W środę 18 września po zachodzie słońca zaczyna się Sukot. Święto
szałasów (zwane także świętem Kuczek) wg. kalendarza hebrajskiego
zaczyna się 15 dnia miesiąca Tiszri i trwa przez 7 dni w Izraelu, a 8
dni w diasporze. Upamiętnia ono 40 lat wędrówki Izraelitów przez
pustynię po wyjściu z Egiptu, gdy musieli oni mieszkać w szałasach -
nazwa święta pochodzi od hebrajskiego suka - szałas.
Dlatego na czas tego święta budowane są
prowizoryczne szałasy, w których według biblijnego nakazu ma wtedy
przebywać Żyd, "aby pokolenia wasze wiedziały, że w szałasach kazałem
mieszkać synom izraelskim, gdy wyprowadziłem ich z ziemi
egipskiej"(Księga Kapłańska 23,42).
Sukot jest również świętem
rolniczym. W czasach starożytnych podczas tego święta Żydzi
pielgrzymowali do Jerozolimy, niosąc doroczne zbiory, aby złożyć je na
ofiarę w Świątyni. Jest to obok Pesach i Szawuot jedno spośród trzech
świąt pielgrzymich - szalosz regalim - jak również jedno z trzech świąt
plonów.
Suka
Zgodnie z nakazem biblijnym:
"Przez siedem dni będziecie mieszkać w szałasach" (Księga Kapłańska
23,42), każdy Żyd powinien na czas święta zbudować szałas. Według
tradycji talmudycznej szałas taki ma być na tyle duży aby pomieścić
człowieka i jego stół, przynajmniej trzy ściany muszą być pełne, podczas
gdy trzecia może być jedynie częściowa. Ważny element suki stanowi
pokrycie dachu - sechach. Musi być ono wykonane z naturalnych
materiałów, na przykład ze świeżych gałęzi - w Izraelu używa się do tego
celu liści palmy, w Europie może to być na przykład jedlina itp.
Pokrycie dachu musi być tak wykonane, aby w nocy można było przez nie
zobaczyć gwiazdy, dlatego też suka stoi pod gołym niebem, a nie w domu
czy pod jakimkolwiek innym stałym dachem. Jednocześnie dach ma dawać
więcej cienia niż światła słonecznego. Ściany szałasu zdobią dekoracje
związane ze świętem - malunki, wyklejanki itp. - zazwyczaj chętnie
przygotowywane przez dzieci.
Przepisy święta Sukot , takie jak nocowanie w szałasie czy spożywanie w nim posiłków dotyczą w większości mężczyzn,
choć tak kobiety, jak i dzieci mogą się do nich stosować. Obecnie
niewielu Żydów śpi w szałasach, zwłaszcza w Polsce czy w innych
częściach Europy, gdyż tam gdzie pogoda może być poważnym utrudnieniem,
Talmud znosi obowiązek spędzania nocy w szałasie. Natomiast większość
Żydów ortodoksyjnych w ciągu ośmiu dni trwania święta spożywa tam
wszystkie posiłki.
Istnieje zwyczaj, aby każdego dnia święta
"zapraszać" do suki jednego z bohaterów biblijnych. Ci duchowi goście -
uszpizin - to Abraham, Izaak, Jakub, Mojżesz, Aaron, Józef i Dawid. Co
wieczór jeden z nich jest "gościem honorowym" zapraszanym specjalną
aramejską formułą powitania, wraz z towarzyszącymi mu innymi uszpizin.
Jednocześnie na każdy z wieczorów powinno się zaprosić kogoś ubogiego, w
przeciwnym bowiem razie dostojni goście duchowi nie zostaną na posiłku.
Istnieje również zwyczaj, aby formułę powitania recytowała osoba
nosząca imię zapraszanego na dany dzień gościa duchowego.
Lulaw i etrog
Drugim
ważnym elementem święta Sukot są lulaw i etrog, które tworzą "cztery
gatunki" - arba minim. Lulaw jest gałęzią palmy daktylowej, lecz w tym
przypadku rozumiemy przez tę nazwę kompozycję złożoną z gałęzi palmy
daktylowej (lulaw), trzech gałązek mirtu (hadasim)i dwóch witek
wierzbowych (arawot). Czwartym elementem arba minim jest etrog - rodzaj
cytryny. Etrog i lulaw powinny charakteryzować się ściśle określonymi
cechami, a ich wybór jest dla pobożnego Żyda prawdziwą sztuką. Nakaz
sporządzania lulawu pochodzi z Biblii: "Weźcie sobie pierwszego dnia
owoce pięknych drzew, liście palmowe, gałązki gęstych drzew i wierzb
nadrzecznych. Będziecie weselić się przed Panem Bogiem waszym przez
siedem dni."(Księga Kapłańska 23,40). Podczas święta, gdy recytowany
jest Halel (odpowiednie Psalmy), obchodzi się bimę (podest służący do
odczytywania Tory), potrząsając jednocześnie arba minim w cztery strony
świata, a także w górę i w dół, przy czym lulaw trzymany jest w prawej
ręce, a etrog w lewej. Potrząsanie we wszystkich kierunkach symbolizuje
bożą wszechobecność.
Według Miszny pierwszego dnia Sukot można
posługiwać się tylko własnym arba minim, natomiast później można je
pożyczyć. Od tego przepisu istnieje jednak odstępstwo zilustrowane przez
Talmud w następujący sposób : "razu pewnego znajdowali się na okręcie
Rabi Gamaliel, Rabi Jehoszua, Rabi Eleazar ben Azaria i Rabi Akiba, a
tylko jeden Rabi Gamaliel był w posiadaniu lulawu, który kupił za tysiąc
zuzów (moneta starożytna - przyp.aut.). Tedy wziął go Rabi Gamaliel, a
dopełniwszy powinności, podarował go Rabi Jehoszui; i wziął go Rabi
Jehoszua, a dopełniwszy powinności, podarował Rabi Eleazarowi ben
Azaria; i wziął go Rabi Eleazar ben Azaria, a dopełniwszy powinności,
podarował Rabi Akibie; i wziął go Rabi Akiba, a dopełniwszy powinności,
oddał z powrotem Rabi Gamalielowi". (Traktat Sukka 41b, za Regina
Lilientalowa, "Święta żydowskie" str 277).
Wiele jest
interpretacji symbolicznych arba minim. Jedna z nich tłumaczy, że te
cztery rośliny symbolizują cztery rodzaje Żydów: etrog, ponieważ pachnie
i nadaje się do jedzenia, symbolizuje Żyda, który zna Torę i
przestrzega przykazań. Palma nie wydziela zapachu, ale daje smaczne
owoce - symbolizuje ona Żyda który nie zna Tory, ale dobrze postępuje.
Mirt pięknie pachnie, ale nie ma wartości odżywczych. Można go więc
porównać do Żyda, który zna Torę, ale nie spełnia przykazań. Czwarta zaś
- wierzba nie posiada ani owoców ani zapachu, dlatego symbolizuje Żyda,
który ani nie zna Tory, ani nie przestrzega jej przykazań. Wszyscy oni
składają się jednak na społeczeństwo, które nie jest idealne, ale w
którym dla każdego jest miejsce.
Hoszana Raba
Siódmego
dnia święta Sukot przypada Hoszana Raba. Nazwa ta pochodzi od fragmentu
modlitwy "Hoszana" - "Zbaw nas, prosimy", który powtarza się tego dnia
szczególnie często. Jest to bowiem dzień, podczas którego dobiega końca
sąd nad ludźmi rozpoczęty w Nowy Rok - Rosz HaSzana. Dlatego liturgia
Hoszana Raba jest tu podobna do liturgii Jom Kipur. Centralnym obrzędem
jest siedmiokrotne okrążenie bimy z lulawem i etrogiem podczas modlitwy o
dobre plony. Oprócz lulawu używa się wówczas dodatkowych witek
wierzbowych, bijąc nimi o ziemię tak długo, aż nie zostanie na nich
żaden listek. W taki sposób pokazuje się, co stanie się z naturą, jeśli
Bóg nie ześle deszczu. Istnieje zwyczaj, aby spędzać noc święta Hoszana
Raba na modlitwie i czytaniu Pism Świętych, przede wszystkim Księgi
Powtórzonego Prawa.
Szmini Aceret
"Ósmego
dnia będzie dla was zgromadzenie świąteczne i nie możecie wykonywać
żadnej pracy" (Księga Liczb 29,35) - ósmy dzień Sukot traktowany jest
jako odrębne święto - aceret, a jego charakterystyczną cechą jest
modlitwa o deszcz - tfilat geszem. W starożytnym a także w dzisiejszym
Izraelu deszcz jest bardzo ważny - bez niego nie można liczyć na udane
plony. Dlatego począwszy od Szmini Aceret (początek jesieni) aż do
Pesach (na wiosnę) do modlitwy codziennej włącza się modlitwę o deszcz.
W
tym dniu odmawia się również modlitwę za zmarłych - Izkor, ponieważ
według rabinów ostatni dzień wielkich świąt (Jom Kipur, ósmy dzień
Pesach, drugi dzień Szawuot) jest odpowiednim do tego momentem.
Simchat Tora
Simchat
Tora (Radość Tory) jest świętem, które przypada dziewiątego dnia Sukot w
diasporze, a w Izraelu obchodzi się je razem ze Szmini Aceret. Dobiega
wtenczas końca roczny cykl odczytywania Tory w synagodze i jednocześnie
zaczyna się nowy. Czytanie kończy się na ostatnich wersetach Deworim
(Księgi Powtórzonego Prawa) i zaczyna od nowa od Bereszit (Księgi
Rodzaju). Jak każe zwyczaj, osoba wywołana do odczytania ostatniego
fragmentu Tory nazywana jest Chatan Tora ("oblubieniec Tory"), a osoba
zaczynająca czytanie od Księgi Bereszit - Chatan Bereszit. Święto
przebiega w ten sposób, że wieczorem wyjmuje się z aron ha-kodesz
wszystkie zwoje, zostawiając na ich miejscu zapaloną świecę jako symbol
niegasnącego światła Tory. Mężczyźni obnoszą zwoje wokół bimy z radosnym
śpiewem i tańcami, wykonując w ten sposób siedem okrążeń - hakafot.
Uroczystość trwa niekiedy kilka godzin i różni się zasadniczo od innych
świąt tym, że do części przeznaczonej dla mężczyzn zaprasza się również kobiety i dzieci, które są również dopuszczone do
noszenia Tory, śpiewu i tańca w wesołej procesji. Obrzęd powtarza się
następnego ranka. Przed wywołaniem "oblubieńców" wszyscy dorośli Żydzi
płci męskiej odmawiają po kolei błogosławieństwo nad Torą. Któryś z
dorosłych zwołuje także wszystkie dzieci
na bimę pod swój talit (szal modlitewny), by powtórzyły za nim formułę
błogosławieństwa. Zwyczajowo cała kongregacja podejmowana jest przez
owych dwóch "oblubieńców" przyjęciem na cześć Simchat Tora.
Paulina Biskup
|