymienić przynajmniej kilka
nazwisk, a więc: Ludwik Zamenhof - twórca języka esperanto, Ester
Rachel Kamińska - założycielka teatru żydowskiego, Henryk Wohl -
sekretarz finansów w rządzie narodowym w czasie powstania 1863 roku,
Jakub Natanson - chemik, profesor Szkoły Głównej (Uniwersytetu
Warszawskiego w Królestwie Kongresowym), Hipolit Wawelberg -
współzałożyciel Wyższej Szkoły Politechnicznej w Warszawie, wydawca
Sienkiewicza, Orzeszkowej i Konopnickiej, jeden z fundatorów pomnika
Adama Mickiewicza w Warszawie, Chaim Zelig Słonimski - uczony, redaktor
“Świtu", dziadek poety Antoniego Słonimskiego i wielu, wielu innych.
Nazwiska można by mnożyć. Nagrobki znajdujące się w obrębie warszawskiej
nekropolii posiadają ogromną wartość artystyczną - stanowią prawdziwe
dzieła sztuki. Nagrobek który zasługuje na szczególną uwagę dzięki swej
niepowtarzalności i bogactwie przedstawień należy do Berka Szmulowicza,
Zwanego też Sonnenbergiem lub Bersohnem, i pochodzi z 1826 roku.
Wykonany został przez wybitnego malarza, rzeźbiarza i architekta, Dawida
Friedlandera. Grobowiec zdobią kolumny korynckie a dwie płaskorzeźby
przedstawiają, jedna - widok warszawskiej Pragi, miejsce w którym
Szmulowicz spędził dzieciństwo, a druga - biblijny Babilon. Pierwsza
scena przedstawia obraz miasta z synagogą i cmentarzem żydowskim oraz
dwór i pałac podarowany ojcu zmarłego przez króla, Stanisława Augusta,
wiatrak, zerwany most - symbol śmierci. Druga scena przedstawia wieżę
Babilonu, rzekę na której tonie okręt (symbol żałoby), a na gałęziach
drzew na brzegu rzeki zawieszone instrumenty muzyczne. To prawdziwa
ilustracja do psalmu 137 “Nad rzekami Babilonu, tam siedzieliśmy i tam
płakali, na wspomnienie Syjonu. Na wierzbach tej krainy zawiesiliśmy
lutnie". Ten właśnie fragment wypisany jest ponad płaskorzeźbą.
Kolejnym zasługującym na uwagę cmentarzem jest powstały w 1552 roku
cmentarz Remu w Krakowie. Nazwa cmentarza pochodzi od imienia Mojżesza
Isserlesa, słynnego rabina, który spoczywa na tum cmentarzu. Wsławił się
on kodyfikacją prawa, z uwzględnieniem tradycji Żydów aszkenazyjskich.
Podczas prac konserwatorskich na cmentarzu Remu po wojnie archeolodzy
natrafili na zakopane w ziemi nagrobki renesansowe. Znajdowały się wśród
nich rzadkie w tej części Europy sarkofagi, świadczące o wpływach
włoskich na tych terenach. Najstarsza odnaleziona na cmentarzu Remu
macewa liczy ponad 400 lat.
Największym (?) z cmentarzy
żydowskich na terenie Polski jest cmentarz łódzki. Na niektórych z
cmentarzy (jak na przykład w Leżajsku czy Bobowej) spoczywają sławne
postaci chasydyzmu. Jedna z nich to Elimelech z Leżajska, którego grób w
kształcie ohelu odwiedzają co roku wierzący w jego cudowną moc Żydzi z
całego świata i co rok zostawiają wetknięte w szpary między kamieniami
grobowca kartki wotywne zwane kwitłech. . Takich miejsc jest więcej, by
wspomnieć tylko Nowy Sącz, Sieniawię, czy Rymanową. Zupełnie małe i
zapomniane, ale jakże ważne skarbnice żydowskiej sztuki sepulkralnej
znajdziemy w takich miejscowościach jak Karczew, Góra Kalwaria, Tykocin,
Szydłowiec, Lesko, Chrzanów i wielu, wielu innych.
Paulina Biskup
/zrodlo: jewish.org.pl/
|