POLUB NAS :)

facebook.jpg

info kontakt

Kontakt z biurem Gminy

tylko drogą mailową

Fundacja Synagoga Nowa

PIC 913955244
2016-04-04_101608.jpg

Archiwum

JUDAICA

magen_1.jpg

KOL POLIN

W synagodze...  Email

  pytanie: W odpowiedzi na pytanie, "jak zachować się w synagodze", napisane jest: "zabronione jest wchodzenie do synagogi, aby schronić się przed deszczem lub upałem. Dotyczy to zarówno nie-Żydów, jak i Żydów." Dlaczego? Przecież Haszem się nie obrazi, to nie grzech, że się schronię przed zjawiskami przyrody

 


 

 

odpowiedź :

Halacha (Orach Chaim 151:1) uważa, że jest przejawem szacunku wobec synagogi i jej funkcji, aby nie wykorzystywać jej w celu utylitarnym, a niezgodnym z jej przeznaczeniem. Synagoga jest miejscem nauki Tory i modlitwy. Tu nie chodzi o grzech, ale o brak szacunku wobec świętości. To się robi nie tyle "dla Haszem" (choć te prawa dotyczą szerszej kategorii praw dotyczących relacji człowieka z Bogiem), ale dla samego siebie, dla swojego doskonalenia.
 
Bowiem celem tych praw jest wzmacnianie w sobie samym poczucia świętości czasu i miejsca, przeciwstawianie się jej zacieraniu i zrównywaniu tego, co wyjątkowe (w tym przypadku - synagoga), z powszedniością. To tak, jakby jadem (wskaźnikiem do tekstu Tory) drapać się po plecach, albo modlitewnik podkładać pod za krótką nogę stołu. A przecież świętość polega – w rozumieniu judaizmu – na wyrastaniu ponad instynkt, który nakazuje nam realizować nasze potrzeby fizyczne w pierwszej kolejności. Nie chroniąc się przed deszczem w synagodze, człowiek daje dowód, że potrafi kontrolować swoje naturalne odruchy i że jego zachowaniem rządzą reguły bardziej skomplikowane, niż proste reakcje na bodźce fizyczne.
 
Te zakazy dotyczą także innych, podobnych sytuacji: nie należy przechodzić przez synagogę, aby uczynić drogę krótszą, zamiast przejść dookoła budynku dłuższą drogą. Zakazane jest także spożywanie posiłków w synagodze, zaspokajanie pragnienia, a także spanie w niej. Reguły te nie dotyczą jedynie "uczonego Tory", który spędza w niej regularnie o wiele więcej czasu, niż inni ludzie.
 
Wszystkie te zasady postępowania dotyczą w gruncie rzeczy tego samego: nakazują pewne opanowanie naturalnych potrzeb fizycznych, które ma wyrażać, że są sprawy i wartości w ludzkim świecie od nich ważniejsze.
 
Czy zatem halacha nie jest zbyt okrutna? Pytam, snując domysły, bowiem jestem żydowskim wolontariuszem i gdyby się zdarzył przypadek, że przechodząc z moją podopieczną w pobliżu synagogi i gdyby ona zasłabła (to starsza i schorowana osoba), to czy nie lepiej byłoby wprowadzić ją w cień synagogi, żeby odpoczęła, czy lepiej niech sobie leży na ulicy
 
Czy prawo jest dla człowieka, czy człowiek dla prawa?
Halacha nie jest okrutna, bo halacha przewidziała sytuację, o której Pan pisze. Wajikra zawiera takie słowa Boga: „I przestrzegajcie Moich bezwzględnych nakazów i Moich praw, które człowiek będzie wykonywał i będzie żył dzięki nim” (18, 5), co rabini interpretowali jako: „Będziesz żył dzięki nim, a nie umierał przez nie” (Joma 85b). Właśnie dlatego wszystkie prawa Tory, wszystkie nakazy i zakazy Boga, z wyjątkiem trzech, ulegają zawieszeniu wówczas, gdy zagrożone jest życie człowieka. Życie jest więc w judaizmie ogromną wartością, a ratowanie życia ludzkiego – podstawowym obowiązkiem.
 
Gdy pojawia się bowiem zagrożenie życia (rozumiane szerzej niż w rozumieniu ściśle medycznym), to znaczy, gdy na przykład starsza osoba - i w dodatku schorowana - jest bliska zasłabnięcia, to zgodnie z żydowskim prawem religijnym, wszystkie zakazy halachiczne, nawet w ogóle wszystkie (z wyjątkiem trzech) prawa Tory zostają zawieszone. Czyli w opisanej sytuacji nie obowiązują żadne zakazy dotyczących korzystania z cienia i chłodu synagogi. Prawo jest dla człowieka. Ma wspomagać jego życie, a nie stanowić zagrożenie. Takie własnie rozumowanie zezwala nawet na spożywanie niekoszernego mięsa, np. wieprzowiny, gdy jest to sposób na zachowanie życia w sytuacji zagrożenia głodem.
 
Te reguły dotyczące przebywania w synagodze, o których tu rozmawiamy, są tylko jednym z wielu przykładów na sposób, w jaki judaizm chce uczynić człowieka lepszym.
 
Generalnie, jednym nurtem tych kształtowania człowieka jest etyka, czyli to, co określają prawa "pomiędzy człowiekiem a jego bliźnim" (bejn adam lechawero). Celem jest, aby człowiek realizował zasadę "kochania bliźniego jak samego siebie".
 
Drugim nurtem jest doskonalenie duchowe człowieka, poprzez prawa dotyczące relacji człowiek-Bóg (bejn adam lemakom), które wprowadzają w życie ludzkie i umacniają w nim kategorię "świętości" (kedusza).
 
Przepisy dotyczące zachowania w synagodze nie należą do etyki (wykorzystanie synagogi jako schronienia przed deszczem nie powoduje krzywdzenia bliźniego). Podlegają one tej drugiej kategorii. Jednak czynienie człowieka lepszym w wymiarze duchowym nie może się odbywać za cenę zagrożenia jego życia. Byłoby to oczywistym absurdem. Żydowskie prawo religijne (halacha) zdaje sobie z tego doskonale sprawę.
 
the 614 commandment society
 

ATTENTION !

About the visits to the grave of Akiva Eger please get in touch with Mrs. Estera by phone +48 726 100 199 Or via email gekafka@jewish.org.pl

Shabbat - info

Kochani, spotykamy się w każdy niebieski.jpgpiątek o 16:30

Every Friday,we meet  on 16;30 Stawna str 10

Opłaty - infornacje

W każda sobotę modlitwy w Synagodze odbywają się od godz. 9:30 do 11:00.

The synagogue is open also every Saturday at 09:30-11:00am.

Konkurs -VII edycja !!!

INFORMACJEpl1.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Warsztaty w Gminie

W każdy czwartek od godz.18:15taniec.jpg

Albumy PICASA

NASZE ALBUMY KLIKNIJ
erec.jpg
wikipardes.jpg

Koszerne produkty

kosher.jpg

 

mhzp_logo_new3755.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg
wirtualny.jpg
tskz.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg
fzplogo.jpg

Chabad

chabad.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl