KONTAKT

BIURO

Wsparcie finansowe Gminy

Numery kont info

POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

TSKZ

tskz.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Zasada matrylinearności w Torze  Email
Wszystkie odłamy judaizmu zgadzają się, że osoba, której matka jest Żydówką – jest Żydem, a dzieci każdej kobiety, która jest Żydówką – są Żydami. „Zasada matrylinearności” jest niepodważalnym kryterium i nie zmienia go ani fakt wychowania się w innej kulturze, ani związek z inną religią (jakkolwiek w tej sprawie istnieją odmienne, zdecydowanie mniejszościowe zdania, między innymi opinia Majmonidesa).

Linia ojca obowiązywała niewątpliwie w czasach Patriarchów – do chwili ogłoszenia Tory, choć z wyjątkami, bo na przykład jeden z dwu synów Awrahama (Jiszmael) nie był Żydem, podobnie jak jeden z synów Jicchaka (Esaw). Jakkolwiek w Torze nie ma żadnych, wyrażonych wprost oznajmień na temat tego, że linia matki jest decydująca, to znajdują się tam stwierdzenia, które pośrednio przekonują, iż już wtedy za Żydów uznawano dzieci matek żydowskich, a nie żydowskich ojców.

 

Reguła, że dziecko dziedziczy "żydowskość" po matce, została ustalona na podstawie dwóch wersetów Tory:

 

  • Po pierwsze, w Szemot 21:4 czytamy o tym, że jeżeli właściciel da żydowskiemu słudze nieżydowską żonę, dzieci z tego związku będą należały do właściciela sługi i gdy skończy się okres pracy sługi - odejdzie on sam. Interpretacja zasad prawnych dotyczących tego przypadku jednoznacznie udowadnia, że dzieci te - będąc potomstwem Żyda - nie są traktowane jako Żydzi, a decyduje o tym fakt, że ich matka nie jest Żydówką. Gdyby dzieci Żyda zrodzone z jego związku z kobietą nieżydowską były uważane za Żydów - odeszłyby z uwalnianym ojcem. Ponieważ tak nie jest - oznacza to, że nie są - według prawa - Żydami.

 

  • Po drugie, werset 7:4 z księgi Dewarim, w którym znajdujemy zakaz związków małżeńskich Żydów z ludźmi należącymi do "siedmiu narodów", jest sformułowany w taki sposób, iż dla talmudycznych interpretatorów (Jewamot 23a, Kiduszin 68b), było oczywiste, że Tora uważa potomstwo kobiety żydowskiej urodzone z jej związku z nie-Żydem za Żydów, a potomstwo żydowskiego mężczyzny zrodzone z jego związku z nie-Żydówką - za nie-Żydów. Zwracając się bowiem do Żyda, Tora nazywa syna córki spłodzonego przez nie-Żyda "twoim synem", a nie nazywa tak syna urodzonego przez nie-Żydówkę, gdyż jest to "jej syn"

(np.:"Rabi Jochanan odpowiedział w imieniu rabiego Szimona ben Jochaja: (...) syn urodzony z kobiety izraelskiej jest nazywany synem, ale syn zrodzony z kobiety nieżydowskiej nie jest nazywany twoim synem, ale jej synem", Jewamot 23a).

/the 614 commandment/ 

 

Am Israel Chai !

ATTENTION !

About the visits
to the grave
of Akiva Eger
please stay in touch
Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
OrWhats App only
+48726100199

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl