POLUB NAS :)

facebook.jpg

Fundacja Synagoga Nowa

PIC 913955244
2016-04-04_101608.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

Kalendarz

 

KLIKNIJ TUTAJ calenda1.jpg

Hebrajski on-line

hebr.jpgKliknij obrazek
erec.jpg

Koszerne produkty

kosher.jpg

 

TSKZ

tskz.jpg

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

JUDAICA

magen_1.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Muzyka klezmerska

radio kl.jpg
Kilka słów o Pesach  Email

Pesach coraz bliżej. Seder już w najbliższy piątek.

W Szemot 12, 37-38 czytamy: „Synowie izraelscy wyruszyli z Ramses do Sukot w liczbie około sześciuset tysięcy mężów pieszych oprócz dzieci. A szło z nimi także mnóstwo obcego ludu i trzody, i bydła, bardzo liczny dobytek”. O jakim „obcym ludzie” jest tu mowa?
Mowa tu o „tłumie różnych ludów” (erew raw), a nie o jakimś jednym „ludzie”. Według większości interpretacji byli to nie-Żydzi pochodzący z wielu grup etnicznych, w tym także Egipcjanie, którzy przyłączyli się do Żydów, widząc ich przewagę i tryumf nad faraonem.

Erew raw, czyli ten „tłum różnych ludzi” (lub nawet, dokładniej, „wielka zbieranina”) – którzy byli konwertytami, jakkolwiek ich konwersja odbyła się w wyniku samego przyłączenia się do Żydów – zdecydowanie nie cieszy się sympatią interpretatorów Tory, ponieważ pojawiające się w Bemidbar określenie asafsuf („motłoch”) przypisywane jest (przez Rasziego) właśnie tym samym ludziom: „Motłoch [konwertytów z Micrajim] pośród nich [którzy opuścili swój kraj razem z żydowskim narodem] ogarnęła gwałtowna pożądliwość. Synowie Jisraela też zostali nią owładnięci i zaczęli płakać [wraz z nimi]” (Bemidbar 11, 4).
Z jednej strony liczne opinie rabiniczne, w tym szczególnie z nurtu kabalistycznego (Jicchak Luria), obwiniają tych ludzi za sprowadzanie Żydów na „złą drogę”. To oni – według tych interpretacji – rozpoczynali wszystkie narzekania, nieposłuszeństwa, bunty i to oni domagali się, jako pierwsi, „złotego cielca”. To ze względu na nich, Żydzi musieli aż przez czterdzieści lat wędrować do Ziemi Obiecanej.
Z drugiej strony, ich obecność jako konwertytów udowadnia, że Żydzi w momencie Wyjścia przestali być zaledwie rodem (rodziną), mającym wspólnych przodków, a stali się narodem – czyli grupą, której nie łączyły już tylko więzy krwi, ale przede wszystkim wspólne doświadczenia i wartości. W tym sensie ich obecność była przyczyną ważnych i cennych przemian. Według tych opinii, oskarżanie ich o to, że swoją postawą demoralizowali Żydów, jest próbą zrzucenia na nich raczej nadmiernej odpowiedzialności.
 
Ilustracja: Providence Lithograph Company, 1907
 
 

ATTENTION !

About the visits

to the grave

of Akiva Eger

please get in touch with Mrs.Estera +48 726 100 199 Or gekafka@jewish.org.pl

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

JEWISH.PL

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

OTWARTA

otwarta.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl