POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

KONTAKT

BIURO

Fundacja Synagoga Nowa

PIC 913955244
2016-04-04_101608.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

JUDAICA

magen_1.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Jossef Kohen. O gniewie i przebaczeniu  Email
Bez gniewu i złości nasze życie było by zupełnie inne. Niewątpliwie lepsze. „Złoszcząc się, nie rozpozna człowiek tego wszystkiego, co się przed jego oczyma dzieje” (Koh 9:1) – powiedział król Salomon. Z kolei RaMbaM w swoim podstawowym dziele  (w rozdziale poświęconym stanom ducha) naucza, że złość jest to nastrój , którego za wszelką cenę należy unikać.
 Dalej pisze on, że „jeśli ktoś chciałby nastraszyć swoich synów, innych członków rodziny czy społeczności, której jest przywódcą, aby ich nawrócić na właściwą drogę, ma im pokazać swoje niezadowolenie, pamiętając jednak, iż sam jest człowiekiem, istotą z natury skłonną do gniewu, i wiedząc o tej swojej ułomności, winien powtarzać sobie: 'nie gniewam się, naprawdę nie gniewam się '.  
Nasi mędrcy powiadają, że człowiek w gniewie podobny jest bałwochwalcy, w złości mądry traci mądrość, prorok – widzenie prorocze, a wszelcy złośnicy nie żyją prawdziwym życiem. Zalecali też, by wystrzegać się gniewu, dopóki nie nauczymy się  unikać złości nawet w  sytuacjach, które  zazwyczaj nas drażnią. To jest właściwa droga. Kroczą po niej sprawiedliwi, którzy, gdy ich obrazić, nie czują się obrażeni, nie odpowiadają na obraźliwe zaczepki, przyjmują wszystko w pokorze i nawet w znoju czują się szczęśliwi. Jak jest powiedziane: pozwól tym, którzy Go kochają, aby byli jak słońce jaśniejące”. Tyle RaMBaM. 

Czy oznacza to, że złość należy w sobie tłumić? Z mojego doświadczenia jako terapeuty wynika, że tłumiona złość może mieć bardzo negatywne konsekwencje dla zdrowia. Medycyna alternatywna widzi w tłumionej złości przyczynę wielu chorób, także nowotworowych. Tłumienie w sobie złości nie jest najlepszym rozwiązaniem i nie sądzę, żeby RaMBaM to właśnie miał na myśli. Chodzi raczej o to, że człowiek powinien wznieść się duchowo i dostrzec w świecie więcej dobra, a wtedy zło będzie miało do niego trudniejszy dostęp. W podobnym duchu pisał cadyk Nachman z Bracławia: „Poprzez poszerzenie perspektywy rozprzestrzeni się pokój – jak jest napisane: I mieszkał wilk z owcą, [...], bo kraj napełni się znajomością Pana [mądrością] (Iz 11:6-9). Gdy na świecie nastanie pokój, „zamieszkają” ze sobą krańcowe przeciwieństwa. Poszerzając perspektywę (tj. mądrość), umacniamy pokój. Gdy nastąpi pokój, zniknie złość i okrucieństwo, które zaciemniają jasność umysłów : Złoszcząc się, nie rozpozna człowiek tego wszystkiego, co się przed jego oczyma dzieje. Jasność widzenia sprzyja wyrozumiałości i spokojowi, a wtedy łatwiej też i o zarobek: Zapewnia pokój twoim granicom, najlepszą pszenicą ciebie nasyca (Ps 47:14)”.

    Z mojego doświadczenia wynika, że rzadziej gniewamy się na ludzi mniej dla nas znaczących, cześciej na bliskich (na rodziców i innych członków rodziny), najbardziej zaś złościmy się na siebie samych, nawet jeśli nie jesteśmy tego świadomi. Te nieuświadamiane złości prowadzą do tego, że sami siebie „karzemy” – na  przykład zaharowując się w pracy albo zapętlając w związku. Również złość na rodziców może przynieść zgubne skutki. Jeśli na przykład złościmy się na nieudany związek, jaki mieli nasi rodzice, możemy sami karać się naszym niesatysfakcjonującym związkiem.
 
    Jedynym rozwiązaniem tego stanu rzeczy jest przebaczenieludziom bliskim i obcym, a także przebaczenie sobie samemu. Kiedy przebaczymy, poczujemy, jakby kamień spadł nam z serca. Przekonamy się, że możemy znów głęboko i spokojnie oddychać. Przebaczywszy innym, łatwiej nam będzie przebaczyć sobie. Przy pierwszej więc sposobności, kiedy będziecie mieli chwilę wolnego czasu, zróbcie listę osób, którym chcecie przebaczyć. Przebaczcie każdemu, na którego kiedykolwiek się zezłościliście. Nie zapomnijcie o z pozoru błahych wydarzeniach z dzieciństwa i wszystkich innych przypadkach, które przyjdą wam do głowy. Ten, kto wykona to ćwiczenie, naprawdę może się zdziwić, ile nonsensów i złości zagnieździło się w jego głowie. Przebaczyć trzeba każdemu, kto pojawi się na tej liście. Na koniec przebaczyć trzeba rodzicom oraz sobie samemu, przy czym tu należałoby wypisać, co konkretnie przebaczamy. Po wykonaniu tego prostego ćwiczenia poczujecie lekkość i oczyszczenie, jakbyście zaczynali nowy rozdział w życiu.

    Proponuję też ćwiczenie dodatkowe. W Biblii złość nazywana jest „haron af” czyli: „drżenie nozdrzy”, bowiem człowiek, który się złości, ma czerwoną twarz i szybki, płytki oddech, a wypuszczając powietrze z nosa, wydaje specyficzny dźwięk, po hebrajsku „hirhur”.. Lekarstwem jest tu spokojny, swobodny, wydłużony oddech. W Biblii nazywa się go „erech apaim” czyli „łagodność nozdrzy”. Nazwa ta oznacza też akceptację i wybaczenie (i pojawia się również w modlitwie jako opis przymiotów Boskich). Można spróbować tej metody, wykonując proste ćwiczenie:zamknijcie oczy, zwizualizujcie sobie, gdzie są w was miejsca  wypełnione złością, i wdmuchujcie w nie spokojny, długi dech. Wyobrazicie sobie, jak wasz oddech rozmiękcza i rozszerza te miejsca, napełniając je światłem. Jeśli wyda się to wam za trudne, nie poddawajcie się. Wystarczy spokojnie oddychać, z intencją uzdrowienia. To też działa!

    Artykuł pochodzi ze strony internetowej: www.kipa.co.il. Drukujemy go z okazji miesięcy Elul i Tishrej, w których przeżywamy odnowę i oczyszczenie z nadejściem nowego roku, oraz mamy okazjęprosić o przebaczenie, tych, których skrzywdziliśmy, i udzielać przebaczenia, tym, którzy nas skrzywdzili. 
      
z hebrajskiego tłumaczyła: Bogna Pawlisz
 

Pray for Izrael

200w.gif

Am Israel Chai !

Pesach 22-30.04

seder.jpg

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

TSKZ

tskz.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl