Micwot dotyczące zwierząt |
Najbardziej znane micwot (przykazania), które znajdujemy w Torze, dotyczące traktowania zwierząt, to:
•zakaz
wykorzystywania pracy jakichkolwiek zwierząt w Szabat (Dewarim 5, 14).
Zwierzęta, tak jak ludzie, od tysięcy lat mają prawo do całodobowego
odpoczynku co siedem dni.
•zakaz uniemożliwiania pracującemu na polu zwierzęciu spożywania takiej ilości pokarmu, na jaką ma ochotę (Dewarim 25, 4)
•zakaz
sprzęgania razem (Dewarim 22, 10) zwierzęcia małego i dużego (np. byka i
osła), bo ze względu na różniącą je siłę i wielkość, oba by się męczyły
(Ibn Ezra, Chizkuni)
•nakaz
udzielenia pomocy męczącemu się zwierzęciu pracującemu dla człowieka,
niezależnie jaki mamy stosunek do jego właściciela („Jeżeli zobaczysz,
że osioł człowieka, którego nienawidzisz, ugina się pod ciężarem i
[chciałbyś] powstrzymać się od pomagania mu – musisz mu pomóc w
rozładunku” (Szemot 23, 5).
•zakaz kastrowania zwierząt (Wajikra 22:24)
•zakaz zabicia zwierzęcia razem z jego młodym potomstwem (Wajikra 22:28)
W Talmudzie znajdujemy także:
•zakaz spożywania rano posiłku, jeżeli najpierw nie nakarmi się swoich zwierząt
•zakaz
kupowania zwierzęcia, jeżeli nie ma się pewności, że będzie się w
stanie dostarczać mu właściwego pokarmu w odpowiedniej ilości.
•Judaizm
zakazuje także jakiegokolwiek polowania "dla sportu", a także
„rozrywek”, podczas których zwierzęta są torturowane lub mordowane albo
zabijają się nawzajem. Sprzeciwia się im Talmud (Awoda Zara 18b), widząc
w tym przejaw barbarzyństwa. Oto cytat z halachicznej opinii na ten
temat: „Walki byków pozostają w całkowitej opozycji wobec ducha świętej
Tory. Jest to wyraz kultury grzeszników i ludzi okrutnych, którymi nie
powinni być Żydzi” i „Ktokolwiek idzie na stadion oglądać corridę i płaci za bilet, staje w jednym szeregu z ludźmi, którzy niszczą i grzeszą”
(rabin Owadja Josef, Responsa 1, 3, rozdz. 66). Oczywiście odnosi się
to również do obserwowania walk psów, kogutów i innych zwierząt. Judaizm
uważa je za zdecydowane barbarzyństwo.
W Sefer Chasidim (Jehudy z Regensburga, XIII wiek) znajdujemy stwierdzenie: „Dobry człowiek nie sprzedaje zwierzęcia człowiekowi okrutnemu”. Najlepiej podsumowuje stosunek judaizmu do zwierząt Księga Przysłów: „Sprawiedliwy troszczy się o życie swojego zwierzęcia, a serce tych, którzy nie słuchają Boga, jest okrutne” (12, 10).
/the 614 commandment society/
|
Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl