Właśnie dziś, w piątek, 17 września, po zachodzie słońca, rozpoczyna się Jom Kipur. Życzenia z okazji tego święta oraz rozpoczętego niedawno Nowego Roku 5771 przekazał Prezydent Polski - Bronisław Komorowski. W liście skierowanym do Piotra Kadlčika - Prezesa Zarządu Związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich Pan Prezydent przypomniał, że Żydzi są obecni w dziejach Polski od samego początku. I choć "w dziejach tych są i karty dramatyczne, naznaczone cierpieniem, ale też piękne, chwalebne, napełniające dumą oba nasze narody. Wkład osób narodowości żydowskiej w polską kulturę, sztukę, naukę i rozwój gospodarczy zasługuje na docenienie i należyte upamiętnienie".
Pobierz życzenia od Prezydenta RP w wersji PDF
Piotr Kadlčik - Prezes Zarządu Związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich w Polsce, Przewodniczący Gminy Żydowskiej w Warszawie:
"Piękne i mądre życzenia od najważniejszej osoby w państwie przyjmujemy z szacunkiem i radością. Dziękuję Panu Prezydentowi za pamięć i dobre słowo. Jestem przekonany, że podczas kadencji Prezydenta Bronisława Komorowskiego niejednokrotnie będziemy mogli pokazywać, jak wiele łączy Polaków i Żydów i że historia naszych narodów zapisana jest nie tylko na czarno. Z radością
przekażę życzenia z okazji nowego roku żydowskiego i Jom Kipur członkom wszystkich gmin żydowskich w Polsce".
Michael Schudrich - Naczelny Rabin Polski:
"Jestem wzruszony, że w tak ważnym dla wszystkich Żydów dniu, Pan Prezydent pamiętał o nas. Słowa z jego listu są dla nas inspiracją do jeszcze głębszej modlitwy w intencji nas samych, naszej społeczności oraz naszej Ojczyzny.
Początek nowego roku żydowskiego zbiegł się z inauguracją prezydenckiej kadencji, w związku czym, dziękując za noworoczne życzenia, pragniemy życzyć Panu Prezydentowi udanej i owocnej prezydentury".
List z życzeniami Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego otrzymali także Michael Schudrich - Naczelny Rabin Polski oraz Artur Hoffman - Przewodniczący Towarzystwa Społeczno - Kulturalnego Żydów W Polsce.
|
|
E R E W Y O M K I P U R
9 Tiszrei 5771/17 września 2010
Zapalenie świec i początek Postu 18.47
Hawdala - 19.54
Paraszat Wezot Habracha
Tora opowiada o pochówku Moszego: „I pochowano go w dolinie krainy Moabu naprzeciw Bet-Peor, a nikt nie zna jego grobu aż po dziś dzień.” (Dwarim 34:6). Komentarz Rasziego: „Naprzeciw Bet-Peor – Jego grób gotowy był już od czasów sześciu dni stworzenia świata, jako pokuta za incydent z Peor. Był on jedną z rzeczy stworzonych w erew Szabatu, przy zmierzchu. „Baal Peor” – to nazwa bałwochwalczego incydentu, grzechu awoda zara popełnionego przez naród Izraela, w ramach którego Izraelici uprawiali nierząd z kobietami Moabu.
Rabin Heszel ben Jozef stawia dwa pytania odnośnie komentarza Rasziego. W pierwszym z nich zapytuje odnośnie uwagi Rasziego, na temat tego, że „grób gotowy był” – co wnosi ta uwaga i co chce Raszi przez to nam wyjaśnić (Raszi zwykle komentuje trudne wersety, wyjaśniając je)? Po drugie, jakie ma to znaczenie, czy grób był gotowy czy nie?
Rabin Heszel wyjaśnia: Miszna w Masechet Awoda Zara (44) prezentuje rozmowę Rabina Gamliela, przewodniczącego Sanhedrynu z pewnym filozofem: Proklos, syn filozofa, zadał R. Gamlielowi pytanie. Miało to miejsce w Akko, w czasie gdy przewodniczący Sanhedrynu zażywał kąpieli w łaźni Afrodyty . Powiedział do niego: napisane jest w twojej Torze, „Nie przylgnie do twojej ręki nic z rzeczy poddanych klątwie” (Dwarim 13:18). Dlaczego kąpiesz się w łaźni Afrodyty? Odpowiedział mu: Nie możemy odpowiadać [na pytania dotyczące Tory] będąc w kąpieli. Kiedy wyszedł, powiedział: „To nie ja wszedłem do jej obszar, ona weszła w mój.
Rabin Heszel zauważa, że również w kontekście naszej Parszy aktualne jest pytanie tego filozofa – A odpowiedź R. Gamliela dobra jest także dla Moszego – „grób gotowy był już od czasów sześciu dni stworzenia świata”, oznacza, że Mosze znajdował się tam przed awoda zara a ona, awoda zara, wchodziła na jego terytorium.
W miejscu tym musimy jednak zapytać, skoro Święty, niech będzie błogosławiony, z góry wiedział, że istnieć będzie awoda zara, dlaczego wybrał zarazem owo miejsce jako pochówek najważniejszego człowieka w historii Izraela? Raszi odpowiada na to oczywiście w ten sposób: Haszem wybrał owe miejsce właśnie z tego powodu, by odpokutować za czyn z Peor.
Rabin Boaz Pash - Tłumaczyła Daniela Malec
Dziękujemy organizacji Shavei Israel za udostępnienie tekstu
|
|
Żydowski Instytut Historyczny organizuje seminarium naukowe – cykl 15 wykładów, poświęconych powojennej historii Żydów w Polsce. Wykłady będą się odbywały ok. raz w miesiącu w Warszawie.
|
Czytaj całość
|
|
Post Gedali - Niedziela 12 września, zapalenie świec 19.51
|
|
|