Ariel Zukermann |
Po niedawnym występie Yoava Talmiego, Filharmonia
Poznańska gościła w piątek 15 maja 2014 r. kolejnego izraelskiego dyrygenta.
Był nim Ariel Zukermann. Urodził się w 1973 roku w
Izraelu. Początkowo studiował w klasie fletu. Instrumentu uczył się u Paula Meisena i
Andrása Adorjána w Musikhochschule München ,Wyższej Szkole Muzycznej w
Monachium.
Następnie
brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Alaina Mariona i Aurele
Nicolet.
Ariel Zukermann jest laureatem licznych
renomowanych międzynarodowych konkursów.
Solowe partie fletu wykonywał pod dyrekcją wielu
wybitnych dyrygentów. Wśród nich warto wymienić takich gigantów sztuki
dyrygenckiej, jak np.: Zubina Mehtę, Daniela Barenboima, Lorina Maazela i
Ricaedo Muti. Występował wspólnie z wielu znakomitymi orkiestrami, np.:
Izraelską Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrą Symfoniczną Bawarskiego Radia,
Orkiestrą Bawarskiej Opery Państwowej i Orkiestrą Filharmonii w Monachium. Od
2002 r. Ariel Zukermann jest solistą „Kolsimcha – The World Quartet” (Głos
Radości – Kwartet Światowy).
Ariel Zukermann nie ograniczył się wyłącznie do
instrumentalnej sztuki wykonawczej. Studiował również dyrygenturę orkiestrową u
Jormy Panuli w Kungliga Musikhögskolan i Stockholm (Królewskiej Wyższej Szkole
Muzycznej w Sztokholmie).
Maestro związany był z licznymi orkiestrami.
Przykładowo można wymienić tutaj: Hermes Orchester w Monachium, Budapeszteńską
Orkiestrę Festiwalową, Izraelską Orkiestrę Symfoniczną, Orkiestrę Symfoniczną w
Lucernie i Bazylei, Orkiestrę Bawarskiej Opery Państwowej, Orkiestrę Radia
Seul, Orkiestrę Filharmonii w Belgradzie, Orkiestrę Węgierskiej Filharmonii
Narodowej, Orkiestrę Collegium Bacha w Monachium, Orkiestrę Filharmonii w Bremie,
Państwową Orkiestrę Nadrenii, itd.
Podczas koncertu mogliśmy wysłuchać utwory
kompozytorów epoki klasycznej – Wolfganga Amadeusza Mozarta (1756-1791) i Carla
Philippa Emanuela Bacha (1714-1788).
Wykonana Serenada na instrumenty dęte B-dur KV
381 Mozarta jest najbardziej charakterystyczna w porównaniu z Serenadami Es-dur
KV 375 i e-moll KV 388. Składa się z 8 części. Serenadę wykonuje 13
instrumentów dętych. Soliści realizujący partie solowe utworu okazali się
prawdziwymi wirtuozami.
Mieliśmy okazję wysłuchać również dwóch dzieł
niesłusznie zapomnianego dziś Carla Filippa Emanuela Bacha. Były nimi: Symfonia
na instrumenty smyczkowe nr 1 G-dur Wq 182/1 oraz Symfonia na instrumenty
smyczkowe nr 3 C-dur Wq 182.3. Mimo, iż kompozycje reprezentowały wczesnoklasyczny
styl galant, były już zapowiedzią mającego narodzić się w przyszłości
romantyzmu. Były jakby próbą przejścia od „harmonia mundi” do harmonii serca.
Po koncercie odbyło się krótkie, lecz bardzo miłe
spotkanie Ariela Zukermanna z reprezentantami Gminy Żydowskiej w Poznaniu.
dr
Wojciech Meixner
|
Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl