POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

KONTAKT

BIURO

Fundacja Synagoga Nowa

PIC 913955244
2016-04-04_101608.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

JUDAICA

magen_1.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

O święcie Pesach słów kilka...  Email
W opowieści o Wyjściu ludu Izraela z niewoli egipskiej pojawiają się postaci dwóch położnych, które nie posłuchały rozkazu faraona, żeby mordować nowonarodzonych hebrajskich chłopców. Jaka była przyczyna ich postawy, którą narażały się na gniew i zemstę egipskiego władcy ? Lęk (bojaźń, strach) przed Bogiem...

Zauważmy, że dawniej, gdy starano się określić człowieka religijnego i zarazem etycznego, mówiło się o nim, że jest "bogobojny". Czyli, że BOI się Boga. Obecnie, w "progresywnych" nurtach judaizmu i w chrześcijaństwie, Boga wiąże się silniej z uczuciem miłości, niż bojaźni. Bojaźń przed Bogiem jest uważana za coś prymitywnego w porównaniu z miłością.

Jest to bardzo symptomatyczne. Zarazem jest odejściem od moralnej nauki Tory.

 

Tora mówi bowiem o dwóch równorzędnych emocjach wobec Boga, które ludzie powinni odczuwać: jedną z nich jest miłość, a drugą strach (bojaźń, lęk) (jirat Haszem). „Banie się” Boga można rozumieć jako emocję łączącą w sobie szacunek wobec autorytetu ze świadomością, że wstydem byłoby niewypełnianie nakazów, które Bóg stawia przed człowiekiem i z których będzie się rozliczonym.

 

Czemu więc służy takie uczucie, jaka jest jego rola?

 

• Z jednej strony z kontekstów, w których w Torze pojawia się ostrzeżenie przed Bogiem, przed Jego gniewem, widać bardzo wyraźnie, że ów lęk ma chronić tych, którzy są najbardziej bezbronni i słabi.

Gdy Tora każe czcić starca, nie kłaść przeszkody przed niewidomym i nie poniżać sługi, polecenia te dopełnia zawsze ostrzeżeniem: „będziesz się bał swojego Boga”. Słowa te pojawiają się właśnie wtedy, gdy skrzywdzony może zostać ktoś, kto oprócz Boga nie ma nikogo, kto mógłby go obronić. Co, prócz lęku przed Bogiem, może powstrzymać tyrana przed skrzywdzeniem bezbronnego i słabego?!

 

• Z drugiej strony, paradoksalnie, uczucie lęku przed Bogiem UWALNIA człowieka od lęku przed innym człowiekiem. A ponieważ Bóg wymaga postępowania etycznego, lęk przed Bogiem wyzwala od strachu narzucanego przez ludzi, którzy domagają się postępowania nieetycznego.

 

W Torze, w księdze Szemot opisana jest sytuacja, w której faraon wezwał dwie położne i powiedział do nich: „Gdy będziecie odbierać porody hebrajskich kobiet i będziecie je widzieć na krześle porodowym, jeśli będzie to syn, uśmierćcie go (...). Ale położne bały się Boga i nie postąpiły tak, jak rozkazał im król Egiptu, lecz pomagały chłopcom przeżyć” (Szemot 1, 16-17).

Lęk przed Bogiem i świadomość, że mordowanie nowo narodzonych dzieci musi spowodować sprawiedliwy gniew Boga – wyzwoliły położne z lęku przed despotą.

 

To nie miłość do Boga powstrzymała położne przed mordowaniem niemowląt, ale LĘK przed Bogiem.

 

Lęk przed Bogiem charakteryzuje w Torze ludzi reprezentujących wyższą etykę. Dlatego Abraham mówi o ludności Geraru, gdzie obawiał się o swoje życie: "Ponieważ myślałem: Na pewno nie ma tu w ludziach bojaźni Bożej i zabiją mnie z przyczyny mojej żony".

W świetle tego, jeszcze bardziej zrozumiała staje się, cytowana tu już przeze mnie, myśl rabina Jehudy Lejba Lazarowa: "Lękaj się tylko dwóch: Boga i tego, kto nie lęka się Boga."

 

P.Jędrzejewski

 

Grafika: "Niewola egipska", Holandia, 1728.

 

Pray for Izrael

200w.gif

Am Israel Chai !

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

TSKZ

tskz.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl