KONTAKT

BIURO

Wsparcie finansowe Gminy

Numery kont info

POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

TSKZ

tskz.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Judaizm a "dylemat zwrotnicy"  Email
Pytanie: Widzę pędzący pociąg i rozwidlające się tory. Na jednym z nich stoi pochłonięta dyskusją grupa 5 osób. Na drugim pracuje zaabsorbowany swą pracą robotnik. Mam możliwość skierowania pociągu na jeden z dwóch torów. Co uczynić?

1. NIC

2. Skierować pociąg tak, aby zabił tylko jedną osobę.

Moja decyzja: NIE ROBIĘ NIC.

 

Uzasadnienie:

1. Nie mam prawa poprawiać Boga.

 

2. Nie mam prawa rozstrzygać, czy życie 5 ludzi więcej jest warte niż życie jednego człowieka.

Proszę o opinię czy mój pogląd w tej sprawie pozostaje w zgodności z podstawowymi zasadami judaizmu.

odpowiedź :

 

W Talmudzie Babilońskim, w traktacie Terumot znajduje się następujący etyczny problem:

Grupa ludzi idzie drogą, aż nagle zostają zatrzymani przez barbarzyńców. Ci mówią: "Wydajcie nam jednego z was i my go zabijemy. Jeżeli odmówicie – zabijemy was wszystkich”. Niech zabiją wszystkich, ale nie pozwólmy wydać człowieka. Lecz jeśli barbarzyńcy wymienią imię, jak było to w sprawie Szeba ben Bichri, ten człowiek może być im wydany, aby inni mogli przeżyć.

 

Rabin Szymon ben Lakisz powiedział: „Tylko ten, na kogo wydano wyrok śmierci, tak jak było to w przypadku Szeba ben Bichri, może być wydany”. Ale rabin Jochanan rzekł: „Nawet ten, kto nie ma wyroku śmierci, jak miał go Szeba ben Bichri, ale każdy, kogo imię jest podane, może być wydany”.

Szeba ben Bichri przywodził buntowi przeciwko władzy króla Dawida. Uciekł do miasta, które wkrótce obległy oddziały króla. Wielu niewinnych mogło utracić życie, jeżeli oddziały Dawida wdarłyby się do miasta. Widząc to, pewna kobieta zabiła Szebę i przerzuciła jego głowę przez mur, pod nogi oblegających.

 

Rabin Szymon ben Lakisz uważał, że postąpiła słusznie, ale tylko i wyłącznie dlatego, że na Szebę wydany był wyrok i zasługiwał on na śmierć. Gdyby nie ten fakt, zabicie Szeby byłoby morderstwem, a morderstwo (czyli pozbawienie życia człowieka niewinnego) jest zakazane nawet wtedy, gdy zagrożone jest ludzkie życie. Prawo żydowskie mówi, że nie wolno pozbawić życia niewinnego człowieka, aby ocalić życie innego niewinnego człowieka lub innych niewinnych ludzi.

Dlaczego więc rabin Jochanan nie zgadzał się z rabinem Szymonem ben Lakiszem?

 

Odpowiedź znajdujemy w Tosefta Terumot 7:20:

 

„Wydanie wyznaczonego człowieka na śmierć barbarzyńcom nie czyni z tych, którzy ocaleją, morderców, ponieważ gdyby go nie wydali i tak zostałby zamordowany, bo barbarzyńcy zapowiedzieli, że zamordują WSZYstKICH (a więc i jego), jeżeli go nie dostaną”

 

Jednak Majmonides w Miszne Tora wydał orzeczenie zgodne z poglądem Szymona ben Lakisza: „Wszyscy muszą umrzeć, ale nie wolno im wydać na śmierć jednego z nich”.

Argumentacja rabina Jochanana nie wytrzymuje ”kontrargumentu śmierci”:

 

„Jeżeli argumentem na wydanie niewinnego ma być fakt, że bandyci i tak zamordują wszystkich, a więc i jego, to w ten sposób można by skazać każdego dla ocalenia innych, bo przecież wszyscy ludzie i tak kiedyś umrą”.

 

To, że ludzie umierają, nie może być argumentem na brak wartości ludzkiego życia, ale wręcz przeciwnie - na jego wyjątkową wartość.

Sytuacja, która przedstawiliśmy, nie jest co prawda idealną analogią sytuacji zaprezentowanej w pytaniu (znanej jako tzw. przypadek "runaway trolley"), ale na tyle podobną, aby można było powiedzieć: Pana odpowiedź JEST zgodna z etycznymi zasadami judaizmu.

[Nie wolno bowiem mordować człowieka niewinnego, aby ocalić innego człowieka.]

Z jednym drobnym ale istotnym zastrzeżeniem: w uzasadnieniu swojej odpowiedzi pisze Pan, że nie ma Pan prawa "poprawiać Pana Boga". Wiemy, co ma Pan na myśli, ale czy to Bóg kazał stać na torach pięciu "pochłoniętych dyskusją" osobom?! Tory kolejowe nie są dobrym miejscem do wciągających rozmów. I czy to Bóg spowodował, że pracujący na torach robotnik jest tak zaabsorbowany swoimi czynnościami, że nie zwraca uwagi na nadjeżdżający pociąg?!

/Paweł Jędrzejewski/

 

Am Israel Chai !

Chanuka 25.12-02.01

chanuka.jpg

ATTENTION !

About the visits
to the grave
of Akiva Eger
please stay in touch
Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
OrWhats App only
+48726100199

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl